„Jako otec jsem nestál na piedestalu,“ říká herec Stellan Skarsgård, hvězda zakončení MFF Karlovy Vary
Stellan Skarsgård na karlovarském festivalu uvedl film režiséra Joachima Triera Citová hodnota. Natáčel se v Norsku, pro což mívá slavný herec speciální klauzuli ve smlouvě. Jaký byl a je otec svým osmi dětem? Dává přednost natáčení na filmový materiál, nebo na digitál? A vyhodil někdy novináře z tiskovky jako jeho Gustav v Citové hodnotě? Celý rozhovor si přečtěte v Reflexu č. 29, který vychází 17. července.
Citová hodnota je natočená na 35mm film, což prý na place vede k větší soustředěnosti, protože filmový materiál je oproti digitálu drahý. Preferujete i v dnešní době natáčení na film?
Natáčení na film vám samo o sobě soustředěnost na place nezaručí a zároveň neplatí, že byste při natáčení na digitál museli mít na place chaos. To prostě záleží. Na výhody a nevýhody natáčení na film versus na digitál jsem se ptal dvou velmi zkušených filmařů. Lars von Trier mi říkal, že filmový materiál mu nedá nic, čeho by nedokázal docílit v postprodukci. Ale to pořád znamená, že to musíte udělat v postprodukci. Musíte dělat určitá rozhodnutí na place dopředu. A David Fincher mi říkal, že film je jako membrána a jako takový si žije vlastním životem. A jenom asi deset lidí na celém světě s tím životem dokáže zacházet. Režisér Citové hodnoty Joachim Trier by se mnou nesouhlasil, ale nemyslím si, že by své filmy nemohl natáčet digitálně.
Citová hodnota je hodně o křehkých rodinných vztazích napříč generacemi. Jak jste své děti vychovával vy?
To dobré na mém rodičovství myslím bylo, že jsem od začátku dával jasně najevo, že jsem člověk, že mám spoustu chyb, že nestojím na piedestalu. A že nemám žádná zvláštní pravomoci jen proto, že jsem otec. Nerozhodoval jsem za své děti, pokud to nebylo nutné, nechával jsem to na nich. A mohly si říkat, co chtěly, pokud zachovávaly určitý respekt vůči ostatním. Mám osm dětí a jsou báječné. Nevím, jestli jsem je nějak narušil, ale rozhodně měly příležitost narušit se samy.
U Citové hodnoty jste uvedený i jako výkonný producent. V čem to spočívalo?
Víte, Citová hodnota se natáčela v Norsku, a já kdykoliv točím tam, mám ve smlouvě speciální klauzuli. Když jsem v Norsku dodělal Insomnii (1997), shromáždil jsem kolem sebe celý štáb a řekl – už nikdy tu nebudu točit, pokud nebudu mít solidní catering. Zhubnul jsem tehdy na tom place osm kilo. Obědy? To bývá nakrájený chleba s nějakým umělohmotným salámem. No a u Citové hodnoty jsem si uřízl z honoráře asi půl milionu norských korun, aby všichni jedli dobře. Nejen aby to nějak chutnalo, ale abychom taky měli porcelánové talíře místo papírových tácků, abychom u toho seděli a nejedli na stojáka. Všichni jsou pak spokojenější a do filmu se to promítne.















