Český divák je konzistentní | Reflex.cz
reklama
nahoru

Český divák je konzistentní

JAN POTŮČEK7. srpna 2007 • 11:14

Sobotní propad sledovanosti televize Nova, kdy Pána prstenů – Dvě věže vidělo méně lidí než večerní pořady na prvním programu České televize a dokonce i na Primě, mě na chvíli zarazil. Pak jsem si ale oddechl. Nejde o nic nečekaného: kdyby se Nova nesnažila tvrdohlavě stát „televizí pro mladé“, mohla i tuto sobotu lámat divácké rekordy.

reklama

Proti Pánovi prstenů, kterého už beztak všichni viděli v kinech, stáhli si ho z internetu nebo půjčili na DVD (v televizi už běžel také několikrát), totiž Česká televize nasadila těžký „novácký“ kalibr: střihový zábavný pořad Karel Gott v Lucerně. Typické dílko Novy konce devadesátých let. Na ČT 1 měl Karel necelý milion diváků, ale věřím, že kdyby běžel na Nově, dva melouny dá zcela jistě. Prima vysílala těžce romantický film s kriminální zápletkou. Kratičkou část jsem viděl, takže můžu konstatovat, že do konce ho musel sledovat jenom zoufalec. Jenže těch zoufalců bylo 800 tisíc! A to jde jenom o dospělé diváky. Letní balancování Novy na hraně sledovanosti mě vedlo k podstatnějšímu zamyšlení nad strategií naší nejsledovanější televize.

Nova už delší dobu cílí na diváky ve věku od 15 do 54 let. Na tuto skupinu taky prodává reklamní časy. Sledovanost ve skupině „15+“, což jsou výsledky, které se široce prezentují v médiích, ji tedy tolik nevzrušují. Jenže mladí diváci od televize postupně utíkají, tedy alespoň od té televize, jak ji známe dnes: pasivního média, které si pustíte a musíte se dívat zrovna na to, co dává.

Naopak starší generaci takový typ televize vyhovuje. Člověk přijde z práce, svalí se na kanape, otevře pivo a zapne televizi. Pak už jenom zírá, a je mu úplně jedno na co. Ke slovu „televize“ patřil ve druhé větě tohoto odstavce ekvivalent „Nova“. To už také moc neplatí. Nova vyhnala svoji původní cílovou skupinu, padesátníky a starší diváky, a zájmu inzerentů přešla na mladší diváky. Zmizely Novotného upocené vtípky i rozchechtaní sourozenci Gondíkovi.

Jenže přesně o tenhle typ pořadů stojí středně staří a starší diváci, nejloajálnější divácká skupina vůbec. Proto v sobotu vyhrál Karel Gott na ČT 1, i když šlo o laciný sestřih z archivu, něco na způsob dřívějších letních estrád Novy. Proto mohla Prima porazit Novu stupidním romantickým filmem s kriminální zápletkou. Nova bude možná hrozně cool, in a friendly, jenže mlaďoši na ni čučet nebudou. Byli by za blázny.

JAN POTŮČEK


reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama