nahoru

Průšvih i příležitost. Nová auta mají i několikaměsíční zpoždění, skladová auta budou levnější. Proč?

Martin Frei, auto.cz13. srpna 2018 • 11:12
Auta čekají na povolení - ilustrační snímek
Auta čekají na povolení - ilustrační snímek
• foto: 
Profimedia

S přísnějšími emisemi dopadlo na automobilky tolik nových povinností, že je nestačí plnit. O to výhodněji vyjdou skladová auta. Lidé, kteří mají v automobilkách na starosti emise, na horké měsíce minulého roku nezapomenou nejspíš nikdy. Loni 1. července totiž Evropská unie vyhlásila pravidla pro schvalování nových typů vozidel, nejčastěji známá pod zkratkami WLTP a RDE.

Což o to, mluvilo se o nich už delší dobu, takže nešlo o blesk z čistého nebe. Nečekaný však byl časový rámec. Zatímco všechny předchozí normy se projednávaly a schvalovaly s tří-, čtyř- i pětiletým předstihem, tentokrát aparát nechal výrobcům na přípravu pouhých 14 měsíců. Přitom jde o nejzásadnější změny za dlouhá léta. Potřeba jsou nejen nové motory, katalyzátory a převodovky, ale dokonce i měřicí a testovací vybavení.

Nově předepsané zkoušky jsou rozsáhlejší než kdykoli v minulosti, proto by výrobci potřebovali víc času, jenže právě ten jim politické rozhodnutí nedopřálo. Logickým důsledkem je, že se některé modely přezkoušet nestihly a schválení jim chybí. U prodejců se proto neobjeví 1. září, ale později – možná o pár týdnů, možná o pár měsíců.

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory? >>>

Centrální banky otevírají nůžky mezi chudými a bohatými, zjistili ekonomové z centrální…

Letiště jako parkoviště

Tovární linky a dodavatelské řetězce se ale zastavit nesmí, a tak se neschválená auta budou muset vyrobit a do získání všech razítek počkat na odstavné ploše. Volkswagen si k tomu účelu pronajal nepoužívané (ironií osudu rovněž dostavěné a nezprovozněné) letiště Berlín-Braniborsko, mladoboleslavská Škoda se chystá odkládat auta v nedalekých Milovicích.

Kromě toho je v přísnějších podmínkách obtížnější dosáhnout stanovených limitů škodlivých exhalací, proto některé motorizace bez náhrady skončí a momentálně může být poslední šance je pořídit ze skladových zásob.

Jak velká mají nová auta zpoždění? Proč půjdou ceny naskladněných automobilů dolů? A jak jsou na tom jednotlivé značky? Dočtete se ve velké analýza na auto.cz >>>

Gopnici: Alkohol, násilí a primitivismus aneb To nejhorší, co můžete vidět v Rusku
Češi se zamilovali do aut. Za loňský rok jich nakoupili nejvíc v historii, za starý…

Martin Frei, auto.cz


Klíčová slova: auta, automobily, emise, Evropská komise



Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,830
22,680
28,830
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější