Convergence, 1952, Jackson Pollock

Convergence, 1952, Jackson Pollock Zdroj: Wikimedia.org

Moderní umění bylo tajnou zbraní CIA ve studené válce. Služba tak nepřímo platila i slavné umělce

Desítky let kolovaly mezi americkými umělci zkazky, že moderní umění je zbraní CIA. Většina lidí ale tomu nevěřila. Nyní se to však prokázalo. Americká tajná služba používala americké moderní umění od Jacksona Pollocka, Roberta Motherwella, nebo Marka Rotha jako zbraň ve studené válce. Toto umění promovala CIA po světě a nepřímo tak platila i umělce. Informaci zveřejnil list The Independent.

Jak list napsal, neměli bychom ani zapomínat na to, že v 50. a 60. letech minulého století bylo moderní umění většinou Američanů odmítáno. Mezi umělci byli také mnozí, kteří se hlásili ke komunismu, což je další důvod, proč je tehdy silně antikomunistická americká vláda nechtěla podporovat.

Proč je tedy ale podporovala CIA?

Především z důvodů americké propagandy hnutí moderního umění mohlo ukázat kreativitu, svobodu a kulturní nadřazenost USA nad Sovětským svazem. Prakticky všechny výstavy v 50. a 60. letech po celém světě proto byly placeny CIA přes nastrčené mecenáše, kterým jejich výdaje poté tajná služba proplatila.

Mlčení o zapojení CIA do akcí s moderním uměním prolomil až její bývalý agent Donald Jameson. „Abstraktní expresionismus byl velice odlišný od sociálního realismu. Ten druhý byl velice nesvobodný a toho jsme využili,” říká Jameson.

Tom Braden, b
ývalý šéf zahraniční oddělení CIA, říká: “Chtěli jsme spojit všechny spisovatele, muzikanty, umělce a ukázat, že Západ a Spojené státy jsou oddané svobodě projevu a svobodě myšlení. Ukazovali jsme, že lze tvořit bez překážek, což byl podstatný rozdíl od komunistického Sovětského svazu. Myslím, že naše oddělení bylo nejdůležitějším složkou CIA, kterou ve studené použila.