ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Reuters

Pavel Páral: Automobilky se probudily. Podaří se zachránit motor evropského průmyslu?

Pavel Páral
Diskuze (7)

Časy se mění a s nimi i poznání holé reality boje s kouřícími automobily. Šéfové evropských automobilek v nedávno doručeném dopise adresovaném předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové vyzývají k přehodnocení dřívějších plánů na ukončení výroby aut se spalovacími motory do roku 2035.

V dopise, který podepsali prezident Evropského sdružení výrobců automobilů Ola Källenius a šéf Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu Matthias Zink, se uvádí, že dramatická expanze čínských výrobců elektromobilů a nově zavedená cla ze strany Spojených států vytvořily na trhu nové překážky a splnit cíle v oblasti emisí oxidu uhličitého do roku 2035 je prostě už nereálné.

Chtěli zákaz

Byli to přitom původně právě výrobci aut, kteří spolu s mnoha zelenými politiky tlačili na to, aby země EU pevné datum konce prodeje spalovacích motorů stanovily. A ještě letos v lednu na svém postoji stále trvali. Na tehdejší schůzce předsedkyně komise von der Leyenové se šéfy hlavních automobilek a dalších významných firem ze sektoru automotive – šlo o zástupce skupiny Volkswagen, Renault, BMW nebo dodavatelské společnosti Robert Bosch, včetně zástupců odborů – ještě o přehodnocování cíle nebylo vůbec řeči. Požadavek na zrušení konce spalovacích motorů k roku 2035 nevznesl vůbec nikdo z účastníků. Hlavním zájmem tehdy bylo vyhnout se sankcím za nedodržení flotilových emisních limitů, které hrozily pokutováním automobilek dohromady až patnácti miliardami eur. Což se stalo a výrobcům to stačilo.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (7)