Jak Nova propaguje Mediafax | Reflex.cz
reklama
nahoru

Jak Nova propaguje Mediafax

JAN POTŮČEK18. února 2009 • 09:16
Jak Nova propaguje Mediafax

Není to tak dávno, co televize Nova spustila svůj internetový zpravodajský portál tn.cz a začala ho denně vnucovat divákům ...

reklama

Televizních novin. Teď dělá to samé s tiskovou agenturou Mediafax.
Není snad dne, kdy by v Televizních novinách nezaznělo, že nějakou zprávu přinesla právě agentura Mediafax. Přitom Nova jistě odebírá i jiné agentury, jako je ČTK, Reuters nebo AP. Ty však jako zdroj nikdy neuvádí (snad kromě infografiky). Nepochybně od nich ale odebírá a zpracovává více zpráv než od Mediafaxu, který vznikl teprve loni a poměrně složitě získával první klienty.
Jak si tedy vysvětlit, že zrovna tato malá agentura má u Novy takové zastání a v podstatě bezplatnou reklamu? Jednoduše: patří rumunskému podnikateli Adrianu Sârbovi, nynějšímu generálnímu řediteli společnosti CME, vlastníkovi Novy. Je to jeho soukromý podnik, nikoli médium vlastněné CME, jako je tn.cz.
Sârbu je přeborník ve směšování vlastního podnikání s podnikáním CME, pro kterou pracuje jako najatý manažer a má v ní menšinový podíl. To, co v minulosti CME rozhodně netolerovala Vladimíru Železnému, dělá Sârbu v mnohem větším měřítku, a poté, co se stal šéfem celé CME, ho v podstatě nemá kdo kontrolovat.
Směšování vlastního podnikání s byznysem CME si Sârbu ozkoušel už v rodném Rumunsku, kde pro CME založil první celostátní komerční televizi Pro TV. Později přibyly specializované kanály Pro Cinema (podle něj se Nova inspirovala při vzniku svého programu Nova Cinema) nebo Acasa (podle tohoto programu na Slovensku vzniká ženský kanál TV Doma pod taktovkou televize Markíza, rovněž vlastněné CME). Pro všechny tyto rumunské televize, vlastněné CME, pracovaly a pracují servisní společnosti vlastněné přímo Adrianem Sârbem.
CME dokonce před lety v analýze pro Pražskou burzu cenných papírů přiznala, že její televize v Rumunsku jsou přímo závislé na Sârbových firmách, což sama označila za potenciální problém. Od té doby ale Sârbova hvězda v CME stoupala, dokázal pro tuto firmu domluvit koupi důležitých televizí v Bulharsku a radikálně seškrtat náklady české Novy, která CME vydělává nejvíc peněz, a tak mu leccos projde.
Mediafax je malá agentura, která si nemůže dovolit placenou reklamu, ale každodenní zmínka v nejsledovanějších televizních zprávách je propagací k nezaplacení. Ozvou se proti ní konkurenční tiskové agentury? Vždyť jde o jasné porušování obchodní soutěže.


AUTOR JE EXTERNÍ SPOLUPRACOVNÍK REDAKCE A ŠÉFREDAKTOR DIGIZONE.CZ


Další články autora najdete v rubrice SEDMÁ VELMOC (Reflex online)


Související články:

NEBUDE TO KANÁL NA ODPAD

Jan Potůček: NEBUDE TO KANÁL NA ODPAD (Reflex č. 48/2007)
Filmový kanál Nova Cinema má od 1. prosince obohatit rodinu televizních stanic americké společnosti CME v České republice. Proč se Nova rozhodla svůj nový program spustit zrovna na sklonku letošního roku? Z lásky k divákům to určitě nebude ...
Causa ADRIAN SÂRBU

Jan Potůček: Causa ADRIAN SÂRBU (Reflex č. 39/2007)
Nesetkává se s novináři, vyhýbá se tiskovým konferencím. Přesto se nedá říct, že by se ADRIAN SÂRBU, rumunský manažer bermudské mediální skupiny CME a jeden z nejbohatších mužů Rumunska, skrýval ...
Jan Potůček: DALŠÍ RUMUNSKÁ INSPIRACE NOVY (Reflex online, 6. 8. 2007)
Jisté je, že Nova přešla k naprostému kopírování rumunského modelu, a to i přes to, že rumunské televize vlastněné bermudskou společností CME nevykazují takovou sledovanost ani zisky jako česká Nova ...
Jan Potůček: TRANSYLVÁNSKOU CESTOU (Reflex č. 31/2007)
O tom, že se televize Nova začíná programem hodně blížit rumunské stanici Pro TV, jejíž šéf Adrian Sârbu je v managementu bermudské společnosti CME přímým nadřízeným šéfa Novy Petra Dvořáka, se toho napsalo už mnoho ...

JAN POTŮČEK


reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama