Vědci přišli na zázrak pro rychlý přenos dat. Přitom krystaly dlouho vypadaly nepoužitelně | Reflex.cz

ČTK15. ledna 2016 • 14:00
ilustrační foto
• foto:
čtk

Stokrát nebo tisíckrát rychlejší ukládání paměťových dat se blíží — pomalu, ale jistě. Pomoct by mohl specifický druh krystalů, které vyvinul mezinárodní výzkumný tým, jehož součástí jsou i vědci z české Akademie věd.

Krystaly se navenek chovají nemagneticky, ale uvnitř jsou magnetické. Jejich magnetismus lze navíc ovládat elektrickým proudem. Všechna specifika těchto zvláštních krystalů jsou nakloněna využití v elektronice.

„Pokud se z tohoto materiálu podaří vyrobit například paměťový čip, měl by být automaticky mnohem rychlejší, a navíc dokázat fungovat s mnohem menší spotřebou energie,“ vysvětluje Vít Novák z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR.

V přírodě takový materiál neexistuje. Úspěch je tedy i samotný objev, že vhodný antiferomagnetický materiál poskytuje možnost magnetismus ovládat elektrickým proudem. Materiál dobrých sto let vypadal, že není k ničemu využitelný a že neexistuje způsob, jak vnitřní magnetismus ovládat.

Studii o převratném objevu zveřejnil prestižní časopis Science. Mezinárodnímu vědeckému týmu pod vedením fyzika Tomáše Jungwirtha se podařilo změnit pohled na tento materiál a položit základy pro další možnosti využití, které mohou úplně změnit dosavadní přenos dat.

ČTK