Film Černý mercedes.

Film Černý mercedes. Zdroj: 3Kino-Festival středoevropského filmu

Film Pan Jones.
Film Eter.
6. ročník festivalu středoevropského filmu 3Kino.
3
Fotogalerie

Největší festival středoevropského filmu 3Kino pošesté: V říjnu představí snímky Zanussiho, Holland i Marhoula

Několik významných osobností polské kinematografie hostí filmový festival 3Kino, který bude zahájen nejnovějším filmem Janusze Majewského Černý Mercedes 10. října 2019 v kině Světozor.  V pěti sálech pražských kin Lucerna, Světozor, Atlas a Evald uvidí diváci mnoho filmových novinek od takových osobností, jako je Agnieszka Holland, Krzysztof Zanussi nebo Václav Marhoul.

„Když mě vyhodili z filmové školy, došlo mi, že právě na kině mi záleží nejvíce,“ říká host festivalu, polský režisér Krzysztof Zanussi. Držitel ocenění z festivalů v Cannes a Benátkách má za sebou ve svých 80 letech neuvěřitelných 80 filmů. Hrdě se hlásí k tomu, že ho v tvorbě ovlivnila i československá filmová vlna reprezentovaná Milošem Formanem a Věrou Chytilovou. Z Polska do Prahy zavítá i režisérka Kinga Dębska. Absolventka japanistiky a pražské FAMU debutovala před deseti lety snímkem Hel, kde jednu z rolí ztvárnila Aňa Geislerová. Těšit se diváci mohou i na filmy z maďarské a slovenské produkce.

Letošním leitmotivem festivalu jsou „Ostrovy svobody“, festival si připomene třicáté výročí konání Festivalu nezávislé československé kultury v polské Vratislavi i demokratických změn regionu. Na diváky čeká bezmála 60 filmových projekcí, které spojuje tematika svobody. Festival zahájí předpremiéra snímku Černý Mercedes režiséra Janusze Majewského. Úplně poprvé pak odborná porota udělí na slavnostním galavečeru 14. října v kině Lucerna cenu v kategorii hraný film.

Katalog filmů s denním programem bude zveřejněn na stránkách festivalu

Na jaké filmy se můžete těšit?

Černý Mercedes, režie Janusz Majewski, scénář Janusz Majewski,     Polsko, 2019

Varšava, červen 1942. Za podivných okolností dochází k vraždě Anety Landau, manželky váženého advokáta Karola Holzera. Případ záhadné vraždy se snaží rozluštit vrchní inspektor Rafał Król, důstojník proněmecké „modré“ (granatowé) policie a zároveň zapřísáhlý voják polského podzemí. Další stopy zvětšují podezření a odhalují hluboce skrytá tajemství zemřelé ženy a nejasná spojení Holzera s vysoce postaveným důstojníkem SS Maxmilianem Grafem von Fleckensteinem. Podaří se vrchnímu inspektorovi Królovi, který v osobě velitele gestapa Ernsta Klugeho nachází nečekaného spojence, najít vraha ženy, než se znovu prolije krev?

Pan Jones, režie Agnieszka Holland, scénář Andrea Chalupa, Polsko, 2019

Mladý novinář Gareth Jones si připravuje velké téma - rychlou modernizaci Sovětského svazu. Chystá se do Moskvy na rozhovor se Stalinem. Tam se seznamuje s britskou novinářkou Adou Brooks, díky které odhaluje, že pravda o stalinovském režimu je brutálně potlačována sovětskými cenzory. Potom, co se Jones doslechne o velkém hladomoru v SSSR, vydává se sám na cestu přes Ukrajinu. Stává se očitým svědkem tragédie ukrajinského hladomoru, o které po návratu do Londýna píše. Publikace je potlačována a její autentičnost je shazována západními novináři, kteří jsou stále pod vlivem Kremlu. Ani přes smrtelné výhružky Gareth ve svém boji o pravdu nepolevuje. Svá odhalení chce sdílet s mladým a aspirujícím spisovatelm - Georgem Orwellem.

