Guido Hackl, Country Sales Manager AIR FRANCE KLM pro Rakousko, Česko a Slovensko

Guido Hackl, Country Sales Manager AIR FRANCE KLM pro Rakousko, Česko a Slovensko Zdroj: Archív

Udržitelná budoucnost? Jde to, ale jen když se budeme všichni snažit

Málokterému průmyslovému odvětví ublížila pandemie covidu-19 tolik jako letectví. Královské nizozemské aerolinie (KLM) se nepříznivému trendu postavily restrukturalizací a opět, už pošestnácté, stanuly na vrcholku žebříčku trvalé udržitelnosti, Dow Jones Sustainability World Index. Jejich vysoký představitel Guido Hackl líčí nelehkou cestu k omezení plýtvání i ničení ovzduší.

„Trvalá udržitelnost byla jedním z klíčových trendů už před virem, ovšem pandemie všechno urychlila a posunula ji jakožto trend do popředí,“ říká Guido Hackl, obchodní ředitel AIR FRANCE KLM pro Rakousko, Česko a Slovensko. „KLM je v této oblasti aktivní už léta. V roce 2019 jsme přišli s kampaní Fly Responsibly, tedy Létejte zodpovědně, která je široce uznávaná jako velký krok kupředu; chceme mimo jiné zvyšovat povědomí o tom, že jsme všichni spoluodpovědní za stav ovzduší i Země jako takové. Můžeme být úspěšní jen tehdy, pokud budeme spolupracovat se všemi zúčastněnými jak v našem oboru, tak s vládami a zákazníky. Pro ty firemní jsme představili program Corporate SAF, díky němuž s námi mohou rozvíjet naše plány v oblasti udržitelnosti a dalšího vývoje SAF.“

Udržitelné letecké palivo SAF, tedy Sustainable Aviation Fuel, společnost KLM v komerčním letu poprvé místo klasického fosilního paliva použila v roce 2011. Z čeho se SAF skládá, jaký je rozdíl, pokud jde o emise CO2, a proč ho do vašich paliv přidáváte jen 0,5 %?

SAF je čistší náhražkou konvenčního leteckého paliva; je to nefosilní palivo vyráběné z běžného kerosinu s obnovitelným uhlovodíkem. Dělá se z průmyslového nebo domácího odpadu: třeba z použitého kuchyňského oleje a pevných odpadů domácností i firem. Nahrazení fosilního kerosinu SAF může snížit emise CO2 nejméně o 75 %. Proč tedy KLM jednoduše nepřejde na SAF? Bohužel to není tak snadné. Světová produkce SAF momentálně pokryje pouze kolem 0,1 % celkového množství paliva v letecké dopravě. Kapacita celosvětové produkce SAF je velmi nízká, tudíž je nejméně čtyřikrát dražší než běžný kerosin a kvůli vysoké ceně je jen málo aerolinek schopných a ochotných SAF kupovat. A protože je tak nízká poptávka, produkce neroste. Abychom to prolomili, potřebujeme od leteckého průmyslu příslib vyšší poptávky – aby Evropská unie k roku 2050 dosáhla nulových čistých emisí skleníkových plynů. Dnes má KLM významný podíl na celosvětovém trhu SAF, to ale pořád tvoří méně než jedno procento naší spotřeby paliva. V roce 2030 už ovšem chceme používat SAF z deseti procent, takže jsme se spojili se SkyNRG a postavíme největší evropskou továrnu na tento typ paliva.

KLM má ambice držet se co nej­těsněji požadavků Pařížské dohody z roku 2015, která navazuje na Kjótský protokol a má omezit emise skleníkových plynů po roce 2020. Opravdu vidíte pro průmysl s takovou zátěží, jako je letecký, udržitelnou budoucnost? Co KLM udělá s efektivitou letových plánů třeba už tohle léto?

Když se budeme všichni snažit, rozhodně tu udržitelnou budoucnost vidím – jen se musí urychlit produkce SAF a obnova letadlového parku. Pokud jde o tohle léto, už vidíme, jak po uvolnění covidových opatření v Nizozemsku a jiných zemích Evropské unie stoupá zájem o cestování letecky. KLM tedy ve srovnání s loňskem o deset procent zvýšila kapacitu na evropských trasách – jsme téměř na úrovni roku 2019 – a o sedm­náct na mezinárodních.

Mluvíme o ekologičnosti paliva a plánování co nejobsazenějších letů, ale běžný cestující vidí potenciální plýtvání především kolem sebe na palubě: všechny ty jednorázové plasty, nesnědená jídla, sluchátka, deky… Jak k tomuto přistupuje KLM?

Samozřejmě neustále hledáme cesty, jak na palubě snížit množství odpadu při zachování vysokých standardů kvality našeho servisu. Někdy udělá velký rozdíl i malá změna. Například jsme uvedli nové občerstvení, třeba banánový chlebíček s ořechy nebo kokosové pusinky, které nejenže skvěle chutnají, ale taky mají delší expirační dobu a nemusejí se skladovat v chladničce. To významně redukuje množství jídla, jež se po přistání musí vyhodit. Naším cílem je do roku 2030 o polovinu snížit množství odpadu oproti roku 2011. Plastový odpad ničí ekosystémy, zejména ty mořské, takže KLM snížila užití jednorázových plastů a představila dřevěné příbory s ekologickou certifikací FSC. Naše salátové misky jsou vyrobeny z recyklátu, jídelníčky jsou vytištěny na papíře certifikovaném FSC. A protože má každý kilogram navíc vliv na spotřebu paliva, a tudíž i na emise, koncem loňského roku jsme pro byznys třídu začali používat skleničky z lehoučkého, a přitom vysoce odolného borosilikátového skla, které váží jen 79 g, téměř o sto gramů méně než běžné pohárky. V KLM také fandíme upcyclingu a naše staré textilie necháváme přeměnit na nové suroviny pro výrobu jiných vysoce kvalitních produktů.

Chcete ovšem obnovovat svůj vozový park a to z druhé ruky nevyřešíte – koncem loňského roku jste objednali přes sto strojů Airbus A320neo, které by měly nahradit vaše Boeingy 737 NG.

Tato nová letadla k udržitelnosti letky KLM výrazně přispějí. Letadla řady Airbus A320neo jsou o 50 % méně hlučná než současná a mají až o 15 % nižší spotřebu, a tedy i nižší emise CO2. Podobnými průběžnými investicemi se zlepšujeme, zvyšujeme svoji efektivitu a zlepšujeme prožitky našich zákazníků. Koronavirová pandemie nás v minulém roce a půl donutila soustředit se na to, abychom jako společnost prostě přežili. Teď jsme ovšem nastoupili cestu k ozdravení – a zase můžeme vzhlížet k budoucnosti.