Výstava Jakuba Janovského Betonová zahrada, jejímž kurátorem je Petr Vaňous bude otevřena do 5. června

Výstava Jakuba Janovského Betonová zahrada, jejímž kurátorem je Petr Vaňous bude otevřena do 5. června Zdroj: Tomáš Rasl

Výstava Jakuba Janovského Betonová zahrada, jejímž kurátorem je Petr Vaňous bude otevřena do 5. června
Výstava Jakuba Janovského Betonová zahrada, jejímž kurátorem je Petr Vaňous bude otevřena do 5. června
2
Fotogalerie

Až po uši: Jakub Janovský střídá formy a hledá stopy lidské paměti míst

„Moje obrazy jsou o dětech, ale často už bez nich,“ popisuje svou současnou tvorbu jeden z nejvýraznějších vizuálních umělců mladší generace, Jakub Janovský (37). Jeho expozice Betonová zahrada je součástí letošního jarního výstavního triptychu – společně s Margitou Titlovou-Ylovskou (64) a Markem Číhalem (35) – v prostorách Alšovy jihočeské galerie (AJG) na zámku v Hluboké nad Vltavou.

Jihlavský rodák Jakub Janovský, který v letech 2004–2010 studoval na AVU malbu u Jitky Svobodové a Jiřího Petrboka, byl považován za vycházející hvězdu českého malířství už v době, kdy působil ve staré Trafačce (2006–2014). Estetikou se odkazuje k dětství na konci osmdesátých a v první polovině devadesátých let, s nímž byla spojena nejrůznější martyria: rozešlí rodiče, vycházky s tátou do hospody, hledání sebe samého i lokální graffiti – malování po zdech vybydlených budov tehdy nepříliš perspektivní metropole Vysočiny. Asi i proto si ještě na AVU vybudoval jasně čitelný styl reflexe nepůvabného dětství – repetitivní zobrazování panelákové uniformity plné symbolů odcházející normalizace a nevyjasněností nastupujícího kapitalismu bez přívlastků, kde se na první pohled nic hezkého ani zapamatováníhodného nenachází.

„Margita Titlová-Ylovsky je legendou už od osmdesátých let a její gestuální projev je blízký Marku Číhalovi v jeho expresi i Jakubovi Janovskému v celkovém námětovém vyznání,“ odpověděl mi oficiálně kurátor Adam Hnojil při předvernisážové procházce na Hluboké na dotaz, co vás tři spojuje a proč se s AJG rozhodli vás vystavit takhle pohromadě. S nadsázkou dodal, že je rád, že se podařilo udělat svým způsobem diskotéku současného výtvarného umění. Jak se vám vystavuje v ­diskotéce?

Myslím, že jisté rejpavosti Adama Hnojila rozumím, ale když budu upřímný – pokud jde o barevnost, do diskotéky moc nezapadám. Na druhou stranu se mi ve zmíněném trojlístku vystavuje náramně. I proto, že Markovy a moje věci jsou diametrálně odlišné a u Margity člověk nikdy pořádně neví, co může očekávat, jen že to bude bláznivě divoké a plné energie. A nutno dodat, že některé její věci na Hluboké mě hodně baví.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!