Železný most, scénář a režie Monika Jordan-Młodzianowska, Polsko, 2019

Kacper, který pracuje jako předák, má poměr s ženou svého přítele Oskara, také horníka. Aby se mohl Kacper stýkat s milenkou, posílá Oskara na vzdálená a nebezpečná místa práce. Během jedné ze schůzek je Oskar v dole zasypán a milenci se pouští do záchranné akce.

Éter, scénář a režie Krzysztof Zanussi, Polsko, 2018

Začátek 20. století, na okraji Ruského impéria. Lékař podá mladé ženě, kterou chce svést, smrtelnou dávku éteru. Následně utíká. Nachází práci v rakousko-uherské tvrzi a pokračuje zde se svými experimenty s éterem. Chce ho použít nejen k umrtvení bolesti, ale také k manipulaci s lidským chováním. Cenou za úspěch je ztráta duše. A pouze láska může lékaře zachránit před věčným zatracením.

Zábava, zábava, scénář a režie Kinga Dębska, Polsko, 2018

Tři proplétající se příběhy žen, které se nacházejí v různých fázích alkoholické závislosti. Čtyřicetiletá státní zástupkyně Dorota pije proto, aby, jak sama říká, „se nezbláznila“. Chrání se imunitou a kryje všechny své trestné činy spáchané pod vlivem alkoholu. Manžel, znýmý politik, který se snaží její problém držet pod pokličkou a vytahuje ji z různých průšvihů, už toho ale začíná mít pomalu dost. Studentka Magda se ráda hodně baví, ale protože je velice dobrou studentkou a má super práci, nikdo jí nic nevyčítá. V určitou chvíli však Magda ztrácí pevnou půdu pod nohama, když při „opileckém okně“ dochází k tragédii. Respektovaná lékařka dětské chirurgie Teresa kvůli pití přišla o rodinu a už jí zůstala pouze práce v nemocnici, ve které je primářkou. Situace se vymyká kontrole, když v alkoholovém opojení přichází na službu. Problémy všech žen se stupňují a hlavní hrdinky a jejich rodiny jsou vystaveny vážným nebezpečím. Nakonec si každá z nich sáhne na dno. Podaří se jim všem ode dna odrazit?

Návrat, režie Magdalena Łazarkiewicz, scénář Katarzyna Terechowicz, Magdalena Łazarkiewicz, Polsko, 2018

Příběh inspirovaný skutečnými událostmi o 19leté Ule, dívce z malého města, která byla unesena do Německa a donucena tam k prostituci. Po 2 letech se jí podaří utéct a vrátit do rodného městečka, kde naráží na odmítání společnosti. Podpory se jí nedostává ani od nejbližší rodiny. I přes prožité psychické a sexuální trauma Ula odmítá hrát roli oběti. Bouří se proti všudypřítomnému pokrytectví společnosti. V jejím okolí jsou sice hlásány křesťanské principy lásky k bližnímu, ale v každodenním životě je nikdo nedodržuje. A co víc, křesťanské milosrdenství je chápáno zcela naopak a falešně, protože bolestivé zraňování pod praporem víry umožňuje. A to dokonce těch nejbližších. Silné drama o osamělosti a vyloučení, o psychologických důsledcích života v rodinném teroru. Pokládá otázku, zda je přípustné přijmout násilí ve společnosti, která všeobecně deklaruje, že se v každodenním životě řídí principy desatera.

Trezor, režie Péter Bergendy, scénář Norbert Köbli, Maďarsko, 2018

Historický thriller, inspirovaný skutečnými událostmi, se odehrává v podzemí ministerstva vnitra v listopadu 1956, několik dnů po rozmetání boje za nezávislost. Výchozí situace je neuvěřitelná, ale pravdivá: Ti, kteří potlačili revoluci v listopadu '56, čelili trapné situaci, kdy nemohli proniknout do vlastního trezoru pro důvěrné osobní materiály. Při zmatku revoluce byly ztraceny speciální klíče a dveře skříňky jsou tak odolné proti bombě, že ruční granát není řešením. Ruští vojáci, kteří dohlížejí na budovu, se o to opakovaně pokoušeli. Nakonec policie vynese z vězení bývalého bankovního lupiče, kterému se kdysi podařilo tento trezor prolomit. Odsouzený však za odemčenými bezpečnostními dveřmi najde něco jiného, než se očekávalo, a zde začíná vzrušující hra plná zvratů, kde nikdo a nic není tím, čím se zdá být.

