„Chirurgie je sexem dneška,“ říká se v blízké budoucnosti

„Chirurgie je sexem dneška,“ říká se v blízké budoucnosti Zdroj: Profimedia.cz

Vary uvádějí provokatéra Cronenberga

Co kdyby sex ztratil přitažlivost? A co kdyby za uměním nebylo víc než nekontrolovatelné buněčné dělení? Kanadský režisér David Cronenberg se po osmileté pauze vrací ve vrcholné formě: v body hororu Zločiny budoucnosti zkušeně atakuje hranice komfortního myšlení a přináší suverénní pohled na společnost, která nezná bolest.

David Cronenberg patřil dlouho mezi provokatéry filmového plátna. Od mládí jej fascinovaly tělesné mutace, měnící se hranice možností lidstva a technologií i neobvyklá zakřivení sexuality. Zločiny budoucnosti představují vítaný návrat do tohoto univerza, v němž tvůrčí mysl nastavuje groteskní zrcadla pozemšťanům, kteří se odváží do kina.

Film soutěžil v Cannes, nyní je k vidění na MFF Karlovy Vary. Odehrává se v nepříliš vzdálené budoucnosti. Vrcholnou formou zábavy i umění jsou operace na živých jedincích. Jedním z nich je Saul Tenser (Viggo Mortensen), stárnoucí muž, který trpí „zrychleným evolučním syndromem“. Jinými slovy – v těle mu nekontrolovatelně bují a rostou další a další orgány: žlázy, nádory, svým způsobem dosud nepopsané zázraky přírody. Saulova partnerka Caprice (Léa Seydouxová) však z nemoci dělá přednost: coby umělecká ­chiruržka a tatérka vyjímá ze Saulova těla orgány při veřejných vystoupeních. Saul je při tom při vědomí, lékařství pokročilo a bolest přestala existovat. Spolu s ní se ale vytratila i sexuální touha. Cronenberga zajímá, kam by se v takovém případě posunula slast.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!