nahoru

Incident, který znamenal konec Concordu. Od nehody revolučního letounu uběhlo 20 let

Šimon Kadeřávek 25. července 2020 • 16:50
Incident, který znamenal konec Concordu. Od nehody revolučního letounu uběhlo 20 let
foto: profimedia.cz

Nový design, neuvěřitelná rychlost, ale také velmi vysoké náklady na provoz. Těmito slovy by se dala charakterizovat letadla Concorde. Ta uchvátila svět ve druhé polovině 20. století, stačila však jediná nehoda k tomu, aby byl projekt ukončen. Stroj aerolinek Air France odstartoval z pařížského letiště 25. července 2000, ve vzduchu vydržel pouze několik minut, poté se zřítil na nedaleký hotel.

Uprostřed 60. let začaly vznikat návrhy na nadzvuková letadla, která by mohla být použita v komerčním provozu. Angažovali se především inženýři z Velké Británie a Francie, kteří následně spojili síly a projekt Concorde byl na světě. Stroj s typicky ostrým „čumákem“ provedl první let v roce 1969, poté jej čekala další várka testování.

Tříhodinová cesta do New Yorku

Do provozu byl zařazen až o sedm let později, kdy si jej pořídily aerolinky Air France a British Airways. V čem byl Concorde revoluční? Předně dokázal vyvinout neskutečnou rychlost, údajně až dvojnásobek rychlosti zvuku. Jeho letová hloubka dosahovala výšky osmnácti kilometrů a z okénka bylo možné spatřit zakulacení Země. Čas letů se díky tomu razantně zkrátil, Concorde zvládl cestu Londýn – New York za tři a půl hodiny, zatímco obyčejná cesta trvá až sedm hodin.

Na druhou stranu byl mimořádně drahý, tehdejší cenovka se pohybovala okolo 23 milionů liber. Nicméně mnohé klady stále převážily obrovské náklady, a tak se o ně začaly zajímat další společnosti jako Lufthansa či dnes už zaniklá firma Pan Am. V té době ale svět postihl ropný šok, a tak aerolinky své objednávky rušily.

Concorde patřil mezi nejbezpečnější stroje, vysloužil si také speciální výsady. Při startu měl vždy přednost před ostatními stroji, měl své vlastní zázemí. Letoun několikrát navštívil i letiště v Ruzyni, naposledy 30. dubna 2000, tři měsíce před osudnou nehodou.

Osudová chyba

Nadzvukové letadlo společnosti Air France startovalo z letiště Charlese de Gaulla v Paříží, cílová destinace – JFK v New Yorku. V kokpitu seděli piloti, kteří měli s Concordem nalétáno několik set hodin. Minutu po startu však začalo hořet levé křídlo, posádka už nemohla stroj ubrzdit, a tak se pokusila vzlétnout.

Údajně chtěli přistát na zhruba dva kilometry vzdáleném nepoužívaném letišti. Nepovedlo se a letadlo se 109 lidmi na palubě se zřítilo na hotel ve městě Gonesse. V domě se ve chvíli nárazu nacházeli čtyři lidé, neměli šanci přežít. Katastrofu zachytilo několik svědků, a tak existují fotografie hořícího letadla.

Celý svět byl v šoku, protože považoval Concorde za bezpečný, což dokazovala i absence nehod během jejich téměř pětadvacetiletého provozu. Vyšetřovatelé pátrali po příčině, která způsobila tragédii. Viníkem byla součástka, která upadla z předešlého letadla. Concorde ji přejel a roztrhl si pneumatiku, jejíž zbytky prorazily jednu z palivových nádrží. Zdánlivá drobnost způsobila katastrofu, která vedla ke konci nadzvukových strojů.

Inženýři sice letoun zdokonalili, aby zabránili dalšímu neštěstí, ale do hry vstoupilo 11. září. Po teroristických útocích klesla obliba letecké dopravy, na to doplatily právě drahé stroje. Poslední lety proběhly v druhé půlce roku 2003. Concordy byly uzemněny a dnes jsou umístěny v několika muzeích.

I v dnešní době je letadlo, které provedlo nejrychlejší let kolem světa (za 31 hodin), považováno za jedno z nejhezčích. Obdivovatelé vyzdvihují především design. V roce 2015 ohlásilo několik nadšenců plán na oživení tohoto fenoménu. Proti ovšem stojí ekologické regulace a správa letišť, protože i v době největšího rozmachu Concordu je některá letiště zakazovala. Důvodem byl velký hluk. Je ve hvězdách, pokud ještě někdy Concorde uvidíme na obloze.

Šimon Kadeřávek


Klíčová slova: letadlo, concorde, doprava, nehoda



Diskuse ke článku