Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Foto Aha! – Alexandr Malachovský

Tomáš Zdechovský: Snížení slev na jízdném z vysokoškolaček prostitutky neudělá

S érou vlády Andreje Babiše je neodmyslitelně spjaté plošné zavedení 75% slevy ve veřejné dopravě pro studenty do 26 let a seniory nad 65 let. Ze zavedení slev měli bezpochyby mnozí radost. Musíme mít ale na paměti, že tyto slevy nikdy nebyly zadarmo. Rozdíly mezi slevou a plným jízdným doplácí dopravcům stát. Peníze na kompenzace tak jdou z kapes všech daňových poplatníků.

Nyní v době rekordních deficitů představuje toto opatření jednu z mnoha položek neúměrně zatěžujících státní rozpočet. Vláda proto rozhodla o snížení slev ve veřejné dopravě ze současných 75 procent na 50 % z obyčejného plného jízdného pro děti, studenty a seniory. Změna by měla platit od 1. dubna a odhaduje se, že snížení slev by mělo státu ušetřit kolem 1,9 miliardy korun.

Některé dosud zanedbané skupiny si ale polepší. Dochází totiž ke sjednocení podmínek pro cestování s malými dětmi ve vlaku i v autobuse. Sleva ve výši 75 % navíc zůstává pro držitele průkazu ZTP a ZTP/P. Tím se posiluje adresná pomoc, což je krok správným směrem.

Kvůli vyššímu jízdnému prostituce? Nesmysl!

Návrh na zrušení jakýchkoli existujících výhod, na něž si lidé zvykli, samozřejmě vždy vyvolá u části veřejnosti hlasitý odpor. Opravdu kuriózní reakce zazněla ze strany Spolku pro ochranu žen. Ten varoval, že zvýšení nákladů na studium způsobené i snížením slev na dopravu může u vysokoškolaček posilovat sociálně motivovanou prostituci.

Velmi zvláštní důvod, když vezmeme v úvahu, že současné velkorysé slevy zde máme teprve pár let. Chtějí nám tím zástupci ze zmíněného spolku říct, že celou dobu před zavedením 75% slev bujela mezi studentkami sociálně motivovaná prostituce? Tohle je teda naprosto nesmyslná argumentace! Opravdu si nemyslím, že zrovna kvůli snížení slevy na jízdném by začaly studentky hromadně s prostitucí a studenti se ve velkém dávali na dráhu gigolů.

Malá historie slev na jízdném

Poloviční sleva jízdného zůstává stále velmi výhodná a zároveň bude znamenat úsporu ve státním rozpočtu téměř dvou miliard korun. Studenti budou stále moci cestovat za výhodnějších podmínek než před začátkem září 2018. Není od věci připomenout si celou nedávnou historii slev a některá čísla s nimi spojená: Vyšší slevy na jízdné pro seniory a studenty zavedla Babišova vláda právě v září 2018, tedy před necelými 3,5 lety. Do té doby existovala jen 25% sleva pro studenty pouze mezi bydlištěm a místem studia.  

Za rok 2019 zaplatil stát na kompenzacích dopravcům za zlevněné jízdné celkem 5,78 miliard korun. V roce 2020 se celková částka snížila na 3,47 miliardy korun, ale jen proto, že náklady výrazně stlačila koronakrize a studenti i senioři využívali důsledkem omezení hromadnou dopravu výrazně méně. Podobná situace byla i v „druhém covidovém“ roce 2021, kdy bylo dopravcům na náhradách vyplaceno celkem 3,5 miliardy korun.

Stále se ale jednalo o mnohem větší částku, než před zavedením 75% slev v roce 2018. Dříve totiž byly jako náhrada za slevy dopravcům vypláceny celkové částky v řádu pár stovek milionů korun. Například v roce 2017, tedy před zavedením slev, se konkrétně jednalo o 233 milionů korun ze státního rozpočtu.

Zlatý důl pro dopravce

Jak se také ukázalo, dopravci našli způsob, jak na těchto slevách vydělat a udělat si z poskytování slev udělat zlatý důl. Využili totiž toho, že čím vyšší je cena jízdenky, tím více peněz přepravce inkasuje. I sám Andrej Babiš se ostatně mohl přesvědčit, že dopravci uměle navyšovali ceny jízdenek. Vláda nastavila slevy jako černou díru na peníze a není divu, že muselo dojít k zastropování cen kvůli zneužívání.

Pomoc musí být adresná

Vždy jsem zastával názor, že pomoc od státu by měla být co nejvíce adresná, tj. směřovat k těm, kteří ji opravdu potřebují. Babišova vláda však udělala pravý opak, když plošně zavedla 75% slevu pro studenty na veškerou dopravu i mimo cesty do školy. Zavedení plošných slev nebylo altruistickým krokem za účelem pomoci potřebným či sociálně znevýhodněným, jako spíše líbivým populistickým gestem s cílem získat si mladší voliče nebo naopak seniory.

Minimální snížení slev je proto určitě na místě a obavy, že se ze studentek stanou prostitutky jsou totálně mimo. Na cestu do školy se peníze vždy najdou. Není to závratná suma, která by měla zruinovat jejich rozpočty. Česko prostě musí někde začít šetřit. Jsme ve složité ekonomické době, kdy jde inflace raketově nahoru, ceny za energie se zvyšují a státní dluh roste. Musíme hledat úspory a populistická Babišova sleva na jízdné stojí poměrně dost peněz.

Autor je europoslanec a místopředseda KDU-ČSL