Ve starých stanicích londýnského metra vyrostou „puby“ | Reflex.cz
reklama
nahoru

Ve starých stanicích londýnského metra vyrostou „puby“

Adam Kolář3. dubna 2011 • 08:00
Ve starých stanicích londýnského metra vyrostou „puby“
London Metro
• foto: 
Toby Oxborrow / CC BY-SA

V Londýně mají nejstarší metro na světě. Za těch 148 let se muselo několik stanic vyřadit z provozu a uzavřít veřejnosti. Jenže co teď s nimi?

reklama

Otázku, jak znovu využít krásné a staré stanice Londýnského metra, si kladl kdekdo. Krom filmařů se v těchto prostorách nikdo aktivně nepohyboval. Ani nesměl. Teď je vše jinak. Ve vybraných stanicích, které jsou mimo provoz, mají vzniknout bary, koncerty a případně i galerie.

 

 

Celý projekt a nápad na znovuotevření 26 vyřazených stanic londýnského metra dostaly záštitu i pana starosty Borise Johnsona. Ten s projektem souhlasí za jediné podmínky – že nebude použita ani pence ze státní kasy. Ajit Chambers, muž, jenž celý tento nápad dostal a dotáhl ho tam, kde je dnes, se domnívá, že nejrychlejší cesta, jak do stanic dostat peníze a lidi, by byla následující: nabídnout prostor zaběhlým firmám, které buď využijí naprosto netradiční prostor k provozování svého byznysu, nebo je nalákat na prostý fakt, že budou mít „pobočku“ ve stanici metra (ne jak jsme zvyklí, že by měli stánek, ale celá stanice by jim byla k dispozici), a to už stojí za uváženou.

 

 

Jako první na řadu by měla jít vyřazená stanice Aldwych. Byla otevřena roku 1915 pod jménem Strand, které se po čtyřech letech změnilo na dnešní Aldwych. Dokážete si tedy jistě představit, jak krásnými prostory musí oplývat. Zavřena byla v roce 1994 a od té doby je veřejnosti, až na filmaře, nepřístupná. Nevyžadovala by tedy tolik investic na zabezpečení jako ostatní stanice.

 

Jiná stanice, York Road, jež je pár metrů vzdálená od nynější stanice King’s Cross, by vyžadovala investici kolem dvaceti miliónů liber, tedy kolem půl miliardy korun. Značná investice by musela padnout na bezpečí. Většina stanic je totiž v přilehlé blízkosti tratí, které jsou stále v provozu. Některé se dokonce občasně používají jako odstaviště. Město se tedy obává, aby nenastal podobný případ jako v roce 2005, kdy na Londýn zaútočili teroristé, a nevyužili k tomu v podstatě podzemní hospodu, jež umožňuje lehký přistup do kolejiště běžného metra. Naštěstí je ale Londýn nejmonitorovanějším městem na světě.

 

 

Seznam stanic, které se mají opravovat jako první:

1. Aldwych
Postavena v roce 1915 a zavřena v roce 1994.

2. South Kentish Town
Otevřena v roce 1907 a zavřena už v roce 1924. Od té doby je absolutně mimo provoz.

3. Euston
Tato stanice je pořád v provozu. Prošla několika modernizacemi. Ve svých útrobách však skrývá dlouhé a hluboké chodby, až skoro místnosti, v nichž se dříve zakupovaly lístky a sloužily jako různá skladiště.

 

4. York Road
Otevřena v roce 1906 a zavřena už v roce 1932. Přes několik pokusů stanici znovu otevřít je stále mimo provoz. Snad se dočká teď.

 

 

5. Brompton Road
Tato stanice byla využívána za druhé světové války jako operační středisko pro navádění letounů. Dodnes visí na zdech mapy z oné doby. Zavřena byla v roce 1934.

6. Down Street
Také velice stará stanice, která byla v roce 1932 uzavřena, aby se z ní stal protiletecký kryt pro Winstona Churchilla a jeho kabinet. Dokonce si nechal do úkrytu/metra nainstalovat vanu. Proto se stanici občas přezdívá Churchillova vana. Dodnes slouží jako opravdu krajně nouzový východ ze stanic



Klíčová slova:



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama