Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Reuters

Evropa pootevřela dveře pro přežití spalovacích motorů. Ale jenom tak trochu

Pavel Páral
Diskuze (1)

Vánoční dárek nadělila čerstvě Evropská komise motoristům. I po roce 2035 si budou moci koupit i jiné auto než elektromobil, jak dosud předpokládal příslušný evropský zákon. Podle nového návrhu by zákaz byl nahrazen cílem snížit emise u všech automobilů prodávaných po roce 2035 nikoli o sto, ale o 90 procent. To znamená, že i dlouho po roce 2035 bude součástí nabídky řada vozidel, včetně vozidel s čistě spalovacím motorem a plug-in hybridů, které mají jak spalovací motor, tak elektromotor, pokud budou emise kompenzovány ekologickou ocelí vyrobenou v EU a alternativními palivy pocházejícími z nefosilních zdrojů.

Bruselský levicově orientovaný web Politico otevřeně sympatizující s tvrdou klimatickou politikou EU to zklamaně komentuje slovy: „Byl to korunní klenot klimatické agendy, která definovala první funkční období Ursuly von der Leyenové jako předsedkyně Komise. Ale něco málo přes dva roky po jeho přijetí je zákaz benzínových automobilů v Evropské unii od roku 2035 mrtvý.“

Zákaz spalovacích motorů k roku 2035 byl sice opravdu jednou z ikon Green Dealu, nicméně ústupek Evropské komise tlaku průmyslu a zejména německé vlády Friedricha Merze, zas takový převrat není. Německý svaz automobilového průmyslu VDA návrh Komise označil za zklamání. VDA tvrdí, že obsahuje řadu překážek překážek, takže hrozí, že v praxi nebude mít žádný účinek.

A v tomto prohlášení je mnoho pravdy. Především do spalovacích motorů by se měl zřejmě lít syntetický benzín, který je nesmírně drahý, kvůli obrovské energetické náročnosti jeho výroby. Odhady uvádějí, že ujetý kilometr s této palivem bude čtyřikrát dražší, než s elektromobilem. A naděje, že nějak výrazně zlevní nejsou valné.

Navíc automobilky od svých emisních limitů budou moci uhlíkovou úlevu odečítat, jen v případě, že budou k výrobě používat bezuhlíkově vyráběnou ocel. Takže buď ze šrotu přetaveného v elektrických pecích, nebo vyrobenou dosud ekonomicky neověřenou cestou, kdy jako náhrada koksu ve vysoké peci složí redukci rudy zelený vodík, jehož cena je zatím astronomická a těžko najdete experta, který by očekával nějaké výraznější zlevnění. O takovou technologii se v Evropě pokouší společnost Stegra ve Švedsku, která plánuje vyrábět pět milionů tun, ale v posledních měsících se dostala do finanční tísně přes masivní evropské dotace a účast významných investorů z oboru. A nadšení silných ocelářských skupin v Evropě pro novou technologii v posledním roce masivně ochladlo.

Samotné jednotlivé automobilky navzdory zmíněné německé asociaci VDA změnu kurzu Evropské komise vítají, ale zřejmě to berou nikoli jako definitivní vítězství ekonomické reality, ale jako začátek uvolňování Green Dealu, který musí mít pokračování. Nakonec podíl elektromobilů na prodejích aut v EU činí letos necelých šestnáct procent, v Česku něco přes pět procent. Je to mnohem méně, než se předpokládalo v době, kdy byl zákaz spalováků zaváděn. A zmnohonásobení prodejů během příštích deseti let se dá těžko čekat. Navíc zvláště německé automobilky výrazně prodávají v USA navzdory vysokým clům a tam je podíl elektromobilů na trhu ještě nižší a prognózy nepočítají, že překročí v dohledné době patnáct procent. Zvláště poté, co Donald Trump zrušil prakticky všechna klimatická omezení. Modely se spalovacími motory tak potřebují dál vyrábět a moci je prodávat i v EU

Lídrem v elektromobilitě je jednoznačně Čína, která se tímto směrem zaměřila už před mnoha lety, kdy tamní komunističtí hodnostáři pochopili, že ve vývoji spalovacích motorů Evropu jen tak nedoženou a zaměřili se na elektrovozy. I z důvodu řešení extrémního smogu ve velkoměstech. To se podařilo, jen se v zemi stále šedesát procent elektřiny vyrábí z uhlí. A tak mají auta na baterku ve skutečnosti výfuk v tisících komínů uhelných elektráren.

Nicméně Evropa nemá prakticky šanci technologicky Číňany dohnat a dosáhnout příznivějších cen elektromobilů. I pro to, že většinu surovin pro baterie a další díly ovládá tato asijská země.

Evropské automobilky nejsou schopny ani přes evropská cla na dovozy z Číny vyrábět a prodávat elektromobily s dostatečným ziskem a dostávají se do finančních potíží už i při současné úrovni prodejů. Ve stejný den, kdy EK vyhlásila své úlevy, uzavřel koncern VW poprvé ve své historii výrobní závod. Skončila známá Průhledná továrna v Drážďanech, která fungovala od začátku tohoto století. V USA ukončil ve stejný den Ford výrobu několika svých elektrických modelů, které mu generovaly obří ztráty a odepsal devatenáct a půl miliardy dolarů, které do jejich produkce investoval a nebyla šance, že se mu někdy vrátí. Výrobu omezuje zatím nakrátko kvůli situaci na trhu i BMW.

Podle odhadů expertů propustil evropský automobilový průmysl od roku 2019 na 120 tisíc zaměstnanců. a to by mohl být pouhý začátek, protože VW omezil výrobu a plánuje uzavření dalších dvou fabrik v Cvikově a Emdenu. Mercedes chystá přesuny výroby mimo EU a příkladů se najde mnoho.

Ekonomické škody už vznikly a vznikat budou dále, stejně jako bude sílit další tlak na uvolnění výroby klasických spalovacích aut. Je možné, že elektromobily nakonec u zákazníků zvítězí, jejich technologický pokrok je obdivuhodný ale rozhodně to nebude do roku 2035. A rozhodnout musí kupující, nikoli bruselský úřad.

Vstoupit do diskuze (1)