nahoru

Největší sprosťák rokoka? Slavný Boucher ztvárnoval bohyně jako kurtizány

venu 21. října 2021 • 18:20

Jedním z nejlepších malířů rokoka byl Francois Boucher. Jeho libůstkou bylo malování ženských nahých těl, které na plátně uměl dovést k dokonalosti. Tato jeho dovednost však ležela v žaludku filozofovi Denisu Diderotovi, který v podstatě zničil jeho zářnou malířskou kariéru.

Obraz Diana v lázni patří k nejvýznamnějším dílům rokoka. Autorem této erotikou nabité malby je malíř Francois Boucher. Je na ní římská bohyně lovu Diana, která relaxuje po koupeli po boku nymfy. Obě jsou nahé a jejich křivky a vyobrazení fascinují svou dokonalostí a smyslným nádechem. Tím však Boucher porušil dané zvyklosti. Diana se totiž obvykle zobrazovala jako neohrožená amazonka se zbraní v ruce, nikoliv jako zranitelná, nahá žena při intimní chvilce.

V roce 1742 při uvedení obraz propadl a navíc se na Boucherovu hlavu snesla vlna kritiky z úst filozofa Denise Diderota. Ten obvinil Bouchera, že maluje ženy jako kurtizány a nadbíhá vkusu šlechty, je vyumělkovaný a nepřirozený. Přitom Boucherovi šlo v jeho přáci především o dokonalé zobrazení modelu, ne jeho psychologii. Hlasitá kritika Diderota dokázala pořádně opepřit konec Boucherovy kariéry. Kvůli němu se totiž stal spíše odsuzovaným než obdivovaným umělcem.

venu




Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.
 

Nejčtenější komentáře