Dokument Amerika

Dokument Amerika Zdroj: KinoDok

V rámci KineDoku bude k dispozici například dokument Medvědí ostrov
Jedním z promítaných dokumentů bude český snímek Amerika o českém trampingu
Diváci budou mít možnost vidět i film Domino efekt
3
Fotogalerie

Otec bankéř v blázinci či Miss Roma ve škole. Projekt KineDok nabízí festivalové hity

Během minulého roku proběhl pilotní ročník jedinečného projektu KineDok, který spočívá v projekcích autorských dokumentů na netradičních místech. V roce 2016 představuje projekt organizovaný Institutem dokumentárního filmu dalších 15 dokumentů a nabízí možnost site-specific promítání nově i divákům v Polsku a Norsku. V České republice mohou fanoušci autorského dokumentu navštívit během roku na 150 projekcí na nejméně 25 nejrůznějších místech a seznámit se s filmy, které se s úspěchem promítaly na zahraničních filmových festivalech. Projekce bývají doprovázeny debatou s tvůrci filmu či odborníky.

„Úspěch kinedokových projekcí u nás i v zahraničí v průběhu minulého roku nás velmi těší. Stejně tak skutečnost, že se nám podařilo získat pro druhý ročník projektu 15 výjimečných autorských dokumentů z evropské produkce a nadchnout pro spolupráci nová promítací místa, kluby, galerie, kavárny a multifunkční prostory.“ říká manažerka projektu KineDok Jana Ripplová. A jaké filmy obsahuje letošní kinedoková nabídka?

Domácí dokumentární tvorbu zastupuje úspěšný snímek Jana Foukala Amerika. Film, který přibližuje český fenomén trampingu, hon za svobodou v lesích, pod širákem a u táboráku za zvuků kytar, si odbyl premiéru na MFF Karlovy Vary. Druhým českým reprezentantem je časosběrný dokument Jiřího Stejskala Jáma, jehož hlavní postavou je energická Nataša žijící uprostřed sídliště v centru Kyjeva se svými dvěma muži, čtyřmi dětmi a také stádem koz a prasat. Jako správná hlava rodiny se snaží svou chajdičku ubránit před developery a svou rodinu před nástrahami z řad jehovistů a různými konspiračními teoriemi.

Jedním ze zahraničních snímků, které KineDok představí, je maďarský dokument Drifter režiséra Gábora Hörchera. Zabodoval už na festivalech v Sarajevu, Lipsku nebo Amsterdamu. Jde o portrét rebelujícího teenagera, který chce navzdory škole i rodičům za každou cenu soutěžit v místní rallye, aniž by měl funkční auto nebo řidičák. Další snímek plný živé hudby v režii Balázse Lévai Hudební bratři ukazuje, jak jedna písnička dokáže pomoci úspěšně zakončit léčbu drogově závislého frontmana nejznámější maďarské kapely. Její cover verze dokázala vynést folkovou skupinu až k 15 milionům zhlédnutí na You Tube a pár muzikantů v krizi hrajících po svatbách utvrdit v jejich lásce k hudbě.

Z Chorvatska ve výběru figuruje dokument Je to nejlepčejší od Evy Kraljevičové, ve kterém sama režisérka citlivě zachycuje svůj láskyplný vztah k sestře, jejíž vtip a duchaplnost zcela zakrývají její postižení a dělají z ní hvězdu dokumentárního plátna. Hlavními hrdinkami filmu Miss Romave škole, natáčeného v průběhu tří let, je několik romských dívek, které se snaží vymanit z nalajnované budoucnosti: první kluk-dítě-manžel, dodělat si školu a postavit se na vlastní nohy. Mají ale vůbec šanci něco změnit?

O tom, že celosvětový úspěch současné rumunské filmové tvorby nenáleží jen hranému filmu, nejlépe svědčí dokument Alexandra Nanau Toto a jeho sestry, který už posbíral nespočet ocenění například z festivalů v Lipsku, Varšavě, Florencii, Londýně, New Yorku či Jihlavě. Snímek přibližuje život desetiletého Totonela. Ten se svými dvěma staršími sestrami vyrůstá v chátrajícím bytě poté, co jejich matku zavřeli za obchod s drogami. Jak to vypadá, když si děti samy sobě a navzájem dokáží pomoci víc, než by zvládli jejich rodiče? Režisérská dvojice Mihai Dragolea a Radu Constantin Mocanu se ve filmu Zlatý robot zaměřili na příběh 32leté boxerky Steluty, která má za sebou nejen řadu vítězství na evropských i světových šampionátech, ale také dětství strávené na ulici a v sirotčincích.

Slovensko v letošním roce reprezentuje dvojice krátkých filmů studentek VŠMU Ivany Hucíkové a Terezy Michalové nazvaných Matky a dcery a Nový svět. Režisérky ve filmech zachycují křehké téma společného soužití čtyř generací žen a život osamělé, psychicky labilní ženy v chátrajícím domě. Ve výběru nechybí ani nejoceňovanější slovenský dokument uplynulého roku Tak daleko, tak blízko. Zkušený režisér Jaro Vojtek v něm bez laciného sentimentu zachycuje ne zas tak odlišný svět několika autistů a jejich vztahy s rodiči.

Dvěma novými partnery v kinedokové síti jsou v letošním roce Norsko a Polsko. Z norské produkce k divákům zavítá poetický snímek Sourozenci až za hrob od Frode Fimlanda o poklidném soužití sedmdesátiletých sourozenců Magnara a Oddny, kteří společně hospodaří na rodinné farmě uprostřed divoké norské přírody, kde nejpokročilejší technologii reprezentuje jen rozbitý kazeťák a krabice nepoužitelných kazet. Dokument Medvědí ostrov natočený Inge Weggem naopak pojednává o již druhém adrenalinovém tripu tentokrát tří bratrů (ten první Na sever od slunce se stal diváckým festivalovým hitem), kteří se vydali nejen surfovat, lyžovat a snowkitovat na zasněžené pobřeží jednoho z nejstudenějších ostrovů světa obývaného povětšinou ledními medvědy.

Do bývalého ruského letoviska, dnes ale po válce o nezávislost rozbořené Abcházie, zavede diváky polský a na řadě festivalů oceněný Dominový efekt, nabízející černý humor od Černého moře v režii Elwiry Niewierové a Piotra Rosolowského. Abcházský ministr sportu Rafael pro zviditelnění své země organizuje světový šampionát v dominu a zároveň se snaží udržet svůj vztah s hysterickou ruskou operní pěvkyní Natašou, která bohužel v Abcházii nenachází svůj smysl života tak, jak si původně představovala.

V dokumentu 6 kroků od sebe se polský režisér Bartosz Dombrowski inspiroval teorií, která tvrdí, že každý člověk je s ostatními spojený prostřednictvím řetězce šesti lidí, kteří se navzájem znají. Teorii testuje v road movie sledující vztahovou linii mezi varšavskou punkerkou Martynou a mexickým farmářem Antoniem. Výběr letošních kinedokových dokumentů uzavírá snímek lotyšské režisérky Ievy Ozoliny Můj otec bankéř. Režisérka ve filmu pátrá po svém otci, který po pádu Sovětského svazu rychle zbohatl a poté ještě rychleji zmizel, a kterého prý Interpol po 18 letech našel v malajském blázinci.