Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ČTK / Modrý David

Pavel Páral: Povolenka na chudobinec aneb Zelená politika se v EU ocitá pod obrovským tlakem

Pavel Páral
Diskuze (3)

Zavedení emisních povolenek na vytápění a pohonné hmoty pořádně hýbe veřejností a stává se vážným předvolebním tématem. Není divu. Dopady na životní úroveň lidí mohou být velmi vážné. A bolet budou, i kdyby cena povolenky, která se bude obchodovat v novém systému nazvaném EU ETS 2, byla blízko deklarovanému cíli 45 eur za tunu emisí CO2.

Zdražení při této ceně, kterou slibovala Evropská komise (EK) v době schvalování příslušné směrnice, vycházelo v korunách zhruba dvě padesát na litr benzínu, o korunu víc v případě nafty. Nicméně tuna uhlí už zdražuje o dva tisíce a MWh plynu o 203 koruny.

Jenže teď se v systému ETS 2 začalo novými povolenkami obchodovat na mezinárodní burze ICE a cena přesáhla osmdesát eur, přes všechny nejistoty a nedostatek dat o budoucím trhu. Opatrnější burza v Lipsku začne s futures (kontrakt na koupi nebo prodej v budoucím čase za pevně stanovenou cenu) na povolenky pro rok 2028 obchodovat v červenci. Už cena sedmdesát eur za tunu emisí zdražuje podle kalkulačky webu Fakta o klimatu uhlí o 75 procent a plyn na vytápění o 23 procent. Jde sice o první obchody v malém objemu a trh je prakticky nelikvidní, nicméně ukazuje se, že obchodníci nevěří slibům Evropské komise, že cenu povolenek udrží na slíbené úrovni.

Brzdy nebrzdí

Cena má být regulována tím, že při významném zdražení EK uvolní na trh další balík povolenek, což by mělo srazit cenu. Když cena bude dva měsíce po sobě nad hranicí 45 eur za povolenku, přidá se na trh 20 miliónů povolenek. Toto opatření bude ovšem platit jen do konce roku 2029.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (3)