Video placeholder
Trailer k filmu Sbormistr | Zdroj: Endorfilm
Kateřina: „Zpívání je můj hlavní koníček a vůbec hlavní tah v životě. Zpívám odmalička a právě díky tomu jsem se ke Sbormistrovi dostala.“
Maya: „Vyrostla jsem v tátově úžasném ateliéru, to byla jedna velká herna, ale nikdy nebylo předem dané, kam půjdu studovat.“
Pro ztvárnění sester spojených sounáležitostí a rozdělovaných rivalitou a bojem o přízeň sbormistra měly herečky opačné sourozenecké konfigurace.
3 Fotogalerie

Čekat na mrazu jen v prostěradle bylo hodně těžké fyzicky i psychicky, říká Kateřina Falbrová o filmu Sbormistr

Vojtěch Rynda
Diskuze (3)

Patnáctiletá KATEŘINA FALBROVÁ hraje ve filmu Sbormistr Karolínu – dívku, která se touží prosadit v elitním oddělení dívčího sboru. Konkurentkou jí je tam i vlastní sestra Lucie, již ztvárnila dnes osmnáctiletá MAYA KINTERA.

Oběma herečkám bylo v době natáčení tolik, kolik jejich postavám, tedy třináct a patnáct. „Zpívání je můj hlavní koníček a vůbec hlavní tah v životě,“ říká Kateřina, která letos dokončila základní školu a úspěšně složila přijímací zkoušky na prestižní gymnázium. „Zpívám odmalička a díky tomu jsem se ke Sbormistrovi dostala. Chodím totiž do Kühnova dětského sboru, kde probíhal casting na role ve filmu. Začínala jsem zpívat sólově v zušce, ale asi ve dvanácti jsem si řekla, že chci být ve sboru. Zkusila jsem nábor v Kühňáku a vzali mě rovnou do nejvyššího, koncertního oddělení. Jsem tam už čtyři roky a pilně se tomu věnuju, i když letos jsem musela kvůli přijímačkám na střední polevit.“

Maya studuje grafický design na Střední umělecké škole Václava Hollara. „Kolem šesté sedmé třídy na základce jsem se rozhodovala, jakým směrem se vydám dál, a věděla, že to určitě nebude gymnázium. Přemýšlela jsem nad konzervatoří nebo něčím výtvarným. Vyrostla jsem v tátově úžasném ateliéru, to byla jedna velká herna, ale nikdy nebylo předem dané, kam půjdu studovat,“ zmiňuje Maya svého otce, sochaře Krištofa Kinteru. „Na Hollarce učil i můj děda, a i když mě vzali i na Hellichovku, nakonec jsem se rozhodla dost spontánně pro grafický design. Na výtvarném umění mám ráda, že v něm může být člověk sám, herectví je zase úplný opak, to mě na něm baví.“

I když obsazování Sbormistra probíhalo před třemi roky, Kateřina na ně vzpomíná velmi živě. „Dostali jsme e-mail, že proběhne casting do filmu. Na prvním kole jsme měly zazpívat písničku, udělat scénku. Byla to hrůza, odcházela jsem v slzách, brečela jsem mámě do telefonu,“ líčí herečka vystoupení, jímž autora snímku ­Ondřeje Provazníka okamžitě přesvědčila o svých schopnostech. „K mému překvapení mě poslali do druhého kola, kde jsem se už setkala s Jurajem Lojem, který ve filmu hraje sbormistra. Po tomhle kole jsme se měly dozvědět, koho vybrali. Pamatuju se, jak jsem se vrátila ze skautského tábora a táta říká: Mám pro tebe dvě zprávy, jednu dobrou, jednu špatnou…“ Ta špatná byla, že novopečené herečce umřel křeček.

Maya byla obsazená prostřednictvím castingu mimo sbory. „Nikde nepsali, že musím umět zpívat. Já jsem ani upřímně nevěděla, že to je film o zpívání,“ říká. „Ale pak jsme si s Kačkou navzájem tak sedly, že si Ondřej řekl, že se zpívat nějak doučím. Měla jsem pak soukromé hodiny. Ondřej tvrdil, že už proběhlo hodně kol castingu, tohle bylo jedno z posledních. Když jsem viděla, jak se na nás s Kačkou usmívá, cítila jsem, že už asi další kolo nebude potřeba.“

