Aplikace Uber

Aplikace Uber Zdroj: Reuters

Taxikáři uspořádali v Praze v pondělí 12. února 2018 třetí protestní akci v řadě
Proslov Karolíny Venclové, mluvčí protestu taxikářů
Do Brna vstoupila služba UBER
Taxikáři kritizují pro nečinnost pražský magistrát.
Kolona protestujících taxikářů jela desetikilometrovou rychlostí
7
Fotogalerie

Je UBER taxi? Jak funguje, proč proti němu protestují taxikáři a proč ho chtějí zakázat

Taxikáři v únoru 2018 opakovaně ucpali pražskou magistrálu a protestovali proti Uberu a podobným alternativním taxislužbám. Hrozí, že budou pokračovat. Co to ale je Uber? Proč aplikace Uberu tolik rozdmýchává vášně? A o co jde taxikářům v Praze a jiných městech?

Aplikace Uber a základní idea

Uber nabízí několik typů jízdy. Tou zásadní, pro kterou se Uber stal celosvětově známým, je spolujízda, nebo alespoň něco, co jako spolujízda vypadá. Původní idea spolujízdy je jasná – jedete z Holešovic do Dejvic a máte volná místa v autě. Proč nevzít někoho, kdo jede stejným směrem, auto nemá, nebo nechce řídit, ale za svezení je ochoten přispět? Uber jako první globálně nabídl jednoduché a efektivní propojení řidičů s volným místem a neřidičům s potřebou nechat se přepravit pomocí přehledné aplikace. Problém ale je, že řidič neví, kam cestující pojede, dokud ho nenabere. To je celkem zásadní rozdíl oproti skutečné spolujízdě. Činnost řidiče tak připomíná spíš klasické taxi, jen v mnohém efektivnější.

Výhody Uberu

Uber nabízí citelně nižší ceny než je průměr klasických taxislužeb. Více lidí si může přivydělat, neboť aplikace jim bez velkých administrativních komplikací, kterými jinak procházejí taxikáři, umožňuje jezdit, kdykoliv mají trochu času. Vedle toho Uber nabídl aplikaci, která uživatelsky příjemně nabízí několik věcí: Přehled o pohybu auta, počítání ceny, placení (žádné taxikářské přetáčení). A taky snad nikdy nepotkáte nepříjemného řidiče se špinavým autem.

Vlastník Uberu

Vlastníků Uberu je dnes mnoho. Největší podíl, 15 procent, nově drží japonská skupina SoftBank (další tři procenta získali spoluinvestoři skupiny). Druhý největší podílník je s jedenácti procenty Benchmark Capital. Třetím největším vlastníkem je spoluzakladatel Uberu Travis Kalanick, který drží 7 procent. Další spoluzakladatel, Garrett Camp, má pět procent. Zbytek je rozprostřen mezi více podílníky.

UberPop vs. UberBlack

Uber nabízí různé služby. Služba pojmenovaná UberBlack je vlastně klasické taxi. Auta řídí profesionální řidiči se všemi licencemi a zkouškami. Auta jsou luxusní, ostatním nekonkuruje cenou, ale právě auty či dopředu garantovanou cenou. Naproti tomu služba UberPop staví na tom, že řídit může prakticky kdokoliv, kdo má auto a čas, i jako přivýdělek. Zkrátka k dodatečnému příjmu využije své vlastnictví, které by jinak leželo ladem – podobná myšlenka stála za vznikem mnoha dalších služeb, například AirBnb.

Výdělek řidičů amatérů

Česká vláda si nechala vypracovat rozsáhlou analýzu, která mimo jiné porovnávala výdělky pro řidiče taxislužeb s výdělky nelicencovaných řidičů Uberu. Po zahrnutí i méně viditelných nákladů (odpisy vozidla apod.) vyplynulo, že příležitostné ježdění pro službu Uber-Pop může pro řidiče skončit i finanční ztrátou, pravidelné ježdění pak pro něj znamená zisk, ale mnohem menší než u taxislužeb, ale i u plně profesionální služby Uber-Black. Výpočty jsou pro průměrné řidiče jednotlivých služeb.

Takhle spočítala celkové výdělky řidičů Uberu a taxiků vládní analýzaTakhle spočítala celkové výdělky řidičů Uberu a taxiků vládní analýza|Vysoká škola podnikání

(V tabulce: VA – vlastní automobil, L – operativní leasing)

Historie Uberu

Společnost Uber (původně UberCab) vznikla v roce 2009. V USA ji založili Garrett Camp a Travis Kalanick. Nejprve v roce 2011 začal Uber oficiálně jezdit v San Franciscu, následně se rozšířil do dalších amerických měst a v prosinci téhož roku přišla na řadu i Paříž jako první evropské město. V listopadu 2012 byl už Uber i v Austrálii (Sydney), v lednu 2013 v Asii (Singapur) a v září v Africe (Johannesburg). Od roku 2014 je Uber v Praze, od roku 2017 i v Brně.

