Prasátka

Prasátka Zdroj: Reflex.cz

Hypermarkety obhajují šizené potraviny: Češi jsou prasata!

Zahraniční hypermarkety prodávající v Česku mnohdy i dražší šizené potraviny se brání: pouze prý následují český vkus. „Češi jsou ohledně stravování děsná prasata,“ řekl zvláštnímu zpravodajovi Perplexu mluvčí nejmenovaného řetězce.

PerpleX FinálníPerpleX Finální|Reflex.cz

 

Že se Česko - a postkomunistická Evropa obecně - stalo ohledně potravin odpadkovým košem, se ví už dlouho; zdejší šunka připomíná horší sulc, řídký chleba plný otrub se dobarvuje do tmavší zdravější barvy a kuřata obsahují víc vody než masa. To vše navíc v chudší zemi často stojí víc než kvalitnější potraviny na bohatším Západě.

 

Křišťálová lupaKřišťálová lupa|Reflex.czHypermarkety se to dosud snažily tajit. Jenže nyní vše potvrdily i laboratorní testy. A nejde jen o dobře známé prohřešky: expertní rozbory dokonce ukázaly, že jiné složení mívá i zboží obecně považované za identické – například nápoje od stejného výrobce.

 

 

„Ano, je to tak,“ přiznává mluvčí druhého nejmenovaného řetězce. „Za potraviny, jaké prodáváme v Česku, by nás v Rakousku či Německu žalovali, to v lepším případě. Takoví Francouzi by nám prodejny včetně firemních aut rovnou podpálili a management vzali jako rukojmí. Navíc by zboží za ty ceny nikdo nekupoval. Ale není to naše vina: Češi si za to můžou svým příšerným stravovacím vkusem. Kdysi jsme jim zkoušeli prodávat i kvalitnější a zdravější potraviny, jenže oni si stejně vybírali ty české – smím to tak říct? - sračky.“

 

Šizení podle hypermarketů omlouvá i často vyšší cenu. „Šidit potraviny vždy nemusí být levnější, jak se může logicky zdát na první pohled,“ dodává mluvčí prvního nejmenovaného řetězce. „Vyrobit třeba tzv. křehčené kuře, v němž je víc vody než masa, není úplně jednoduchý proces – vyžaduje to moderní technologie. Stejně jako naplnit párky vším možným odpadem. Víte, ani šizení není zadarmo. My nemůžeme být charita. To ponecháváme nadacím a církvím.“

 

Podle jejich společného prohlášení vydaného pro média hypermarkety jen následují „národní folklór šizení a nezdravého žití“. Firmy v něm volně parafrázují i českého prezidenta Václava Klause: nemůžou si prý dovolit chovat se jako od „národní identity zcela odtržená bruselská politická elita“, která se lidi snaží vychovávat k něčemu lepšímu, co sami nechtějí.

 

„My působíme na volném trhu, takže svým zákazníkům pouze dopřáváme to, co sami chtějí,“ píše se v prohlášení. „Ostatně běžte do typické české restaurace: mnoho lidí si zde pochutnává na šizených, nezdravých a obecně příšerných jídlech. Proč bychom podobný standard neměli našim zákazníkům dopřát i my?“

 

 

Tento článek vám přinesl Perplex: "To snad nemyslíte vážně..."