Úplně super zima

Kateřina potvrzuje, že se s Mayou silně propojily právě už na castingu. „Cítila jsem energii a chemii mezi námi,“ vzpomíná. „Potom jsme absolvovaly čtecí zkoušky a herecké workshopy, na kterých jsme se blíž seznamovaly. Máme podobné zájmy, věnujeme se umění, vytvořily jsme si skoro sesterský vztah.“ Pro ztvárnění sester spojených sounáležitostí a rozdělovaných rivalitou a bojem o přízeň sbormistra měly herečky opačné sourozenecké konfigurace, což se ukázalo být výhodou. „Mám o tři roky starší sestru Emmu, měly jsme k sobě vždycky hrozně blízko,“ říká Maya. „Díky tomu jsem, myslím, hodně pochopila, jak starší sestru zahrát. Řadu scén jsem vnímala z Kaččiny strany, ale dokázala jsem v nich být tou starší. Vyměnily jsme si s Kačkou role, byly jsme na sebe napojené a věděly, co máme dělat. Zahrát mladšího sourozence by pro mě možná bylo i obtížnější. Nebo nevím, nikdy jsem takovou postavu nehrála, vždycky jsem byla ta starší,“ přemýšlí herečka, která se objevila například ve filmu Alice Nellis Buko nebo v sériích IvetaKriminálka Anděl. Kateřina, která je naopak starším sourozencem, má za sebou několik castingů a účinkovala například ve spotu na Linku bezpečí. Sbormistr je její první větší herecká zkušenost – a hned v hlavní roli, navíc tak náročné.

Kühnův dětský sbor ztvárnil sbor filmový. Kateřina tedy byla mezi svými, kdežto Maya musela do kolektivu zapadnout. „Některé z těch holek jsem už náhodou znala, a byly jsme taková dvojka s Anežkou, která byla vybraná taky jako herečka, ne ze sboru,“ vzpomíná Maya. „Ale všechny holky byly moc fajn, skamarádily jsme se.“ Se sborem se nicméně těsněji sblížila i Kateřina, která tou dobou v „Kühňáku“ působila teprve několik měsíců. Výborně v tomhle ohledu fungovalo natáčení na horských chatách v Krkonoších, kam filmový sbor odjede na soustředění. „Mám na to krásné vzpomínky: všude byl sníh, šly jsme na Sněžku, věděly jsme sice, že nás čeká natáčení ošklivých věcí, ale užívaly jsme si to tam. Na horách mi to připadalo jako na letních uměleckých soustředěních, kam jezdíme se sborem každý rok,“ říká Kateřina. „Úplně super to bylo,“ potvrzuje Maya. „Byla tam jedna z nejlepších zim, co jsem zažila. Byla jsem dlouho obklopená sněhem, občas jsme se šly po natáčení koulovat a sáňkovat…“

Sbormistr je inspirovaný mimo jiné kauzou sexuálního zneužívání ve sboru Bambini di Praga. Role dívek vystavených působení manipulativního sbormistra vyžadovaly speciální přípravu, na place také byli přítomni psychologové, koučka dětských herců a koordinátorka intimních scén, aby se všichni účastníci cítili bezpečně a nikdo nepřišel k psychické újmě. „Hodně nám pomohly workshopy, které nás sblížily a začaly jsme díky nim téma brát vážně. Do té doby jsme moc nevěděly, do čeho jdeme. Ondřej nám pomáhal i s přítelkyní Natálkou,“ vzpomíná Maya. „Třeba nás požádal, abychom si svoje postavy namalovaly a napsaly, jak je vidíme, jak jsme je pochopily ze scénáře. Pak nám vysvětlil, jak je myslel on a nakolik jsme se do nich trefily,“ říká Kateřina.

Bez nich bych to neuhrála

Kateřina má ve Sbormistrovi několik velmi náročných scén – nejen ve smys­lu intimity, musela například čekat na mrazu „oblečená“ jen do prostěradla ze sauny. „To bylo hodně těžké fyzicky i psychicky, fakt jsem chtěla domů,“ říká. „Ale vždycky, když jsem měla špatnou chvíli, zašla jsem za koordinátorkou intimity Martinou Čurdovou nebo za Natálkou. Ty mi hrozně moc pomohly, mají na mém výkonu velký podíl. Bez nich, ­Ondřeje a mé rodiny, která mě po celou dobu natáčení podporovala, bych to neuhrála.“ Maya trpěla hlavně ve scénách, kdy nedokáže být oporou své filmové sestře. „To pro mě byly hodně smutné a zásadní situace – třeba když ji právě zavřu na mrazu nebo v úplném finále,“ říká.

