
„Zeptali byste se Genea Kellyho, proč sám tančí?“ Takhle před pár dny reagoval herec Tom Cruise na festivalu v Cannes na otázku, proč se vrhá ve svých akčních filmech do krkolomných kousků sám a nepoužívá dubléra. Publikum reagovalo potleskem vestoje. Nebyla to ale jediná přepjatá, hlasitá a euforická reakce, jakou herec na francouzské Riviéře vyvolal.
Už jeho příjezd na festival, kde měl evropskou premiéru jeho Top Gun: Maverick, připomínal státnickou návštěvu významného spojence, jemuž dle protokolu náleží ty největší pocty. Nad festivalovým palácem proletělo osm stíhaček v amerických a francouzských barvách, sám herec pak dostal čestnou Zlatou palmu. To však nebylo všechno.
Světová premiéra se konala na letadlové lodi USS Midway v San Diegu. Na londýnskou dorazili princ William a vévodkyně Kate, Cruise se účastnil i oslav takzvaného platinového jubilea královny Alžběty II. A nepřišli o něj ani fanoušci na premiérách v Ciudad de Méxiku nebo v Tokiu, kde je extrémně populární. Byl to doslova kobercový nálet z jiné doby, kdy ještě existovaly globální herecké hvězdy, filmy díky nim mohly být událostmi a my na ně ve velkém chodili do kina.
Díky Cruiseovi teď tohle platí zas.
Snímek, který má unisono extatické recenze od kritiků i diváků, přepočítává za pár dní v kinech přes půl miliardy dolarů, což je největší Cruiseova premiéra všech dob, která třeba v Severní Americe proběhla i na rekordním množství pláten. Když si vezmete, že dnes podobná čísla generují pouze komiksové blockbustery postavené na digitálních tricích, jde o famózní výsledek.