Švýcaři zavádí novou daň za létání. Levičáci zase diktují, jak mají ostatní žít | Reflex.cz
nahoru

Švýcaři zavádí novou daň za létání. Levičáci zase diktují, jak mají ostatní žít

Andrea Machová12. června 2020 • 16:00
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek
• foto: 
Bombardier

Švýcarský parlament schválil plán na zavedení nové daně ve výši 30 franků (750 korun) ke každé letence na lety startující ve Švýcarsku. U letů do zámoří to má být dokonce 120 franků (3000 korun) a soukromá letadla budou za každý start ze Švýcarska platit daň 500 franků (12 500 korun). Švýcarsko tak následuje sousední Rakousko a Německo, které podobné daně již mají.

V Německu se k letence připočítává daň 13 eur (400 korun) na lety po Evropě a 60 eur (1600 korun) na lety do zámoří. V Rakousku zavedli daň 3,50 eur (95 korun) na lety po Evropě a 17,50 eur (470 korun) na lety do zámoří. Nově také zavedli daň 30 eur (800 korun) na vnitrostátní lety v rámci Rakouska.

Pro cestující bude nová švýcarská daň znamenat citelné zdražení. Např. na trase ze Ženevy do Prahy můžou letenky zdražit z 2250 na 3000 korun, tedy o třetinu.

Švýcarsko očekává z nové daně výnos půl miliardy franků ročně (12,5 miliardy korun). Z výnosu má jít třetina do „klimatického fondu“ na boj s emisemi CO2 a zbytek se má nějakou formou vracet občanům (slevou na zdravotním pojištění).

V České republice žádné daně z letenky nemáme, nebo je tak alespoň nenazýváme. Letiště ale vybírají tzv. letištní taxy. Např. Letiště Václava Havla v Praze-Ruzyni vybírá od každého cestujícího, který odlétá z Prahy, letištní taxu ve výši 568 korun (která je obvykle zahrnuta v ceně letenky). Zisk z pražské letištní taxy ve výši několik miliard korun ročně jde do státního rozpočtu.

Letištní poplatek nemá formu daně, tedy o jeho výši nehlasuje parlament, ale na cestující dopadá stejně jako daň. Stát určuje výši letištní taxy z moci jediného akcionáře.

Na základě mezinárodních dohod je letecké palivo u mezinárodních letů osvobozené od spotřebních daní a letenky jsou osvobozené od daně z přidané hodnoty. Politici ale umí najít jiné cesty, jak z leteckých cestujících peníze vytáhnout.

Kromě letištních tax, hlukových poplatků a nových daní musí letecké společnosti kupovat „práva k vypouštění oxidu uhličitého“. Evropská komise plánuje tyto poplatky leteckým společnostem zvýšit a udělat z toho nový zdroj peněz pro rozpočet EU. Plánuje takto získávat 10 miliard eur ročně.

Evropou se nyní valí vlna nových vysokých daní na letecké cestující. Jednotlivé státy i EU vidí v letecké přepravě potenciální zdroj peněz pro své rozpočty a z leteckého cestujícího se stává dojná kráva. Koronavirová krize dala politikům další důvod uvalit nové daně. Zdanění letenek navíc prezentují jako cestu k ochraně klimatu.

Letecký cestující je snadný cíl. Z letectví se stává společenský hřích – létání letadlem je pomalu něco jako kouření. Svět vylekaný z koronaviru dělá z cestování zhýralost a zbytečnost. Říká se nám, že lidé, kteří cestují, přitáhli koronavirus. Že lidé, kteří cestují, přispívají k emisím CO2 a ohřívají planetu. Ať už jsou tyto daně v zájmu čehokoliv, jsou každopádně na úkor něčeho skoro zapomenutého – svobody. Strach lidí a touha politiků utrácet peníze lidí vytlačují svobodu zase o kus dál do kouta.

Andrea Machová




Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější