Dítě místo kabelky

Dítě místo kabelky

Dítě místo kabelky

V Česku naplno propukl BABY BOOM. Děti už dávno nejsou jen plody lásky svých rodičů, ale symbolem prestiže a společenského úspěchu. Rozmnožují se také celebrity a různé VIP, které neváhají své potomky ...

... nastrčit před objektivy bulvárních fotoaparátů. Celebrití miminka se ukazují stejně jako otravní načančaní pidipsíci. Dítě se stalo luxusním módním doplňkem, do něhož rodiče investují horentní sumy. Ale proč?


Doba, kdy matka s malým dítětem mohla vyrazit tak maximálně na nejbližší pískoviště, padla a dnes se děti berou na otevírání luxusních butiků, večírky a jiné společenské události. Samozřejmě že dítě z toho nic nemá, ale o to nejde. „Hlavní je dítě předvést ve společnosti. I za tu cenu, že ho navlíknete do naprosto nepohodlného a příšerného, ale draze vypadajícího oblečení,“ říká Petr Jánský, stylista módního časopisu Style. Předvádění dětí se podle něj netýká pouze horních deseti tisíc, ale stalo se fenoménem i v běžné populaci. „Spousta maminek tvoří módní kreace jen proto, že jdou s dítětem na prohlídku k lékaři a uvidí je ostatní matky. Různé besídky ve školách i školkách se pak mění v ostře sledované módní přehlídky,“ dodává.
SNOBEM OD KOLÉBKY
Češi bohatnou a neváhají vytahovat z peněženek svazky bankovek jen proto, aby svým miláčkům dopřáli to nejlepší. I ty nejluxusnější butiky v Pařížské třídě v Praze prodávají dětské kolekce, a to s velkým úspěchem. Předražené minioblečky a doplňky nekupují zdaleka jen cizinci. „Před vánoci tvoří až sedmdesát procent našich tržeb Češi,“ říká Ivana Rudičová, PR manažerka prodejny Hermes, symbolu diskrétního luxusu, který není vidět na první pohled. „Obyčejný“ hedvábný šátek tu koupíte za šest tisíc, dámský svetřík za dvaadvacet. Ačkoliv se Hermes nespecializuje na dětské produkty, pro luxusní miminka zde mají například roztomilé bavlněné ponožky za 500 Kč nebo maličkost připomínající ze všeho nejvíc medvídka kříženého s polštářkem za 2 900 Kč. Čistit lze ale pouze v čistírně.
Opravdovou lahůdkou je plyšový kůň za 12 500 Kč. „Říkáme mu zde důvěrně Hermík, hřívu má z velmi jemné kůže a je vyroben z opravdu kvalitního plyše,“ popisuje manažerka. V pařížské prodejně Hermes dokonce nabízejí antistresovou deku pro miminka, která se vyrábí z vyčesaných chlupů malých hlodavců a připomíná myší kožíšek.

Její cena je vskutku sympatická – zhruba 300 tisíc korun.
O kousek dál, u Diora, mají v nabídce kompletní dětskou výbavu od miminek po dvanáctileté malé dámy a pány. Jednotlivé módní kousky mi předvádí mladý muž s postavou antického boha a dokonale depilovanou hrudí. „Tady máme lahvičku na malý výlet a tady na velký,“ ukazuje lahvičky pro miminka a já se utápím v jeho hlubokých očích. V tu chvíli zakňourá má půlroční dcerka a já si uvědomuji, že by jí obsah „velké“ lahvičky za 890 Kč nestačil ani na menší svačinku.
Velký zájem u Diora je o „hlouposti“, jako jsou značkové dudlíky v decentní růžové pro holčičky, modré pro chlapečky a stříbrné unisexové. „Nakupují u nás naši stálí zákazníci a najdou se i tací, kteří si tu pořídí celou výbavu na miminko, včetně dupaček,“ dodává polobůh a vytahuje luxusní plyšáky, cena se pohybuje okolo dvou tisíc. Nejhebčí je ale „plyšový“ pejsek z pravé králičí kožešiny připomínající činčilu za 28 tisíc.

