Letadlo společnosti Smartwings přistává na pardubickém letišti

Letadlo společnosti Smartwings přistává na pardubickém letišti Zdroj: ČTK / Kalousek Rostislav

Letiště Pardubice
Vyproštěné letadlo na ranveji
Letiště Pardubice možná zažije méně hektické léto, pokud se naplní předpovědi cestovních kanceláří a zprostředkovatelů zájezdů
Letiště Pardubice
Letiště Pardubice
5
Fotogalerie

Soumrak nad letišti. Omezení letů z menších měst ovlivní plánování dovolené tisícům Čechů

Regionální letiště v Pardubicích, Karlových Varech a Českých Budějovicích řeší velký problém. V příštím roce totiž do nich už nebude létat společnost Smartwings. Její letadla přitom dosud přepravovala drtivou většinu zdejších pasažérů. Toto rozhodnutí zřejmě ovlivní i plánování dovolené pro desítky tisíc Čechů.

Na úvod se ještě vraťme o několik týdnů nazpět. Ve středu 2. srpna zažilo jihočeské letiště České Budějovice velkou premiéru. Toho dne večer odsud odstartoval první mezinárodní letecký spoj, který dopravil téměř dvě stovky turistů na jejich dovolenou do turecké Antalye.

Odletu předcházela velká sláva, které se zúčastnil i ministr dopravy Martin Kupka či hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba. Oba ve svých projevech malovali zářnou budoucnost letiště, jehož provoz by nepřinesl jen rozšíření cestovatelských možností pro zdejší obyvatele, ale především další ekonomický impuls pro celý region. Zdálo se, že vše je dobře nalinkováno. V dalších dnech totiž následovaly lety do Antalye či na řecké ostrovy Rhodos a Kréta. Zároveň zástupci letiště i Jihočeského kraje začali odhalovat plány na další rok. A najednou bác a aerolinky Smartwings oznámily konec...

Podobný osud však čeká i letiště v Karlových Varech a Pardubicích. Oproti Českým Budějovicím tyto vzdušné přístavy už mají nějaký ten rok provozu za sebou a ročně odbaví stovky tisíc cestujících. Hlavně pro letní dovolenkové chartery do jižních letovisek jsou tato regionální letiště lákavým produktem, který doplňuje nabídku hlavních tuzemských letišť v Praze, Brně a Ostravě.

Našinec ani nemusí být cestovatel, aby ho napadla taková vtíravá otázka, proč k tomuto kroku společnost Smartwings přistupuje? Vždyť se jí daří, počet letů, obsloužených destinací i odbavených pasažérů jí narůstá… Mluvčí společnosti Vladimíra Dufková pro server iDnes.cz, který tuto zprávu přinesl jako první, uvedla, že v Praze, Brně a Ostravě má zkrátka společnost dlouhodobě své základny včetně technicko-provozního zázemí a „pro společnost provozování letů z těchto letišť dává větší ekonomický smysl“.

Samozřejmě, takové rozhodnutí je svobodnou vůlí této společnosti a nikdo ji k ničemu nemůže nutit. Celá záležitost má však více aspektů či úhlů pohledu. Jeden z nich zmínil i jihočeský hejtman Martin Kuba. Podle něj si společnost Smartwings v rámci kompenzací dopadu covidu nechala od státu vyplatit víc než 70 milionů korun. „Když potřebuje něco firma, tak 'státe, pomoz nám, vy daňoví poplatníci, se složte na pomoc, ručte nám za úvěr'. Ale jakmile to klapne, tak to už jsme zase jen soukromá firma a do našich rozhodnutí vám jako státu, samosprávám a lidem nic není. A kam lítáme a proč, tak do toho vám taky nic není,“ rozohnil se šéf Asociace krajů ve svém tiskovém prohlášení.

Jeho zlost má svoji logiku i z jiného pohledu. Do všech dotčených malých letišť směřovaly od krajů nemalé prostředky a samosprávy si slibovaly, že letecká doprava přímo do regionů zvýší jejich atraktivitu, a to jak pro turisty, tak pro byznys. Je asi jasné, že pro jednotlivé společnosti byly nastaveny více než motivační podmínky.

Stejně nepříjemný problém způsobilo rozhodnutí Smartwings i cestovním kancelářím, které již začaly prodávat dovolené na příští letní sezonu, a právě nemalá část z nich je vázána i na dopravu z regionálních letišť. Jistě, je tu sice dostatek času, aby došlo k získání jiného leteckého dopravce. Třeba vzniklý výpadek zcela zacelí. Pachuť tady však zůstane. Zájmem a vizí regionálních letišť bylo a je, aby do nich létalo přepravců co nejvíce a jejich nabídka byla co nejširší, a ne aby se strachovaly, aby zdejší pasažéry měl vůbec kdo přepravit.