nahoru

Katastrofy (o počasí) táhnou: Řada poplašných zpráv je jen marketingový nástroj lobbistů

PETR HAVEL9. listopadu 2018 • 16:30
Celá řada poplašných zpráv je jen marketingový nástroj lobbistů
Celá řada poplašných zpráv je jen marketingový nástroj lobbistů
• foto: 
Karel Šanda / Empresa media / Profimedia

Téměř každý den je veřejnost v ČR bombardována zprávami o skutečné nebo hrozící nepřízni počasí. Bohužel jde často o vítaný materiál pro katastrofiky, strašící lidi div ne koncem světa.

Že přitom na planetě přibývá extrémních projevů počasí, není žádné tajemství. Ale aby šlo o něco v historii Země zcela nového, na to se rádo a vlastně pořád zapomíná. A navíc se za extrémní projevy počasí vydávají i jevy, které byly běžné i v nedávné minulosti. Třeba „náhlé oteplení“ na letošní svátek Sylvie na konci října, doprovázené sugestivní otázkou „co se to děje?“, které mimochodem zdaleka nepřekonalo náhlé ochlazení na silvestra roku 1978.

Karel Steigerwald: Velevážení páni státní zástupcové, proč se táhne vyšetřování Čapího …

Dnes se prostě „cíleně divíme“ všemu, dokonce i tomu, že voda v mrazu zmrzne, jak veřejnost informovala televizní reportáž. Jsou ale i větší kalibry – například letošní „největší sucho v dějinách měření teplot“ nebo „největší kůrovcová kalamita od dob Marie Terezie“.

Byznys se suchem

Uvedené teze a celá řada dalších blížících se „katastrof“ nejsou ovšem často nic jiného než marketingový nástroj lobbistů usilujících tu o větší kompetence při uskutečňování svých cílů, jindy o nové typy regulací omezující lidské i podnikatelské činnosti, ondy zase o vytlačení nežádoucí konkurence z trhu. Průběh počasí je přitom k tomu velmi dobré alibi, a přestože je například zřejmé, že společnost by měla změnit svůj přístup ke krajině a péči o zdroje vody, jsme v mnoha směrech svědky jevu, který by bylo možné nazvat „byznys se suchem“.

Kluci z plakátu si raději ponechali „to své jisté“ aneb Jak Pospíšil a Čižinský udělali…

Spásu tak mají přinést vrty do země (v níž není voda), dotace dešťovka (s devítinásobnou cenou vody oproti průměru), nový regulační orgán (když už jeden ke stejným účelům existuje) nebo více druhů zemědělci pěstovaných plodin (jejichž vliv na kvalitu půdy činí 10 až 15 procent).

Stovky miliard

Katastrofici už taky vědí, že bude třeba utratit na adaptační opatření vůči rizikům sucha (nebo povodní) stovky miliard korun, což je svým způsobem důkaz o tom, proč vlastně všechny ty černé scénáře předkládají. Ve skutečnosti by přitom stačila členitější a přirozenější krajina, omezení záborů kvalitní zemědělské půdy a zákaz staveb v záplavových územích. K tomu ovšem nejsou třeba zákony (snad jen kromě novely rigidního stavebního zákona) a ani moc peněz. A v tom to právě je: O čem by pak politici rozhodovali a za co by lobbisté lobbovali?

Autor je zemědělský analytik

Vladimír Pikora: Na trhu nemovitostí je bublina, pokles cen se blíží
VLADIMÍR PIKORA 8. listopadu 2018 • 14:32

Vladimír Pikora: Na trhu nemovitostí je bublina, pokles cen se blíží

Ať si poslanci klidně přidají. Vysoký příjem berme i jako „bolestné“ za práci, kterou…

PETR HAVEL




Kurzy měn
25,900
22,940
29,790
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější