
Míček: Babišovi se Turkovy skandály hodí. Lépe komunikuje a mohl by ho přerůst
Povolební situaci prozatím rámuje (bližší či vzdálenější) minulost Filipa Turka – jeho výroky, komentáře, fotky. Povolební jednání to významně komplikuje, kdy Babišova vize, že představí jména budoucího kabinetu v pátek 10. října se úplně rozplynula. Místo toho Babiš oznámil, že jdou personálie stranou a ANO, Motoristé a SPD budou jednat o programu. Do té doby mají Motoristé veřejnosti vysvětlit Turkovu minulost, v médiích však koluje, že Babiš již s Turkovým angažmá ve vládě nepočítá.
Andrej Babiš má za sebou dvě vládní zkušenosti, poprvé jako menšinový partner SocDem (v letech 2013-2017), podruhé jako hlavní vládní strana se SocDem s podporou komunistů (v letech 2017-2021). Notorietou je, že se Babišovi v obou volebních období podařilo významně vyluxovat voliče SocDem a komunistů; z jejich společné vládní koalice následně benefitoval jen Babiš.
Příčinu vidím v tom, že tehdejší lídři SocDem, Sobotka a Hamáček, byli jednoduše řečeno slabými lídry, kteří neměli nijak významný mediální výtlak. Proto Babiš se svým profesionálním marketingem, obrovským zásahem na sociálních sítích a důrazným vystupováním voliče přesvědčil o tom, že (téměř) veškerá pozitiva zařídil on a nikdo jiný.
To by s Turkem ve vládě, teď nehledě na jeho diskreditující minulost, nemuselo být tak jednoduché. Filip Turek se dostal do politického světa teprve v roce 2024, kdy objektivně viděno předvedl famózní výkon v Evropských volbách, s Motoristy získal přes 10 % hlasů a sám obdržel přes 150 tisíc preferenčních hlasů. Turek vyrostl na sociálních sítí a účinkováním v tzv. netradičních internetových televizí (XTV, VOX TV); aktuálně ho na Instagramu sleduje přes 250 tisíc sledujících. Hlavně dokáže pomocí schopného politického marketingu dobře „prodávat“ své vize, názory a „to, co prosadil“ svým podporovatelům.
Filip Turek má vlastně podobnou schopnost jako Andrej Babiš, kdy je schopný důrazným (až agresivním) vystupováním oslovit statisíce voličů a vysvětlit jim, co pro ně udělal.
Tato zpráva není pro Andreje Babiše příliš dobrá: s potenciální účastí Turka v jeho vládě riskuje, že by byl Turek schopen prodávat úspěchy své (a celé vlády) lépe než Babiš, a to by se mohlo promítnout do volebních preferencí, když by se část voličů mohla více klonit k Motoristům než k ANO.
Dosavadní politická strategie Babiše, kdy při spolupráci s jinou politickou stranou převezme pozitivní reakce za většinu úspěchů a pak voliče této koaliční strany získá, by mohla výrazně narazit. Potom celková strategie vládnout s Motoristy a SPD a postupně přebírat jejich voliče může skončit tak, že si Motoristé díky Turkově schopnosti vezmou část voličů hnutí ANO.
Jestliže Turek nebude součástí nové vlády, tak Motoristy bude reprezentovat Macinka, Šťastný, Klempíř a náhradník za Filipa Turka. Upřímně řečeno, nikdo z výše uvedených nemá takový mediální výtlak jako Turek, dokonce bych řekl, že ani jeden z nich nemají takovou komunikační schopnost jako Turek. Pro Andreje Babiše je tedy stávající Turkova minulost na první pohled negativní, jelikož dosud nemá ani částečně složenou svou budoucí vládu a zároveň se hned ze startu potýká s velkými mediálními skandály. Ve střednědobém výhledu má však tato peripetie pro Babiše pozitivní důsledky: s vysokou pravděpodobností se zbavil komunikačně schopného politického oponenta, který by mohl potenciálně konkurovat jeho mediálnímu výtlaku, a tak jej ohrožovat při luxování voličů koaličních partnerů.
















