Za alergie může zřejmě páření lidí a neandertálců | Reflex.cz

Za alergie může zřejmě páření lidí a neandertálců

pet21. března 2016 • 13:45
Za alergie může zřejmě páření lidí a neandertálců
foto: Profimedia

Sexuální styky mezi Homo sapiens a neandertálci byly zřejmě častější, než se dosud předpokládalo, a jejich důsledkem jsou změny lidského genomu, které ovlivnily náš metabolismus a imunitní systém, tvrdí studie v časopise Science.

Homo sapiens, neandertálci a denisované (příbuzní, ale geneticky odlišní od neandertálců) se zřejmě docela často potýkali a stýkali a z jejich setkání se rodily děti, jež ovlivňují naši imunitu dodneška. Vědci z Institutu Maxe Plancka se domnívají, že neandertálské geny jsou zodpovědné například za alergie na prach, kočky a seno.

Vědci zkoumali více než 1500 lidí z celého světa a našli DNA důkazy o mísení různých lidských druhů v Evropě, Asii a dokonce i na Papui-Nové Guineji, která patří do Melanésie. Melanéské promíšení s denisovany bylo pro vědce obzvlášť překvapivé, protože Sibiř, kde se denisované zřejmě nejvíce vyskytovali, dělí od Melanésie tisíce kilometrů a moře.

Biologickou analýzou do nitra pohádek. Některé příběhy se vypráví od pravěku

Studie potvrdila mezidruhové křížení, jež probíhalo poté, co Homo sapiens opustili Afriku před více než 50 tisíci lety. Zkoumání archaické DNA může pomoci zodpovědět otázky, jak se u nás vyskytly některé znaky a zvláštnosti, například právě alergie na specifické věci.

pet

Klíčová slova: věda, pravěký muž, DNA

Volby 2019 do Evropského parlamentu

Kandidáti Jak volit Online Orgány EU Pravomoci EP Celoevropští lídři Volební systém Voličský průkaz Volební komise Kdy budou další volby

24. a 25. 2019 proběhnou v Česku volby do Evropského parlamentu. Celoevropsky volby výrazně ovlivní brexit, neboť dosud není, jasné, kdy nastane. Víte, proč má ČR 21 poslanců? Voby do Evropského parlamentu jsou také zajímavé v tom, že v nich občané států EU mohou volit a být voleni i mimo svůj domovský stát. Jak cizinci ovlivní volby v Česku? A jak volby 2019 dopadnou? Reflex má svůj exkluzivní odhad. Přečíst si můžete také to, jak se liší eurostrany a eurofrakce v EP

Živý přenos, galerie a zajimavosti z voleb.

Kurzy měn