Z Hranaté legendy alias Filipa Turka se stala směšná figurka. Je to i reputační výprask pro Motoristy
Filip Turek, 1. čestný prezident Motoristů sobě, se stal lovnou zvěří. Série kauz ničí jeho ambice stát se ministrem nové české vlády a je otázkou, zda to nezničí i celou jeho politickou kariéru. Zásadně to také oslabuje pozici Motoristů, kteří se poprvé dostali do Poslanecké sněmovny. Strana zatím odmítá Turka uklidit někam do kouta sněmovny. Tím ale Motoristé riskují sebedestrukci. Navíc Filip Turek se při vysvětlování svých problémů chová zpupně, lže a jeho argumentace je někdy hloupá a směšná.
Rozebírat jednotlivé kauzy Filipa Turka, které se objevují už rok a půl a v posledních týdnech akcelerují, není potřeba. Všichni je známe. Byla odhalena velká série jeho bizarních postojů a prohlášení, která nemají ve vysoké české politice v poslední době obdoby. Končí to až u odpudivého vyjádření o romské holčičce, která se stala terčem žhářského útoku, jenž byl spáchán z rasistických důvodů. Turek říká, že některé zveřejněné věci neřekl či nenapsal. To ať vyšetří policie. Jenže on už mnohokrát o něčem tvrdil, že to tak není. Pak otočil, něco připustil a tím usvědčil sám sebe, že lhal. Neustále se vymlouvá a v tom pokračuje dál. Ovšem jeho výmluvy někdy působí infantilně a nevěrohodně. Stal se proto opovrhovaným a směšným. A kdo je v politice směšný, tomu už nikdy nebude většina veřejnosti důvěřovat.
Zaječí kličkování u toho předvádí i strana Motoristé sobě, jejíž je Turek 1. čestným prezidentem (takový titul musela vymyslet skutečně chytrá hlavička). Motoristé při obhajobě Turka sázejí všechno na to, že Andrej Babiš a hnutí ANO je potřebují k získání většiny v Poslanecké sněmovně a že v pozadí celé hry je i kšeft, jak se bude hlasovat v případě žádosti o vydání Babiše kvůli nekonečné kauze Čapí hnízdo. Tento postoj by se dal pochopit, pokud by Motoristé tak zarputile nebránili samotného Turka, protože jeho pozice je neudržitelná. Nakonec se kvůli jeho osobním problémům může ocitnout v problémech celá strana, která je relativně nová a křehká, protože nemá dostatečně velké personální zázemí. Nemluvě o vyprahlosti v některých regionech.
Navíc tlak na Andreje Babiše kvůli Turkovi může vyvolat i jeho velký protitlak, protože šéf ANO se chce za každou cenu vrátit do premiérského křesla. A po jednáních u prezidenta Petra Pavla má k tomu dobře nakročeno. Pokud by Babišův návrat do Strakovy akademie zhatily kauzy kolem Turka, expremiér na Motoristy zaklekne tak, že jim bude ouzko.
Motoristé sobě se mohou principiálně rozhodnout, že pokud nebude ve vládě Filip Turek, tak tam nebude z jejich řad ani nikdo další. A že raději odejdou do opozice. Tím ovšem nezískají vůbec nic. Pokud by se totiž hnutí ANO nakonec ani na několik pokusů nepodařilo složit novou vládu, jednou z možných variant řešení by mohly být i předčasné volby. V nich by Motoristé s Turkovými kauzami na krku nemuseli projít do sněmovny.
Jako první by si měl proto vážnost situace uvědomit sám Turek a měl by přestat usilovat o jakékoli vládní angažmá. Měl by se také přestat vymlouvat, učinit pokání a za své nehoráznosti by se měl omluvit. Ani to sice nesmaže jeho hříchy, ale bylo by to alespoň něco. Politika je přece o symbolech a gestech. Potom by měl začít Filip Turek pracovat ve sněmovně, protože mandát, pokud nebude za něco odsouzen, mu nikdo nevezme. Měl by přijít následně s něčím, co na společnost zapůsobí pozitivně. Jenže při jeho nabubřelosti a namyšlenosti možná s něčím takovým nemůžeme počítat nikdy. A to by byl velký průšvih i pro Motoristy sobě.
























