Letadlo ČSA

Letadlo ČSA Zdroj: profimedia.cz

ČSA se potácí od problému k problému, zaměstnancům teď klesly platy o 40 procent

Prodej podílu Českých aerolinií společnosti Korean Air v dubnu 2013 byl vládou vydáván za krok, který má spasit našeho leteckého dopravce. Opak se ukázal pravdou. ČSA se dál potýkají v obrovských problémech a doplácejí na to i její zaměstnanci.

Zaměstnancům ČSA od neděle klesly platy o desítky procent. Přestože kolektivní vyjednávání pracovních podmínek pro letošní rok ještě nebyla uzavřena, letuškám, stevardům a pilotům podle nového mzdového výměru od února klesají platy až o 40 procent.

Podle vedení ČSA reaguje společnost snižováním mezd na hospodářskou situaci na trhu letecké dopravy. Dosavadní provozní náklady Českých aerolinií vůči konkurenci prý znevýhodňovaly.

Zástupci zaměstnanců se na pracovních podmínkách pro letošní rok dohadují s vedením bez úspěchu od loňského podzimu. Zatímco zástupci letušek a stevardů se nebyli schopní dohodnout na jménu zprostředkovatele a dohodu tak má sjednat zprostředkovatel navržený ministerstvem práce a sociálních věcí, piloti se s vedením firmy dokázali shodnout alespoň na osobě zprostředkovatele.

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Majoritním vlastníkem je dosud stát, to se má ale změnit v souvislosti s převodem 34 procent akcií ČSA ze státního Českého Aeroholdingu na privátní Travel Service. Českému Aeroholdingu v ČSA po dokončení transakce zůstane 19,74 procenta, 44 procent má Korean Air, 34 procent získá Travel Service a zbylá 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. S transakcí již v prosinci souhlasila Evropská komise.