nahoru

Tour de France: Slavný cyklistický závod patří k nejdůležitějším sportovním událostem roku

Vašek Vašák 12. září 2020 • 07:20
Tour de France: Slavný cyklistický závod patří k nejdůležitějším sportovním událostem roku
foto: Universal / Corbis / VCG / Getty Images, profimedia.cz

Nelze polemizovat o tom, jestli je Tour de France největší závod cyklistické historie. Samozřejmě že je. A lze jen obdivovat umění i nevýslovnou vytrvalost jezdců. Současných i minulých. Jen je těžké uvěřit, že svých výkonů dosahují bez použití podpůrných prostředků, takže z nás, diváků a fanoušků, vlastně dělají hlupáky.

Všechno začalo nápadem mladičkého Géa Lefèvra, redaktora cyklistické sekce deníku ­L‘Auto-Vélo, uspořádat pro podpoření prodeje šestietapový závod po celé Francii. Šéfredaktor Henri Desgrange, někdejší skvělý cyklista (držitel světového rekordu v hodinovém závodu z roku 1893), o tom však nechtěl ani slyšet. Finančního ředitele deníku Victora Goddeta ovšem myšlenka nadchla a předal Desgrangeovi klíče od trezoru s tím, aby si z něj vzal tolik peněz, kolik potřebuje. Díky tomu mohlo vyrazit 1. července 1903 od kavárny Reveil Matin v Montgeronu na předměstí Paříže na trať šedesát odvážlivců.

Třetina z nich byli profesionálové, zbytek amatéři, nezaměstnaní a dobrodruzi. Reportéři jim dávali přezdívky, aby je čtenářům více přiblížili. Po ujetí 2428 kilometrů, se zastávkami v Lyonu, Marseille, Bordeaux, Nantes a Toulouse, mohli diváci aplaudovat ve Ville-d’Avray (přímo v Paříži se závody pořádat nesměly) vítězi Maurici Garinovi, který dodnes drží rekord v odstupu od druhého závodníka, dvě hodiny 59 minut 21 vteřin (mimochodem, Garin si jako dítě přivydělával pašováním sýra přes hranice, v patnácti letech se stal kominíkem a také – vášnivým kuřákem).

Závod byl pro mnohé tak náročný, že polovina cyklistů nedojela už do cíle první etapy, vzdáleného nevídaných 467 kilometrů! Ale mety jsou od toho, aby se zdolávaly. To si řekl v roce 1905 i René Pottier, jemuž se podařilo jako jedinému vyjet na vrchol Ballon d’Alsace (1247 metrů nad mořem) bez sesednutí z kola, což v té době nebylo zrovna obvyklé.

Dav a výstřel z pistole

Následující Tours byly plné skandálů. Neuvěřitelná scéna se odehrála hned v druhém ročníku pod vrcholem Col de la République, kdy došlo k zablokování silnice a fyzickému napadení závodníků příznivci místního rodáka Faurého. Dav musel být rozháněn výstřelem z pistole. Před průjezdem pelotonu navíc místní rozsypali po silnici hřebíky a střepy a jezdcům propíchali láhve s vodou. Čtyři měsíce po vyhlášení výsledků byli první čtyři závodníci diskvalifikováni pro údajné přesuny vlakem. Řešilo se také táhnutí vozem pomocí drátu s korkovou zátkou, drženou mezi zuby. Po druhé Tour byly zrušeny noční etapy, protože největší podvody se odehrávaly právě pod rouškou tmy.

Premium

Přečtěte si pokračování článku s předplatným Premium

Získejte neomezený přístup již od 49 Kč měsíčně




Diskuse ke článku