Nabarvené ptáče, scénář a režie Václav Marhoul, Česká republika, 2019

Nabarvené ptáče je hluboce dramatický příběh zaobírající se bezprostředním vztahem mezi hrůzou a krutostí na jedné straně a nevinností a láskou na straně druhé. Přestože samotné dílo od svého vydání v roce 1965 způsobovalo a stále způsobuje silné kontroverze, dostalo se mu světového ohlasu i mnoha prestižních literárních cen. Jde o první a nejslavnější román autora knih Byl jsem při tom a Pinball – jednoho z nejvýznamnějších a nejvýraznějších světových spisovatelů minulého století Jerzy Kosińského.

Budiž světlo, scénář a režie Marko Škop, Česká republika, Slovensko, 2019

Slovenská vesnička se připravuje na Vánoce a čtyřicátník Milan se za rodinou vrací z Německa, kde pracuje. Poklidnou sváteční atmosféru naruší podezření, že jeho syn je coby člen polovojenské mládežnické skupiny zapleten do šokující události, jež otřásla místní komunitou. Působivé drama o síle a křehkosti rodinných pout, o individuální zodpovědnosti ve světě, kde xenofobie vítězí nad soucitem s bližním.

Rozkvetlé údolí, režie László Csuja, scénář László Csuja, Gergő Nagy V., Maďarsko, 2018

Příběh o mladých milencích na útěku, o touze po svobodě a touze mít svoje místo na slunci. Dynamické, punkové vyprávění ironicky mísí nesmlouvavý realismus s poeticky něžnými obrazy, v jejichž středu stojí bezelstní hlavní hrdinové. Bianka je jedinečná dívka, její roztěkaná manická mysl se nezastaví před žádnou autoritou, když se jí do cesty připlete opuštěný kočárek, okamžitě se ujímá dítěte v něm a vžívá se do role matky. Výrostek Laci netouží po ničem jiném, než aby jej uznali svéprávným. Bianka se na něj obrátí s tím, že je otcem dítěte. Laci samozřejmě přikývne. A tak začíná jejich bláznivá cesta maďarským venkovem.

7 citů, scénář a režie Marek Koterski, Polsko, 2018

Adaś Miauczyński se vrací do doby svého dětství, kdy, jako většina z nás, měl velký problém s pojmenováním svých emocí. Pro zlepšení svého již dospělého života, se rozhodne vrátit k tomu dětskému, jak se ukáže, ne tak beztarostnému období, aby se naučil prožít sedm základních pocitů. Tato extrémně nepředvídatelná cesta do minulosti oplývá mnoha zábavnými až komickými situacemi, ale zároveň s sebou také nese sílu emocí a reflexe.

Jeden den, režie Zsófia Szilágyi, scénář Réka Mán-Várhegyi, Zsófia Szilágyi, Maďarsko, 2018

Ústřední hrdinka Anna pracuje jako učitelka jazyků. Film ji ale víc zachycuje v domácí všední rutině. Probouzení dětí, snídaně, cesta do školky a do školy, na hodinu baletu, na trénink v šermu, povinné debaty s tchyní. A pak jsou tu ta každodenní napětí, nevěrný muž, do kterého se zamiluje nejlepší kamarádka, stres v práci, strach z možné změny pracovní doby, výhrůžky banky, která chce kvůli administrativní chybě vypovědět smlouvu, či vynervovaný řidič, který člověka seřve. Jednoduše, ten každodenní kolotoč, který ničí naše životy, naše duše a jenž absolvujeme denně a někdy velmi intenzivně. Obvykle máme po tragicky špatném dni možnost vypustit páru. Anna ji ale nemá…