nahoru

Je UBER taxi? Jak funguje, proč proti němu protestují taxikáři a proč ho chtějí zakázat

-mic-14. února 2018 • 10:11
Je UBER taxi? Jak funguje, proč proti němu protestují taxikáři a proč ho chtějí zakázat
foto: Reuters

Taxikáři v únoru 2018 opakovaně ucpali pražskou magistrálu a protestovali proti Uberu a podobným alternativním taxislužbám. Co to ale je Uber? Proč aplikace Uberu tolik rozdmýchává vášně? A o co jde taxikářům v Praze a jiných městech?

Spolujízda

Uber nabízí několik typů jízdy. Tou zásadní, pro kterou se Uber stal celosvětově známým, je spolujízda, nebo alespoň něco, co jako spolujízda vypadá. Idea je jasná – jedete z Holešovic do Dejvic a máte volná místa v autě. Proč nevzít někoho, kdo jede stejným směrem, auto nemá, ale za svezení je ochoten přispět? Anebo auto má, ale spolujízdou chce ušetřit. Zvonit na sousedy a ptát se, zda někdo náhodou zrovna teď nepotřebuje jet, není úplně efektivní. Díky rozvoji mobilních aplikací to ale už pár let jde docela snadno. A Uber právě nabídl aplikaci, která mimo jiné propojuje řidiče s volným místem v autě a cestujícího bez auta. Stačí pár kliků. Taková je podstata Uberrevoluce.

Výhody

Benefity plynoucí z popsané ideje jsou zjevné. Když jedním autem pojede víc lidí, dohromady ušetří peníze, nevypustí tolik škodlivých látek a nezhorší dopravní zácpu tak, jako kdyby jel každý zvlášť. Vedle toho Uber nabídl aplikaci, která uživatelsky příjemně nabízí několik věcí: Přehled o pohybu auta, počítání ceny, placení (žádné taxikářské přetáčení).

Taxi? UberBlack vs. UberPop

Uber nabízí různé služby. Služba pojmenovaná UberBlack je vlastně klasické taxi. Auta řídí profesionální řidiči se všemi licencemi a zkouškami. Auta jsou luxusní, ostatním nekonkuruje cenou, ale právě auty či dopředu garantovanou cenou. Naproti tomu služba UberPop staví na popsané ideji spolujízdy. Řidičem se může stát každý, kdo splní podmínky Uberu a použije k tomu vlastní auto. Zkrátka k dodatečnému příjmu využije své vlastnictví, které by jinak leželo ladem – podobná myšlenka stála za vznikem mnoha dalších služeb, například AirBnb.

Historie Uberu

Společnost Uber (původně UberCab) vznikla v roce 2009. V USA ji založili Garrett Camp a Travis Kalanick. Nejprve v roce 2011 začal Uber oficiálně jezdit v San Franciscu, následně se rozšířil do dalších amerických měst a v prosinci téhož roku přišla na řadu i Paříž jako první evropské město. V listopadu 2012 byl už Uber i v Austrálii (Sydney), v lednu 2013 v Asii (Singapur) a v září v Africe (Johannesburg). Od roku 2014 je Uber v Praze, od roku 2017 i v Brně.

Jak Uber funguje

Cestující: Nainstalujete si aplikaci, na které si jízdu rezervujete, ještě před rezervací uvidíte přibližnou cenu. Cena je vám po jízdě stržena z platební karty.

Řidič: Zaregistrujete se na stránkách Uberu a dodáte několik dokumentů, musíte mít živnostenský list. Alternativou ke zdlouhavému registračnímu procesu je členství ve „flotile“, která se o všechno postará, ale členství je zpoplatněné.

Spory: Taxi versus Uber

Důvod, proč není Uber všemi přijímán s nadšením, pramení už z jeho podstaty. Definovat hranici mezi placenou spolujízdou a taxislužbou je prakticky nemožné. Zatímco od klasických taxikářů chtějí města licenci, pojištění, různé zkoušky z místopisu a podobně, od řidiče při spolujízdě to přirozeně těžko někdo může chtít. Auta Uberu nenesou jinak povinné označení taxi a taxikáři se logicky cítí znevýhodněni.

Taxikáři uspořádali v Praze v pondělí 12. února 2018 třetí protestní akci v řaděTaxikáři uspořádali v Praze v pondělí 12. února 2018 třetí protestní akci v řadě

Protesty taxikářů

Protesty taxikářů proti alternativním taxislužbám se odehrávaly a odehrávají po celém světě. Největší protesty v Praze se uskutečnily v první polovině února 2018, kdy taxikáři jezdili sem a tam po magistrále. To se opakovalo několik dní. Silnice pomalu jedoucí taxikáři okupovali také v říjnu 2017, kdy protestovali u letiště. Velké protesty zažil také Londýn, Paříž, Berlín a další velká města.

1080p 720p 360p
Proslov Karolíny Venclové, mluvčí protestu taxikářůVIDEO Daniel Vitouš

Zákazy

Několik měst a států Uberu již zakázaly poskytování služeb. Ale ne všech – zpravidla se jedná právě o nelicencovanou spolujízdu. Průkopníkem v Evropě byl Berlín, Francie dočasně zavedla bizarní pravidlo, že přepravní služby na objednávku bez taxilicence nesmějí vyzvednout zákazníka dřív než za 15 minut od objednání. Samozřejmě se jednalo o znevýhodnění před konkurencí. Dílčí zákaz přišel i ve Španělsku a dalších městech. Loni Soudní dvůr EU rozhodl, že Uber je přepravní služba a musí tedy žádat o licenci a povolení podle příslušných zákonů zemí EU. Postavil tím vlastně Uber na roveň taxislužby, spory se ale vedou dál.

Loni činnost Uberu v Brně předběžně zastavil krajský soud, v říjnu ale předběžné opatření zrušil.

Bouřlivé demonstrace řidičů taxíků ve Francii: Šoféři protestují proti konkurenční firmě UberBouřlivé demonstrace řidičů taxíků ve Francii: Šoféři protestují proti konkurenční firmě Uber

Pravidla pro taxi v ČR

Taxikáři u nás musí mít ve vozidle koncesi, výpis z evidence vozidel taxi, doklad o přidělení evidenčního čísla, evidenční knihu taxametru, průkaz o způsobilosti řidiče, osvědčení o složené zkoušce řidiče taxislužby, doklad o pravidelné lékařské prohlídce a další klasické doklady (řidičák, techničák...).

Taxikářům vadí, že řidiči Uberu řadu z těchto povinností nesplňují a odvolávají se na spolujízdu a smluvní přepravu.

-mic-




Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,320
20,590
28,740
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře