Časopis The Economist aktualizoval svůj "Big Mac index". V Česku stojí Big Mac stejně jako v USA | Reflex.cz
reklama
nahoru

Časopis The Economist aktualizoval svůj "Big Mac index". V Česku stojí Big Mac stejně jako v USA

Miloš Čermák1. srpna 2011 • 22:27
Časopis The Economist aktualizoval svůj "Big Mac index". V Česku stojí Big Mac stejně jako v USA
The Economist počítá "Big Mac index" od roku 1986
• foto: 
Profimedia.cz

Big Mac koupíte v restauraci McDonald´s za stejné peníze v USA i v Česku. Jejich ceny se po přepočtu podle stávajícího kurzu blíží nejvíc ze všech zemí světa.

reklama

 

Vyplývá to z aktualizované verze tzv. Big Mac indexu, který počítá a publikuje britský časopis The Economist od roku 1986. Srovnání cen v různých zemích by teoreticky mělo ukázat, kde jsou místní ceny nadhodnocené a kde naopak podhodnocené.
Česká měna má podle indexu tu "správnou" hodnotu, protože v Česku i v Americe stojí dnes Big Mac stejně (4,07 dolaru). Odpovídá to teorii parity kupní síly, podle níž by identické výrobky měly po přepočtu měny stát v různých zemích stejně.
ceny Big Macu se po přepočtu blíží těm americkým také v Japonsku, Maďarsku a Chile.
Měna v Číně by podle indexu měla být nadhodnocená, protože zde Big mac koupíte o 44 procent levněji (za 2,27 dolaru). Naopak podhodnocenná je v Norsku, kde za tentýž Big mac zaplatíte o více než 100 procent víc než v USA (8,31 dolarů).
Trochu jiné výsledky dostaneme, když vezmeme v úvahu také HDP v uvažovaných zemích. Pak se ukáže, že koruna je ve skutečnosti vůči dolaru nadhodnocená, a to o více než 40 procent.
Vzhledem ke kupní síle obyvatel u nás stojí Big Mac fakticky stejně jako v Norsku a je dražší než v zemích eurozóny, v Británii nebo již zmíněné Číně. Tam po přepočtu vlivu HDP stojí Big Mac jen o něco více než v USA. zdaleka nejvíc si Big Mac mohou dovolit v Hong Kongu, kde stojí v přepočtu méně než dva dolary, a přitom kupní síla obyvatel je vysoká.

Vyplývá to z aktualizované verze tzv. Big Mac indexu, který počítá a publikuje britský časopis The Economist od roku 1986. Srovnání cen v různých zemích by teoreticky mělo ukázat, kde jsou lokální měny nadhodnocené a kde naopak podhodnocené.

 

Česká měna má podle indexu tu "správnou" hodnotu, protože v Česku i v Americe stojí dnes Big Mac stejně (4,07 dolaru, respektive 69 korun). Odpovídá to teorii parity kupní síly, podle níž by identické výrobky měly po přepočtu měny stát v různých zemích stejně. Viz detailní tabulka dole.

 

Ceny Big Macu se po přepočtu blíží těm americkým také v Japonsku, Maďarsku a Chile. Měna v Číně je podle indexu nadhodnocená, protože zde Big Mac koupíte o 44 procent levněji (za 2,27 dolaru). Naopak podhodnocená je v Norsku, kde za tentýž Big Mac zaplatíte o více než 100 procent víc než v USA (8,31 dolarů).

 

Ale ono to není zas tak jednoduché. Trochu jiné výsledky dostaneme, když vezmeme v úvahu také HDP v daných zemích. Pak se ukáže, že za Big Mac zaplatíme ve skutečnosti o čtyřicet procent víc než Američané.

 

Vzhledem ke kupní síle obyvatel u nás stojí Big Mac fakticky stejně jako v Norsku a je dražší než v zemích eurozóny, v Británii nebo již zmíněné Číně. Tam po započtení vlivu HDP stojí Big Mac jen o něco více než v USA.

 

Zdaleka nejvíc si Big Mac mohou dovolit v Hong Kongu, kde stojí v přepočtu méně než dva dolary, a přitom kupní síla obyvatel je vysoká. Jak píše The Economist v úvodníku v posledním čísle, "hamburgerový index" se za čtvrtstoletí své existence stal celkem spolehlivým ukazatelem toho, jak se v budoucnosti budou pohybovat kurzy měn.

 

Není to jediný "zábavný" ekonomický ukazatel. The Economist zmiňuje ještě "jeřábový index" (počet jeřábů, které uvidíte z daného místa ve městě - coby indikátor ekonomického růstu) nebo "rtěnkový index" (když si ženy kupují více rtěnek, znamená to, že si nekupují tolik šatů - coby indikátor ekonomického poklesu).

 

Časopis vyzývá čtenáře, aby pomohli najít další podobné neobvyklé kritérium pro srovnání světových ekonomik. Kdybyste měli nápad, pošlete ho na mailovou adresu týdeníku The Economist.

 



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama