
Kryštof Pavelka: Džíny slečny Sweeney aneb Politické souboje se dnes vedou mediálními incidenty
Můžou blondýnky do reklamy? Smí se v jedenadvacátém století mluvit o kvalitní genetické výbavě? A zkazí kulturní války už úplně všechno? Dadaistický marketingový skandál zpoza oceánu odpovídá na všechny tyto otázky a přidává další.
Jen reklama
Podstata kauzy, která obletěla svět, je prostá a typická pro digitalizovanou, postmoderní éru. Ve zkratce: Americká oděvní firma American Eagle, která jen v USA provozuje přes tisíc prodejen, chce prodat co nejvíce svých džínů. Markeťáci proto vymysleli kampaň: do džínů od American Eagle navlečou herečku Sydney Sweeneyovou, jež se v nich svůdně rozcapí, načež zazní reklamní slogan Sydney Sweeney má skvělý džíny. Zatímco v češtině se slogan rýmuje, v angličtině tkví vtip v souzvuku slov „jeans“ a „genes“, tedy džíny a geny. Slogan proto lze vykládat i tak, že Sydney má „skvělý geny“. Blonďatá, modrooká a celkově přírodou bohatě obdařená Sydney je pro generaci dnešních dvacátníků ikona přibližně podobná, jako byla pro jejich pradědy Marilyn Monroe. Že Sydney má „skvělý geny“, si při pohledu na ni řekne asi většina mužů. Tím to mohlo skončit. Slečna Sweeneyová má vyděláno, firmě American Eagle rostou prodeje, a kdo má tu smutnou potřebu eroticky se realizovat při sledování reklamy, tak prosím, zde má ideální materiál. Jenže tím to neskončilo.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!