Mimo hlavní ruch Pařížské třídy je tak trochu zastrčen obchůdek Ditís, kam si zákazníci cestu teprve nacházejí. Věnuje se mi sama majitelka křehké dívčí postavy Dita Hebelková, obchod si pořídila jako „přivýdělek“ k mateřské, aniž by tušila, do jak tvrdého byznysu se pouští. Na stojanech visí oblečky jako z cukru známých značek, jako Moschino, Burberry nebo Dolce Gabbana. Luxusní značky si totiž tvrdě diktují podmínky, za jakých se budou jejich výrobky prodávat. Běžné jsou tajné kontroly z ústředí firmy nebo povinnost mít obchod na dobré adrese na Starém Městě, a hlavně neprodávat žádné méně nóbl hadříky. Za minidžíny pro mrně zde zaplatíte okolo tří až pěti tisíc. „Budete se divit, ale stačí, že se obleček od nás objeví v bulváru, a noblesní manažer si v podpaží přinese Blesk a chce přesně to, co je na fotografii,“ směje se. Sama svou dvouletou dcerku obléká hlavně u známých značek, jsou podle ní kvalitnější a nehrozí, že by dítě dostalo z oblečení vyrážku. „Když můžu, raději koupím svetr z pravého kašmíru od Diora, který nekouše, než umělý z nějakého masového módního řetězce,“ vysvětluje své důvody.

PLYŠÁK S iPODEM
Naprostým základem výbavy trendy matky je v současnosti kočárek. Jeho pořízení je nutné sladit s nejnovějšími módními a designérskými trendy. Najdou se i maminky, které na jedno dítě pořídí i čtyři nebo pět kočárků, byť doba, kterou mrně stráví vozením, není delší než dva a půl roku. „Přijet s nevhodným kočárkem znamená společensky se znemožnit, výběr kočárků je dnes pomalu stejně důležitý jako nákup automobilu,“ popisuje Marie Mareš, PR manažerka obchodu s kompletní výbavou pro děti Anna a Viktorie. Zákaznice tak vybírají kočárky nejen pouze praktických vlastností, ale také podle toho, zda mají výměnné stříšky nebo jiné doplňky. „Měli jsme tu maminku, která si ke kočárku Bugaboo Bee pořídila hned všech pět výměnných stříšek, chtěla je sladit se svým oblečením,“ vysvětluje Mareš a poukazuje na současný hit, ve kterém odvozil svého synka i premiér Mirek Topolánek. Podle ní se na kočárek skládají často celé rodiny, jen aby zajistily miminku, a hlavně mamince dostatečně módní vozítko. Byť za stejnou, nebo dokonce nižší cenu by mohly pořídit kočárek minitank, jenž je schopen vydržet mnoho let i náročný horský terén.

Móda ovlivňuje i takové hlouposti, jako jsou plyšové hračky. Kupodivu i obyčejný plyšový pes může mít za uchem ten správný původ v módní značce. „Hitem mezi matkami jsou letos plyšová zvířátka Esprit. Jsou hezká, ale nijak se neliší od jiných,“ dodává Mareš a ukazuje plyšáky v průměrné ceně okolo sedmi set korun. Opravdovou vychytávkou jsou ale plyšáci inspirovaní technickou hračičkou iPod. Malá zvířátka, či spíše příšerky mají na hrudi našité ovládací symboly přehrávání. Větší a dražší potvůrky v sobě mají ukrytý reproduktor s konektorem, který lze k iPodu přímo připojit, a miminko si tak může vychutnat ukolébavky v digitální kvalitě. „Pitomost“ za 1 899 Kč. Odrostlejším dětem je určen opět plyšový Pacient Ervin, plyšový skřet v nemocničním andělíčkovi s otevíracím bříškem obsahujícím kompletní lidské vnitřnosti spojené suchými zipy. Malý zvědavec tak může zkoumat „člověka“ zevnitř.
NEXTMANIE ZA VŠECHNY PRACHY
Záliba v luxusních oblečcích je ale jen slabým odvarem toho, čím žijí „normální“ matky. Mezi nimi před pár lety propukla doslova mánie pro britskou značku oblečení Next. Zatímco v Anglii se jedná o běžný obchod s konfekcí nenabízející o nic lepší oblečení než konkurence, u nás dětský obleček katapultuje matku do vyšších společenských vrstev. Stačí navléknout prtě do toho správného hadříku.

