Snahy obou majitelů sociálních sítí mají stejný cíl.  Více peněz.

Snahy obou majitelů sociálních sítí mají stejný cíl. Více peněz. Zdroj: Profimedia.cz

Jiří Štefek: Desátek pro Zuckerberga. Končí éra sociálních sítí zdarma?

Americká společnost Meta miliardáře Marka Zuckerberga na začátku listopadu spustila systém předplatného pro své klienty, kteří při užívání služeb na sociálních sítích Facebook či Instagram nechtějí „být obtěžováni“ reklamou.

Tento krok má dva důvody. Meta skrze něj reagovala na regulatorní nařízení úřadů Evropské unie, zároveň si od toho slibuje i další zdroj příjmů. Pozadu v tomto ohledu není ani sociální síť X (dříve Twitter) dalšího miliardáře, Elona Muska, který rovněž představil tarify za užívání své sítě. I on od toho očekává nové příjmy.

Bez reklam

Ale zpět k Facebooku a Instagramu. Hlavním důvodem či spouštěčem pro zavedení předplatného pro jejich uživatele je rozsudek Soudního dvora Evropské unie, který stanovil, že společnost Meta musí svým uživatelům umožnit, aby mohli své sociální sítě užívat i bez zpracovávání jejich dat (která jsou pak využívána pro reklamu), ale že tato možnost může být zpoplatněna. Na samém počátku přitom však nebylo zcela jasné, jestli se konec reklam pro předplatitele týká pouze těch sdělení, která jsou zacílená, nebo se to bude týkat úplně všech reklam. Později bylo vše upřesněno s tím, že po zaplacení poplatku by měly zmizet reklamy úplně všechny.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!