Rod Guinnessů: Nejslavnější pivovar v seriálu pro milovníky historie, pletich a piva
Pozor, tady nejsme v Postřižinách, ale v Dublinu. Píše se rok 1868, táta Guinness natáhl brka a jeho čtyři děti – zjednodušeně rozrajcovaná pánbíčkářka, praktik se sklony k intrikaření, študovaný politický šíbr a závislák – se hrdlí o majetky. Každý zároveň skrývá cosi nehezkého a tuto špínu by moc rádi našli a na světlo Boží vytáhli revolucionáři-zelenokabátníci…
Britský scenárista Steven Knight dal světu Špínu Londýna, Východní přísliby a bezmála třicítku dalších filmů, ale taky Peaky Blinders – Gangy Birminghamu, Taboo, See i historickou minisérii Jsou světla, která nevidíme. Jak si v osmi dílech seriálu Rod Guinnessů poradil s drsnými Irčany a jejich chmelovým dědictvím?
Ultrapilný Steven Knight si opět vytipoval téma, jež má nejen historickou váhu, ale i příběhový potenciál. Objevila mu ho Ivana Lowellová z rodiny Guinnessů a na webu BBC najdete její báječné vyprávění o tom, jak ji napadlo dvacetistránkovou anotaci budoucího seriálu napsat. Dívali se takhle na rodinné sešlosti Guinnessových v Irsku na epizodu Panství Downton a říkali si, o kolik je jejich rodinná historie šťavnatější a peprnější než populární televizní selanka. Paní Lowellová, dcera ze spisovatelské rodiny, po příjezdu z Irska domů do New Yorku jednoduše sedla a vrhla se na synopsi určenou televizním hlavounům. Sepsala milníky i odposlouchané příběhy, které si s ostatními potomky prapředka Arthura Guinnesse, narozeného v roce 1725, vyprávěli na rodových irských hradech a zámcích. Právě Arthur Guinness kdysi dávno uvařil slavné irské pivo typu stout, kterého se dnes po celém světě prodá přes deset milionů sklenic denně.
Personální obsazení na jedničku
O Arthura však v seriálu nejde, pro ten si Knight zvolil jako výchozí bod smrt Benjamina Guinnesse seniora, zakladatelova vnuka, jenž zemřel v roce 1868 a zanechal po sobě čtyři děti, potenciálně bohaté dědice. Arthur Guinness založil pivovar v St. James Gate v Dublinu, který Benjamin rozvinul v jeden z největších na světě, čímž se rodina Guinnessů zařadila mezi nejbohatší občany Irska.
Všichni potomci byli celkem mladí a jejich otec jim zanechal obrovskou odpovědnost a dědictví. Tedy dvěma z nich, nejstaršímu a nejmladšímu ze sourozenců; nadřazenému zmetkovi Arthurovi (Anthony Boyle) a uhlazenému floutkovi Edwardovi (Louis Partridge). Jak černá ovce rodiny Benjamin (Fionn O'Shea), tak chudinka ošklivá pobožná Anne (Emily Fairnová) vyšli naprázdno. Benjamin kvůli alkoholismu a podobným koníčkům, Anne proto, že je žena; má ji přece zabezpečit manžel. Ten si ji evidentně vzal jen pro (nakonec jaksi nedostupné) peníze, tudíž se Anne musí pro kouska tělesné lásky uchylovat k hlavě rodinné fabriky Seanovi Raffertymu (James Norton). Ten hraje pro famílii podobnou roli jako consigliere pro kmotry v mafii nebo Harry Da Souza, postava Toma Hardyho v Zemi gangů. A k tomu dokáže být velmi žádoucí i pro zdánlivě frigidní pánbíčkářku.
Děj seriálu některým divákům připomene hit konkurenční HBO Succession, který sleduje napjaté vztahy mediálního magnáta Ruperta Murdocha a jeho čtyř dětí. Podobně i v Rodu Guinnessů bohatí dědicové soupeří nejen mezi sebou, ale také se musí vypořádat s posledními přáními svého zemřelého patriarchy a komplikovanými podmínkami 19. století v Irsku. Zejména s hlasitým hnutím za střídmost a politickými nepokoji vyvolanými dominancí prosperující protestantské elity, ke které rodina patřila, nad chudou katolickou většinou. A co teprve feniáni, bojovníci za odtržení Irska od protestantské Británie... Beznadějně sexy revolucionářka Ellen Cochraneová (Niamh McCormacková), samozřejmě rudovlasá dáma v zeleném, okouzlí jednoho z bratrů; druhý se ožení, ale ten má ještě jiné spády... řekněme, že takové, které značně zvyšují potenciál vydíratenosti tohoto zdánlivě zásadového politika.
Žádní čepičatí gangsteři, ale pracháči
Už první záběry vás vtáhnou do syrového a temného Dublinu druhé poloviny 19. století; do světa špinavých ulic, chudoby, tvrdé práce a bolestných rozhodnutí. Kostýmy a výprava jsou autentické stejně jako šerosvity a kouř v interiérech; rozhodně se pořád nemusíte zamýšlet nad tím, proč jsou všichni tak podivně špinaví jako v dalším počinu dostupném na Netflixu, v švédském krimiseriálu Vařit medvěda. Soundtrack kombinuje dobové nástroje s moderními prvky; připomíná, že odvěký příběh o vadících se dědicích a jejich soukromých touhách, motivacích a vzájemných animozitách nevypovídá jen o minulosti, ale rezonuje i s dneškem.
Čeká nás Knightův typický rukopis – ostře řezané, místy až cynicky vtipné dialogy akcentující sociální propast mezi bohatými a chudými. Zajímavé je, jak scenárista a showrunner v jednom vykrádá sám sebe: zdá se, že si odškrtal všechny kolonky, které přivedly na vrchol jeho Peaky Blinders – Gangy Birminghamu. Sice tu město neovládají čepičatí gangsteři, ale pracháči, ovšem metody boje mají prakticky totožné. Tenhle seriálový Guinness tak místy působí jako lehce předvídatelné kostýmní drama s rockovým doprovodem, a nemusí tudíž chutnat každému. Jak trefně poznamenal jeden recenzent, je to pivo, které "líp vypadá, než chutná". Není ani úplně historicky přesné, to dá rozum, ale sychravé podzimní večery vám zpestřit dokáže. A taky přesně zprostředkuje ten smutný pocit, když má člověk ambice a nakonec i prostředky, ale pořád mu někdo nebo něco tak nějak překáží...






















