
Tatra na počátku padesátých let minulého století musela ukončit výrobu osobních vozů, měly jí zůstat pouze těžké nákladní. Nevedly ji k tomu ekonomické důvody jako později na konci milénia, nýbrž direktivní nařízení. Výrobu luxusních limuzín dostal totiž v rámci RVHP (Rady vzájemné hospodářské pomoci) na starosti Sovětský svaz, konkrétně automobilky GAZ a ZIS (pozdější ZIL).
Jenomže československá vláda potřebovala reprezentační automobil pro státní úřady, velvyslanectví a stranické funkcionáře a vozy ze Sovětského svazu zrovna kvalitou nevynikaly. Vývoj tak vlastně probíhal tajně, zelenou z patřičných míst dostal až v lednu 1954.
Více se o Tatrách dozvíte ZDE >>>
Ano, 603 vznikala v neveselé době temna za železnou oponou, konstrukci vedl šéf smíchovské Tatry Vladimír Popelář a převážně černé vozy sloužily vládnoucí garnituře včetně ředitelů velkých státních (pardon, národních) podniků a tajné služby. Nicméně se jedná o veledílo, které dnes poutá pozornost, kdekoli se objeví.
Do ukončení produkce 25. října 1975 vzniklo v Kopřivnici a ve finále v pobočném závodě v Příboře celkem 20.422 kusů. Nejvzácnější je samozřejmě první „tříoká“ série, kterých se vyrobilo nejméně (5.922 kusů), roční produkce se počítala zpočátku na desítky, zatímco v závěru přesáhla šestnáct stovek…
Na krásu Tatry 603 se podívejte do galerie:
A dnes? Pryč jsou doby, kdy zrenovovaná stála do milionu korun, aktuálně do této částky seženete perfektní kus z nejmladší, třetí řady. I nefunkční exempláře stejné série, které potřebují nutné znovuvzkříšení, stojí dnes 150 tisíc korun. O poslední proudnicové tatry je zájem, což ukázala i loňská srpnová výstava na soutěži elegance v kalifornském Pebble Beach. O Tatře tak získávají povědomí dokonce v Severní Americe, kde pár kusů jezdí. Diví se ještě někdo, že kopřivnická automobilka je jednou z nejstarších na světě?