Akutní nedostatek oblohy

Akutní nedostatek oblohy

Akutní nedostatek oblohy

Přiznám se rovnou. Do Londýna jsem přiletěla minulý týden z Prahy, očividně zcela neeticky, za 1 500 Kč. Teď tu sedím naproti Big Benu a pozoruji skupinku protestujících, která skanduje „Už žádné levné lety! Žádný další terminál! Nechte nám kus oblohy!“ Vřelé přivítání v cizí zemi člověka vždycky potěší.


Sotva Londýn dořešil, nebo vzdal (záleží na úhlu pohledu) problém automobilového provozu v centru města, musí řešit další lahůdku: dopravní zácpy ve vzduchu. Letecký prostor nad Londýnem je, mimo jiné i díky nízkorozpočtovým letům, jeden z nejucpanějších na světě. Nedělní Times píší, že minulý rok se tu vystřídalo více než 1,4 miliónu letů. Ačkoli mezinárodní regulace doporučují, aby si letadla mezi sebou zachovávala bezpečnostní prostor alespoň pět mil (osm km), letadla nad Londýnem díky hustému provozu často létají jen s třímílovým (pětikilometrovým) rozestupem. Letecký provoz nadále roste, ale kapacita oblohy jaksi stagnuje.
Královna Alžběta na konci března slavnostně otevře Terminál 5 na Heathrow, nejvytíženějším letišti světa. Lze očekávat, že zvýšení kapacity letiště krátkodobě pomůže jeho současným problémům. Mělo by být méně zpožděných letů, méně front a méně letadel kroužících nad Londýnem a čekajících na povolení k přistání. Tudíž by bylo méně frustrovaných cestujících, zejména těch, kteří sem létají za obchodem. Nicméně letiště se obvykle nerozšiřují proto, aby ulevily momentální špatné situaci. Staví se hlavně proto, aby otevřely trh pro další lety.
Vlna protestů proti zvyšování letecké dopravy, která od minulého týdne cloumá Londýnem, se přímo netýká Terminálu 5. Protestujícím se jedná o plánovaný šestý terminál a třetí ranvej na letišti Heathrow, společně s novou iniciativou Evropské unie Open skies (Otevřená obloha), která by měla ještě zvýšit letecký provoz v Evropě a Spojených státech. Mimo obvyklé protesty občanů proti hluku, znečištění ovzduší a dopravním zácpám jsou stále více slyšet i varování odborníků. Obloha se totiž - k velkému zklamání investorů a pasažérů zvyklých na nízké ceny letů – prý zatím nedá rozšířit.


Autorka je spolupracovnicí redakce, pro Reflex online nyní připravuje pohledy ZVENKU