nahoru

Despocie Silicon Valley: Jak se na sociálních sítích spustila spirála cenzury

Ondřej Tesárek28. ledna 2021 • 12:40
Despocie Silicon Valley: Youtuber Bratříček popisuje, jak se na sociálních sítích spustila spirála cenzury
Despocie Silicon Valley: Youtuber Bratříček popisuje, jak se na sociálních sítích spustila spirála cenzury
• foto: 
Zbyněk Pecák

Do světa velkých dat jsem vstoupil těsně před tím, než Mark Zuckerberg začal zavírat kohouty. Bylo to období průšvihu s Cambridge Analytica. Datoví inženýři tenkrát masívně ovlivňovali veřejné mínění pomocí modelace uživatelských dat z Facebooku. Dnes totéž dělají samy velké technologické firmy. Svoboda z internetu postupně mizí.

Není to tak složitá věda, jak se může zdát. Když sociální síť svým partnerům poskytuje uživatelská data v takovém detailu, jako je každý like, komentář či sdílení, lidé se dají poměrně slušně rozdělit do generalizovaných skupin a podle pravidla „rozděl a panuj“ i ovlivňovat. Stačí na každou takovou skupinu zaměřit jiný obsah a servírovat jim dobroty, které zrovna jim chutnají.

Mnozí tvrdí, že právě tohle vyhrálo volby Donaldu Trumpovi v roce 2016. A tihle „mnozí“ jsou veskrze opoziční demokraté, novináři a manažeři.

Byl z toho velký skandál, po němž se Mark Zuckerberg rozhodl přiškrtit data, která jeho sociální sítě pouštějí externím partnerům.

A kritika utichla

Jenže problém ve skutečnosti není, že vyhrál Donald Trump. Problém je, jak mocná jsou uživatelská data, když s nimi pracují kreativní jedinci. A tak, ačkoliv kritika utichla, vykonavateli šedých manipulací se stali místo nadšenců ze start-upů přímo pracovníci sociálních sítí.

2016 se nesmí opakovat

Byl to nejdříve velmi kontroverzní Projekt Veritas, který po volbách přinášel šokující zprávy o tom, co se děje v Googlu. Pod oficiálně komunikovanou fasádou politické nestrannosti digitálních gigantů občas probublala zpráva, že Silicon Valley nemá v plánu nadále tolerovat opozici. Bylo stále jasnější, že v digitálním světě zrovna nekvete ráj konzervativcům. Není to nijak překvapivé. Práce pro digitální giganty je pohodlná. Kanceláře jsou luxusní, platy příjemné, život ve městě je moderní. Problémy tvrdého světa mimo centrum aglomerace se zdají minimálně vzdálené, spíše ale zcela falešné či přehnané.

Sytý hladovému nevěří

Co vás trápí při kancelářské práci? Je to cena nafty, nebo klimatická změna? Je to kriminalita v průmyslové čtvrti, nebo nenávist v komentářích vaší oblíbené zpěvačky?

Pokud se jedinec zavře do virtuální bubliny, začnou být i jeho problémy a myšlenky zcela virtuální. A nebylo příhodnější období, kdy se do bubliny zavřít, než v období pandemie na home office před americkými volbami.

Premium

Přečtěte si pokračování článku s předplatným Premium

Získejte neomezený přístup již od 49 Kč měsíčně




Diskuse ke článku