Ideální situace: mít vše pod kontrolou

Ideální situace: mít vše pod kontrolou Zdroj: Profimedia.cz

Proč mají zpravodajské servery tak nízké sebevědomí?

Nevím proč, ale evidentně mají. Všimněte si, že jednu věc se české zpravodajské servery nenaučily: odkázat na konkurenci. Proč to tak je? Opravdu by mě to zajímalo a odpověď hledám těžko.

V posledních dnech tuhle debatu připomenul Dalibor Balšínek, šéf Lidových novin. Rekapitulace pro čtenáře, který dialog nezaznamenal:

 

  • Stránky lupa.cz jako první napsaly o tom, že na webu poslanecké sněmovny je mj. porno
  • iDNES.cz zprávu přejal. Uvedl sice zdroj, ale neodkázal na něj.
  • To je vtipné, protože jako na potvoru pár dní před tím Dalibor Balšínek v rozhovoru na lupa.cz řekl, že odkazovat budou a když se neodkáže, je to chyba, která se musí napravit
  • a zároveň vydavatelství MAFRA, která idnes.cz vlastní, podepsala draft dokumentu ČTK, kde se signatáři zavazují, že jejich redakce budou odkazovat
  • Dalibor Balšínek se nejdříve bránil, že celou dobu myslel pod slovem odkazování to, že zmíní autora, ale nikoli hypertextový odkaz. A že odkazovat nebudou, protože to tu "není zvykem"
  • Po další kritice napsal, že odkazovat budou, ale jen na ty, kteří zas v podobné situaci odkazují na iDNES.cz

 

Mám krapet obavu, že se situace moc nezlepší, protože vždycky bude možné říct: "Nojo, jenže XY na nás tehdá taky neodkázali, moc dobře si to pamatuju!"

 

Kašleme na předchozí příběh a zeptejme se: proč média nechtějí odkazovat? Napadají mě jen dva důvody:


Médium má panickou hrůzu z toho, že by pomohlo konkurenci

Přeci jim nebudeme zvyšovat čtenost! Čtenáře musíme od nich udržet co nejdál, žádný jiný web na světě neexistuje - jen ten náš! No OK, možná možná existuje Facebook. A Google. A Seznam. Ale pak už jsme rozhodně jenom my a čtenář nic jiného nepotřebuje a potřebovat nesmí. Tak co jim pomáhat.

 

Médium se bojí, že o čtenáře přijde

Co kdyby proboha čtenář na odkaz kliknul? Vždyť už se nikdy nevrátí! Navěky ho ztratíme! Vždyť mu tím ukážeme, že jsme k buďmežkničemu a bude chodit už jen tam! A když už tedy odkážeme, tak hezky do nového okna, abychom mu na počítači furt zůstali viset.

 

Jiné důvody, proč systematicky odmítat odkazování, mě prostě nenapadají. A jak asi tušíte, úplně chytré mi nepřipadají. Budu rád, když mi nějaký další napíšete, já jsem bezradný.

 

Jasně, někdy se na odkaz zapomene, ale to je něco jiného: není to úmysl a systematický boj proti odkazům, který tu v Česku panuje. Mám pro to pochopení. Editorovi přistane článek a v něm je, že "web XY napsal, že". Editor to potřebuje rychle hodit na web a nechce se zdržovat dohledáváním odkazů. Někdy má navíc pocit, že odkaz už není potřeba. Např. nechce doplňovat odkaz na výroční zprávu, kterou autor letmo zmiňuje v článku atd. Je to tedy časový stres, lenost nebo obojí. Neštastné, ale pochopitelné.

 

Co nedokážu pochopit, je to úmyslné zatajování odkazů. Všimněte si, že to poslední, na co se myslí, jsou zájmy čtenáře. Že se mu odkaz hodí, že mu ušetříme práci s gůglováním, a navíc tím svoje tvrzení podpoříme důkazem? Něco na tom možná je, ale evidentně to nepřebije hlavní dvě obavy (zvyšujeme čtenost konkurence, riskujeme pokles čtenosti naší).

 

A hlavně je to naprostá ztráta sebevědomí. Co přesně se asi stane, když odkážeme na článek, ze kterého jsme vycházeli nebo na který reagujeme? Část lidí klikne, přečte si, co potřebuje, a pokud je naše přidaná hodnota dostatečná, zase se vrátí. Pokud ne, dobře nám tak.

 

Oproti obecnému povědomí si nemyslím, že by české zpravodajské weby odváděly špatnou práci. Občas mě nalomí hodně velké průšvihy ("Útok" v Břeclavi, falešná zpráva o zmizelém romském pokladníkovi), ale jinak mám pocit, že dělají práci solidně a že se nemají čeho bát.

 

Prvoplánově neodkazovat, to je nepochopitelné srabáctví. Až někdy na webu narazíte na tvrzení, že v Česku není zvykem odkazovat, vzpomeňte si na to.

 

P.S. od Reflex.cz: Reflex.cz jistě také leckde na odkaz zapomněl, ale od nynějška se zaměří na to, aby vždy na důležité věci řádně odkazoval - a to bez ohledu na to, jestli tak konkurence činí či nikoli.