Tajný Camp Century v Grónsku.

Tajný Camp Century v Grónsku. Zdroj: US Army

Tajný Camp Century v Grónsku.
5
Fotogalerie

Vědci prozkoumají bývalou tajnou jadernou základu USA v Grónsku. Tání ledu odhaluje hrozbu

Spíše filmy s Jamesem Bondem připomínala americká tajná vojenská jaderná základna Camp Century, která v 60. letech existovala v Grónsku. V roce 1966 bylo kvůli nestabilním podmínkám místní ledové vrstvy rozhodnuto o jejím zrušení, jenže postupné tání ledu odhalilo velký problém. Byl zde zanechán toxický odpad, který by mohl ohrozit okolní ekosystémy. Na místo proto brzy vyrazí vědci z Dánska.

Camp Century byl součástí supertajného projektu „Iceworm“. Ten počítal s mobilními základnami pro rakety s jadernými hlavicemi, jež měly být namířeny za studené války proti Sovětskému svazu. Základna Century vznikla na severozápadě Grónska s povolením dánské vlády (Grónsko patří této zemi) v roce 1960 a její součástí byla i pod ledem a sněhem ukrytá výzkumná zařízení a síť tunelů. Na místě byla i nemocnice, kino a dokonce malý kostel. Všechno bylo poháněno malým přenosným jaderným reaktorem. Na místě působilo kolem 200 vojáků a vědců.

Tábor byl v roce 1967 zakonzervován a jeho infrastruktura i s odpady zde byla zanechána, protože se všichni domnívali, že věčný sníh a led vše navždy ukryje. Jenže už studie z loňského roku ukázala, že pokud bude tání ledu pokračovat, přijde doba, kdy zbývající biologický, chemický a radioaktivní odpad ze základny může ohrozit místní životní prostředí.

Tábor byl v roce 1967 zakonzervován a jeho infrastruktura i s odpady zde byla zanechána, protože se všichni domnívali, že věčný sníh a leh vše navždy ukryje. Jenže už studie z loňského roku ukázala, že pokud bude tání ledu pokračovat, přijde doba, kdy zbývající biologický, chemický a radioaktivní odpad ze základny může ohrozit místní životní prostředí.

Vědci v Dánsku proto naplánovali výpravu na toto odlehlé místo severozápadního Grónska.

„Potřebujeme zjistit, jak rychle led taje a co se pod povrchem děje. Není ale jednoduché zde pracovat,“ řekl v úterý agentuře AFP klimatolog William Colgan, který se zkoumání zúčastní.

Odborníci budou na místě od 12. července do 9. srpna a budou měřit teplotu ledu i 55 metrů pod povrchem.