Pina Wima Wenderse: Vytanči se z toho! | Reflex.cz
reklama
nahoru
Filmový tip

Pina Wima Wenderse: Vytanči se z toho!

Kateřina Hejdová29. listopadu 2011 • 06:00
Pina Wima Wenderse: Vytanči se z toho!
foto: pina-film.de

Film inspirovaný skutečným životním příběhem tanečnice Piny Bausch je prvním evropským hraným filmem natočeným ve formátu 3D. A je skvělý.

reklama

Pina (Německo, 2011, 100 minut)
režie a scénář: Wim Wenders
hudba: Thom Hanreich
hrají: Regina Advento, Malou Airando, Ruth Amarante, Pina Bausch, Rainer Behr, Andrey Berezin a další

 

Je to tanec. Je to divadlo. Nebo prostě jen život? Láska. Svoboda. Boj. Stesk. Radost. Zoufalství. Smíření. Krása. Síla. Slova, která provázejí trailer k poslednímu filmu Wima Wenderse. A na závěr vzkaz od skutečné Piny Bausch: "Tančete, tančete... Jinak jsme ztraceni." Výrazovému tanci a divadlu obětovala celý život. Když před dvěma lety zemřela pouhých pět dní po diagnostikování rakoviny, Wim Wenders byl nucen životopisný film o její kariéře dodělat bez její osobní účasti.

 

 

Wenders viděl Phillipinu "Pinu" Bausch tančit poprvé v Benátkách v roce 1985. "Neměl jsem do té doby s tancem nic do činění! To nebylo nic pro mě!," vzpomíná na svých internetových stránkách. Jeho tehdejší přítelkyně však trvala na svém a Wenderse "odtáhla" na představení Café Müller do proslulého divadla La Fenice. Byl u vytržení: "Po deseti minutách jsem zjistil, že sedím přitisknutý na okraji sedadla a divoce mi tluče srdce. Byl jsem dojatý, rozplakala jsem se. Nikdy v životě se mě předtím nic na jevišti tak osobně nedotýkalo jako její tanec."

 

 

Představení trvalo pouhých 40 minut, ve Wendersovi ovšem zanechalo nesmazatelnou stopu. "Měl jsem pocit, že jsem právě poznal celý vesmír. Uvědomil jsem si, že Pina mi toho řekla o vztazích mužů a žen víc, než do té doby dokázala celá kinematografie. A to bez jediného slova! Možná trochu přeháním, ten zážitek byl ale skutečně ohromující." Jeho fascinace osobností Piny Bausch samozřejmě pokračovala i po osobním setkání. "Dívala se skrze mne, ty oči byli investigativně pátravé, ale nikoliv studené." Vzniklo mezi nimi jakési tvůrčí pouto.

 

Pina Bausch patří mezi osobnosti, které zásadně ovlivnily podobu moderního výrazového tance. Byla nejen přesvědčivou tanečnicí, ale především choreografkou a profesorkou mnoha úspěšných žáků. Její specifický choreografický "rukopis" byl vždy lehce rozpoznatelný - tanec u ní připomíná sled emocioálních výjevů ze života. Jako když němý film rozstříháte na jednotlivé sekvence. Na první pohled "neučesané" pohyby tanečníků byly vždy dokonale promyšlenou výrazovou hrou. Do filmu ji obsadil již legendární Pedro Almodóvar - Mluv s ní z roku 2002 lze chápat i jako její poctu.

 

 

Dokumentární muzikál Wima Wenderse nechává Pinu Bausch mluvit jazykem, kterému rozuměla a který dokonale ovládala. Když 1. července 2009 v 68 letech náhle zemřela, odešla Wendersovi vlastně od nedokončené práce. Film měl být od počátku jejich společným dílem a divákovi tak nabízí jedinečnou možnost nahlédnout do jejího myšlení a tvůrčích procesů. I když stejně jako Wim Wenders před lety máte pocit, že tanec není nic pro vás, zkuste na film zajít (promítá se například v rámci Festivalu francouzského filmu). Třeba vás Pina Bausch přesvědčí stejně jako režiséra filmů jako je Buena Vista Social Club, The Million Dollar Hotel, Tak daleko tak blízko, Až na konec světa či Nebe nad Berlínem.

 

 

Tanečnice a choreografka PINA BAUSCH se narodila v Solingenu 27. června 1940. Na přelomu 50. a 60. let pobývala ve Spojených státech, kde se inspirovala tehdy progresivními styly významných amerických tanečních modernistů. Po návratu z USA se stala sólistkou v nově založeném souboru Folkwang-Ballett. V roce 1973 jí svěřil intendant wuppertalského divadla Arno Wüstenhöfer vedení tamějšího baletního souboru. Soubor se zapsal do taneční historie jako Wuppertal Tanzteater, později jako Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. Vytvořila desítky choreografií pro taneční divadlo. V 90. letech cestovala se souborem po světě a inspirovala se atmosférou velkých měst, tvořila velké choreografické scénáře. K jejím nejslavnějším představením patří Blaubart, Komm tanz mit mir, Cafe Müller, Nelken, Two Cigarettes In The Dark, Palermo Palermo, Nur du, je autorkou filmu The Plaint Of The Emperess z roku 1990.

Kateřina Hejdová


Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama