Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Bombardier

Švýcaři zavádí novou daň za létání. Levičáci zase diktují, jak mají ostatní žít

Švýcarský parlament schválil plán na zavedení nové daně ve výši 30 franků (750 korun) ke každé letence na lety startující ve Švýcarsku. U letů do zámoří to má být dokonce 120 franků (3000 korun) a soukromá letadla budou za každý start ze Švýcarska platit daň 500 franků (12 500 korun). Švýcarsko tak následuje sousední Rakousko a Německo, které podobné daně již mají.

V Německu se k letence připočítává daň 13 eur (400 korun) na lety po Evropě a 60 eur (1600 korun) na lety do zámoří. V Rakousku zavedli daň 3,50 eur (95 korun) na lety po Evropě a 17,50 eur (470 korun) na lety do zámoří. Nově také zavedli daň 30 eur (800 korun) na vnitrostátní lety v rámci Rakouska.

Pro cestující bude nová švýcarská daň znamenat citelné zdražení. Např. na trase ze Ženevy do Prahy můžou letenky zdražit z 2250 na 3000 korun, tedy o třetinu.

Švýcarsko očekává z nové daně výnos půl miliardy franků ročně (12,5 miliardy korun). Z výnosu má jít třetina do „klimatického fondu“ na boj s emisemi CO2 a zbytek se má nějakou formou vracet občanům (slevou na zdravotním pojištění).

V České republice žádné daně z letenky nemáme, nebo je tak alespoň nenazýváme. Letiště ale vybírají tzv. letištní taxy. Např. Letiště Václava Havla v Praze-Ruzyni vybírá od každého cestujícího, který odlétá z Prahy, letištní taxu ve výši 568 korun (která je obvykle zahrnuta v ceně letenky). Zisk z pražské letištní taxy ve výši několik miliard korun ročně jde do státního rozpočtu.

Letištní poplatek nemá formu daně, tedy o jeho výši nehlasuje parlament, ale na cestující dopadá stejně jako daň. Stát určuje výši letištní taxy z moci jediného akcionáře.

Na základě mezinárodních dohod je letecké palivo u mezinárodních letů osvobozené od spotřebních daní a letenky jsou osvobozené od daně z přidané hodnoty. Politici ale umí najít jiné cesty, jak z leteckých cestujících peníze vytáhnout.

Kromě letištních tax, hlukových poplatků a nových daní musí letecké společnosti kupovat „práva k vypouštění oxidu uhličitého“. Evropská komise plánuje tyto poplatky leteckým společnostem zvýšit a udělat z toho nový zdroj peněz pro rozpočet EU. Plánuje takto získávat 10 miliard eur ročně.

Evropou se nyní valí vlna nových vysokých daní na letecké cestující. Jednotlivé státy i EU vidí v letecké přepravě potenciální zdroj peněz pro své rozpočty a z leteckého cestujícího se stává dojná kráva. Koronavirová krize dala politikům další důvod uvalit nové daně. Zdanění letenek navíc prezentují jako cestu k ochraně klimatu.

Letecký cestující je snadný cíl. Z letectví se stává společenský hřích – létání letadlem je pomalu něco jako kouření. Svět vylekaný z koronaviru dělá z cestování zhýralost a zbytečnost. Říká se nám, že lidé, kteří cestují, přitáhli koronavirus. Že lidé, kteří cestují, přispívají k emisím CO2 a ohřívají planetu. Ať už jsou tyto daně v zájmu čehokoliv, jsou každopádně na úkor něčeho skoro zapomenutého – svobody. Strach lidí a touha politiků utrácet peníze lidí vytlačují svobodu zase o kus dál do kouta.