Pro Kateřinu bylo klíčové vytvořit si vztah s Jurajem Lojem v roli sbormistra. „Poprvé jsme se viděli na castingu a tu zásadní společnou scénu jsme natáčeli úplně nakonec, do té doby nás na ni Ondřej s Martinou připravovali,“ říká herečka. „Hodně jsme si povídali, trénovali určité pohyby, vytvořili jsme si opravdu dobrý vztah. Přitom zprvu jsem k němu cítila obrovský respekt, působil na mě jako obrovská autorita, jako můj reálný sbormistr Petr Louženský. Já to takhle k dospělým cítím obecně. Ze začátku se odstup hodil, protože filmový sbormistr se ke mně zprvu chová dost přísně: Vstaň, zazpívej, tohle je dobře, tohle špatně, můžeš jít. Teprve pak jsme se skamarádili, tedy on se hodně skamarádil i s mým tátou, což bylo super. Pomohl mi hodně i po herecké stránce: při herecky i psychicky náročných scénách tam pro mě vždycky byl, velmi mě při práci inspiroval.“ Maya do tak těsné souhry s Jurajem Lojem nepřišla. „Zapadala jsem do celku sboru, byla jsem jedna z holek. Juraj se k nám choval jako kamarád, ale zároveň si držel lehký odstup, byl to velmi zdravý a korektní vztah,“ říká.

Onu společnou scénu Kateřina konzultovala i se školní psycholožkou. „Potřebovala jsem to probrat s někým, kdo má pohled zvenčí,“ vysvětluje. „Řekla mi třeba, abych si určila nějaké znamení, kterým můžu dát najevo, že už je toho na mě moc. Toho jsem dost využívala. A Ondřej tu scénu nakonec udělal vlastně hrozně křehce.“ Za extrémně silně emocionálně působivé Kateřina považuje úplné finále snímku. „Vůbec mi nešlo k poslední scéně nahrát postsynchrony, pořád jsem plakala. Jedna věc je to zahrát a druhá se na film koukat v celku.“

Dokázaly bychom se ozvat

Zatímco Maya o kauze Bambini di Praga před natáčením netušila, Kateřina ji znala. „Jeden rodinný známý, který do Bambini chodil, nám říkal: My jsme si nevšimli, že by se tam dělo něco zvláštního, to bylo u Kulínského normální, že si vodil holky do sauny, vždycky to bylo takové přátelské. Nevím, jestli byli tihle lidé tak lhostejní, nebo jestli si skutečně ničeho nevšimli.“ Termín grooming, tedy zpočátku zdánlivě nevinné manipulace nezletilých z pozice nadřízené osoby, jako je třeba právě sbormistr, už samozřejmě znají obě. „Asi jsem se s ním nesetkala úplně napřímo, ale řekla bych, že se každé dospívající ženě stane, že se jí líbí nějaký starší muž ve vyšší pozici,“ říká Maya. „Důležité ale je, aby toho ten člověk nezneužíval. Myslím, že bych takové chování byla schopná prokouknout. Druhá věc je, že se to tomu podřízenému člověku může i líbit nebo toho může zkoušet zneužívat. Záleží, kde si člověk určí, že už je něco špatně. Je potřeba vždycky myslet na to, že jde o nevyrovnaný vztah: ten, kdo má moc a je dospělý, je za takovou situaci zodpovědný. Díky Sbormistrovi tohle téma znám, dokázala bych si groomingu všimnout a třeba se ozvat, kdyby se to dělo někomu jinému.“

„Já jsem se s groomingem asi ne­setkala,“ říká Kateřina. „Mám perfektní školu, kdyby se tam něco takového dělo, hned o tom všichni vědí. A kdybych teď po zkušenostech ze Sbormistra takové věci přece jen zaznamenala, hned bych to řešila, hlásila a snažila se pomoct obětem. U mé filmové Karolíny byl problém, že ona si ­grooming dlouho neuvědomovala a pak nedokázala říct ne. Proto je dobře, že film tak podrobně ukazuje, jaký je ten sbormistr dobrý manipulátor a jak dokáže lidi oblbnout.“

Ohledně své další herecké budoucnosti obě hvězdy Sbormistra příliš nepřemýšlejí. „Momentálně nemám žádné nabídky. Jednou za čas mi přijde pozvánka na casting na film nebo seriál, občas tam jdu, občas to nestíhám, ale teď se spíš budu připravovat na představení, které poběží v Galaxii od září celý další rok,“ mluví Maya o novém kulturním centru v pražských Hájích. „S dalšími herci v něm vystupujeme a zároveň ho vytváříme spolu s Annou Klimešovou a Petrem Erbesem.“ Kateřina před měsícem dotočila připravovanou minisérii. „Jinak jsem byla na pár castinzích, uvidíme, jak dopadnou. Zrovna nedávno jsem dostala zajímavou nabídku, která vypadá slibně, ale konkurence je veliká a nechci nic zakřiknout.“

Na slavnostní premiéru Sbormistra v Karlových Varech se obě herečky pochopitelně obrovsky těší.

Vstoupit do diskuze (3)