„Miluju Next, mají nádherné vzorečky a úžasné barvy. Dcerka v něm vypadá vážně skvěle. Holky, nevíte, kdy bude v prodeji jarní kolekce?“ chválí si módní oblečky jedna z maminek na jedné z mnoha internetových diskusí. Cokoliv použitého z Nextu je dokonce možné prodat za stejnou, nebo dokonce vyšší cenu, než byla pořizovací. Postačí se podívat na Mimibazar. cz, internetové tržiště snad všeho, co nějak souvisí s dětmi, a rejdiště módychtivých matek.
Nextmanie dokonce zašla tak daleko, že si z prodeje oblečků této značky udělaly mnohé matky na rodičovské dovolené živnost.
Pravidelně létají do Británie a nakupují ve velkém a pak v Česku se slušným ziskem prodávají. Internetové kamarádky tak sepisují seznamy a klidně překračují váhové limity zavazedel u leteckých společností, jen aby dovezly co nejvíc. „Samozřejmě že oblečení z Nextu je úplně normální. Ale je teď prostě módní, a tak jej maminky skupují ve velkém. Stačí mít cokoliv s typickou opičkou, bagrem nebo jiným firemním motivem a prodáte to velmi výhodně,“ popisuje Pavlína, jedna z úspěšných internetových obchodnic. Její slova potvrzují i samy prodavačky ze značkových prodejen Next. Obyčejné tričko zde stojí od tří do pěti set korun, jakmile ale dorazí období slev, cena klesne o polovinu i více. „Měla byste přijít 27. prosince, to tady bude nával. Matky budou nakupovat doslova po kilech a budou se mezi sebou rvát, jen aby druhá neměla něco lepšího,“ říká s mírným děsem v očích prodavačka.
Za pár hodin od zahájení slev se kousky získané zběsilým zápasem objeví na Internetu za dvojnásobné i vyšší ceny a stejně se úspěšně prodají.

Příčiny Nextmanie přitom nejsou jednoznačné. Oblečení je naprosto normální, hezké, ale nejedná se o žádné úchvatné kousky. Prostě obyčejné dětské oblečky s veselými potisky a vzory, ale za stejné ceny jako oblečení pro dospělé. Miloučký vyšívaný dívčí miminkovský svetřík stojí i více než tisíc korun. Přesto se prodá stejně jako dětské kožíšky nebo večerní sametové šaty. „Next je prostě luxusem pro chudé. Když nemám peníze na dupačky od Diora za pět tisíc a stejně chci něco lepšího, jdu sem. Celé to ale znamená, že miminko navlečené do značkových hadříků předvedete kamarádkám a užijete si ten pocit,“ je přesvědčen Kája Pavlíček, stylista českých celebrit. Sám své čivavě také dopřává luxusní obojky s krystaly od Swarovského, což je podle něj totéž jako luxusně oblékat dítě.
Svět se zkrátka definitivně zbláznil. Pidipsi se od štěněcích let učí nosit stylové šatičky a maskáčové bundičky s kapuckou. Úplně stejně dětičky už do kočárku dostávají kožíšky a nejlépe předražené dupačky správné značky. Jen nevím, jak se drezúruje takové mrně schopné poslintat a poblinkat během několika málo vteřin cokoliv v okruhu pěti metrů. Ale pokud máte takový vycvičený exemplář, velmi ráda se na něj kouknu.
Jen zapochybuju o vašem duševním zdraví. Dokonale vystajlovat kojence je naprostá pitomost, byť se jedná o perfektní kšeft pro celé jedno módní odvětví.

AUTORKA JE PUBLICISTKA


A co vy? Kolik jste ochotni investovat třeba do koupě dětského kočárku?