Ředitelka festivalu Serial Killer Kamila Zlatušková

Ředitelka festivalu Serial Killer Kamila Zlatušková Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Hodiny zábavy a nůž pro producentku: V Brně zahájil festival Serial Killer

Odbornými diskuzemi za účasti špiček z oboru, ale také slavnostním předáním „kapesního nože“ významné české producentce zahájil ve středu svůj čtvrtý ročník nejzajímavější televizní festival tuzemské scény, brněnský Serial Killer. Potrvá pět dnů a programové lahůdky nabídne nejen příchozím, ale i seriálovým fanouškům na internetu – ukázkové epizody vybraných titulů lze až do 3. října vidět na portálu dafilms.cz.

Středa se v Brně nesla ještě převážně v odborném duchu: do moravské metropole se totiž sjeli zástupci televizních produkcí, společností i jednotlivých titulů, kteří v rámci tzv. TV Days probírali vývoj a trendy na poli aktuálně asi nejrychleji se rozvíjejícího showbyznysového segmentu. O zkušenosti se podělili například Ben Harris, autor série o mladém Kurtu Walanderovi, producentka a pravá ruka Larse von Triera Vinca Viedemannová či ředitelka TV Nova, nejsledovanější české televize, Klára Brachtlová.

Večer pak v rámci zahajovacího seriálu převzala výroční festivalovou cenu Progressive Killer Tereza Polachová, jedna z našich nejvýraznějších producentek stojící za projekty Hořící keř, Bez vědomí nebo Pustina. „Je to velmi silná žena, která přesně ví, co dělá, producentka s obrovskou tvůrčí integritou. Ve středoevropském regionu určitě patří ke klíčovým osobnostem, takže nepochybuji, že se od ní dočkáme dalších velkých věcí,“ uvedl na adresu laureátky Steve Matthews, viceprezident a výkonný producent společnosti HBO Europe, pro níž Polachová už jedenáctým rokem pracuje.

Šestý smysl

Fakt, že má oko a cit pro projekty, které přepisují dějiny, potvrzuje mimo jiné i rekordních jedenáct Českých lvů pro minisérii Hořící keř z dílny oscarové laureátky Agnieszky Hollandové. Ten také Polachová považuje za svůj prozatímní profesní vrchol, i když „s každým projektem žiju dva až tři roky, takže v daný moment je nejoblíbenější vždycky ten, na němž zrovna pracuji“. Srdcovou záležitostí pro ni proto byly i další původní série, jež mnohdy vydupala ze země, Pustina a Bez vědomí z dílny Ivana Zachariáše. Byla to rovněž Polachová, kdo v případě komediálního hitu Až po uši, jenž se dočkal dvou řad, přemluvila ke spolupráci českým publikem zbožňovaného režiséra Jana Hřebejka – důkaz, že když je třeba, její záběr může jít i daleko za hranice dramatického žánru.

V seriálech viděla úspěšná producentka potenciál už dlouho před tím, než svět paralyzoval covid a dříve spíše přehlížený formát začali objevovat i ti nejskalnější zastánci filmu. Ostatně jak přiznává, u ní doma už se ani na nic jiného než na seriály nedívají. Nad filmovou tvorbou nicméně chleba neláme. „Přiznávám, že mě překvapila rychlost, s níž se do kin vrátilo během prázdnin publikum, čekala jsem mnohem pozvolnější nástup. Jejich divácké návyky ale covid asi změnil,“ říká s tím, že v HBO se každopádně hodlá i nadále věnovat hlavně seriálové tvorbě.

Miloševič, buchty a Čtvrtníček

Seriál Killer pokračuje až do neděle volně přístupnými projekcemi titulů, mezi nimiž najdeme mimo jiné minisérii Rodina o posledních dnech Slobodana Miloševiče na svobodě, ruský komediální hit Buchty, který by nejraději zakázali zastánci tradiční rodiny, a v neposlední řadě i české novinky Podezření, Devadesátky či dosud neviděné díly aktuálně vysílaného Ochránce. Lahůdku pak představují ukázky z belgické televizní tvorby, například seriály Jeden den, Albatros nebo Pandora.

O zábavu mimo projekční plátno se postarají mj. vězeňská kapela Petra Čtvrtníčka Wsedě, skupina Štěpána Kozuba a Jiřího Krhuta či frontman skupiny Tatabojs Mardoša v roli dýdžeje.

Podrobný program najdete na serialkiller.tv.