Jak funguje Uber 

Cestující:Nainstalujete si aplikaci, na které si jízdu rezervujete, ještě před rezervací uvidíte přibližnou cenu. Cena je vám po jízdě stržena z platební karty.

Řidič: Zaregistrujete se na stránkách Uberu a dodáte několik dokumentů, musíte mít živnostenský list. Alternativou ke zdlouhavému registračnímu procesu je členství ve „flotile“, která se o všechno postará, ale členství je zpoplatněné.

Spory: Taxi versus Uber

Důvod, proč není Uber všemi přijímán s nadšením, pramení už z jeho podstaty. Definovat hranici mezi placenou spolujízdou a taxislužbou je prakticky nemožné. Zatímco od klasických taxikářů chtějí města licenci, pojištění, různé zkoušky z místopisu a podobně, od řidiče při spolujízdě to přirozeně těžko někdo může chtít. Auta Uberu nenesou jinak povinné označení taxi a taxikáři se logicky cítí znevýhodněni. Navíc platí, že řidiči Uberu, kteří jedou za zákazníkem, nevědí, kam zákazník chce jet, dokud ho nenaberou. Proto se dá o spolujízdě dost pochybovat a tuto skutečnost soudy nejen u nás berou jako důkaz, že se o spolujízdu nejedná.

Taxikáři uspořádali v Praze v pondělí 12. února 2018 třetí protestní akci v řaděTaxikáři uspořádali v Praze v pondělí 12. února 2018 třetí protestní akci v řadě|Alexandr Malachovský

Uber Praha a protesty taxikářů

Protesty taxikářů proti alternativním taxislužbám se odehrávaly a odehrávají po celém světě. Největší protesty v Praze se uskutečnily v první polovině února 2018, kdy taxikáři jezdili sem a tam po magistrále. To se opakovalo několik dní. Silnice pomalu jedoucí taxikáři okupovali také v říjnu 2017, kdy protestovali u letiště. Velké protesty zažil také Londýn, Paříž, Berlín a další velká města.

Video placeholde
Proslov Karolíny Venclové, mluvčí protestu taxikářů • Daniel Vitouš

Zákazy

Několik měst a států Uberu již zakázaly poskytování služeb. Ale ne všech – zpravidla se jedná právě o nelicencovanou "spolujízdu", která ale spolujízdou úplně není (viz výše). Průkopníkem v Evropě byl Berlín, Francie dočasně zavedla bizarní pravidlo, že přepravní služby na objednávku bez taxilicence nesmějí vyzvednout zákazníka dřív než za 15 minut od objednání. Samozřejmě se jednalo o znevýhodnění před konkurencí. Dílčí zákaz přišel i ve Španělsku a dalších městech. Loni Soudní dvůr EU rozhodl, že Uber je přepravní služba a musí tedy žádat o licenci a povolení podle příslušných zákonů zemí EU. Postavil tím vlastně Uber na roveň taxislužby, spory se ale vedou dál.

Loni činnost Uberu v Brně předběžně zastavil krajský soud, v říjnu ale předběžné opatření zrušil.

Bouřlivé demonstrace řidičů taxíků ve Francii: Šoféři protestují proti konkurenční firmě UberBouřlivé demonstrace řidičů taxíků ve Francii: Šoféři protestují proti konkurenční firmě Uber|Reuters

Licence taxi a pravidla pro taxi

Taxikáři u nás musí mít ve vozidle koncesi, výpis z evidence vozidel taxi, doklad o přidělení evidenčního čísla, evidenční knihu taxametru, průkaz o způsobilosti řidiče, osvědčení o složené zkoušce řidiče taxislužby, doklad o pravidelné lékařské prohlídce a další klasické doklady (řidičák, techničák...). Taxikářům vadí, že řidiči Uberu řadu z těchto povinností nesplňují a odvolávají se na spolujízdu a smluvní přepravu.

Nová dohoda

Na začátku března 2018 společnost Uber uzavřela dohodu s vládou ČR. Řidič podle této dohody budou muset mít licenci jako taxikáři a dobrovolně budou mít i EET. Do konce dubna by měla firma uzavřít s finanční správou protokol o vykazování tržeb. Praha se na oplátku bude snažit navýšit kapacitu zkušebních místností pro získávání licencí, o žádal Uber.

Problém do budoucna

Otázkou zůstává, jak se bude (legislativně) řešit, až někdo v budoucnu doopravdy masivně rozšíří skutečnou spolujízdu. Stále tu také visí otazník nad všemi povinnostmi, které taxi služba má - je doopravdy nutné skládat v době chytrých navigací a neustálých dopravních zácp zkoušku z místopisu?