Žijí ve tmě, nejsou na Facebooku a neonanují: mladí z „generace Y“ podnikají bizarní očisty těla. Jsou totiž šťastní, když jim konečně něco schází

Žijí ve tmě, nejsou na Facebooku a neonanují: mladí z „generace Y“ podnikají bizarní očisty těla. Jsou totiž šťastní, když jim konečně něco schází Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Pizza - ee
RADEK MOJŽÍŠ: K dokonalému smoothie chybí akorát chia semínka
Smoothie - ó, ano
3
Fotogalerie

Nerušit, čistíme organismus! Od tuků, alkoholu i masturbace

„Pivo?“ „Sorry, nejdu, dávám detox!“ Podobnou odpověď slyšíte ze všech stran. Vlastně ji slyšíte, i když se na nic nezeptáte; změnou životního stylu, často dost neuvěřitelnou, se mladý člověk, jenž by měl ještě normálně pařit, rád pochlubí. Slýcháte ty krvepřísežné sliby a předsevzetí, že vy nebo vaši přátelé nebudete fetovat (jsme jen u lehkých drog, samozřejmě), masturbovat, sladit, neustále kontrolovat telefon a kdoví co ještě. Že si vyčistíte hlavu, srdce i tělo. Je tedy pravý čas bilancovat, jak nám jarní čištění jde, a hlavně jaké absurdní podoby může mít.

Pokud si zadáte do Googlu heslo „očista organismu“, napřed se začnete probírat odporně zahnědlými detoxikačními náplastmi (to proto, že skvěle fungují) a podivnými tobolkami, pak jste najednou u klystýrů, projímadel a různých saun, a než se nadějete, klikáte na stránku „detoxikace organismu psa“.

Očisty těla jsou prostě byznys nově živený třeba „superpotravinami“ a ano, takové „superfoods“, ty by si zasloužily speciální článek. Byl by hodně zelený od různých řas, chaluh, avokáda a semínek, jejichž názvy neumí vyslovit ani má obvodní lékařka.

Velké peníze se ale točí i v očistě mysli, ve všech těch koučingových programech a bůhvíkolikátých dotiscích knih typu Konec prokrastinace. Je otázka, nakolik to všechno funguje, zajímavé však je, že svůj život chce nějakým způsobem vylepšit a očistit čím dál tím víc mladých lidí, řekněme mezi dvacátým a pětatřicátým rokem.

Vlastně tím zapadají do nejčastějších sociologických definic generace Y neboli „milleniálů“. Tedy lidí narozených v Česku kolem revoluce. Podle sociologů nechtějí jen do zemdlení pracovat, naopak, těší se na smysluplný, kvalitní život, v němž se nezapomíná na spokojenou rodinu, volný čas a zdraví. Když pomineme závěry jiných sociologů, podle nichž je generace Y vlastně nešťastná, protože jí bylo rodiči vštěpováno, že jsou automaticky výjimeční, a přitom na ně žádná skvělá práce ani kvalitní život nečekají, dá se říct, že všichni naši mladí respondenti byli šťastní. Šťastní z toho, že pro sebe NĚCO dělají. Vlastně cokoli.

Neudržitelná životospráva trápila třeba Martyna Starého, muzikanta z kapel LUNO a Holden Caulfield. Na výjezdech s kapelou řešil hlad fast foody, doma potom… ano, mraženými pizzami.

Teď se čtrnáct dní stravuje pomocí podivného nápoje Mana, což má být ideální řešení pro lidi, kteří u jídla vyžadují nulový rozměr – jak sociální, tak chuťový. Pytlík se směsí se všemi potřebnými živinami rozmixujete, vypijete třikrát denně a máte vystaráno. Chutná to nasládle a nasládlý je teď i hudebníkův život: „Největší změna asi je, že poprvé v životě nemám hned za hodinu po jídle hlad. A dělá mi to radost,“ říká mladý Starý. V návodu na použití je prý napsáno, že nejprve se má směsí nahrazovat jen jedno jídlo. „Vlastně už od prvního dne ale nahrazuji jídla dvě, jsem ukrutně líný si vařit. Docela mi to i chutná,“ sděluje Martyn s tím, že ho jedno balení vyjde na 60 korun.

Božskou manou jsou pro hodně lidí nicméně i různé fresh džusy a takzvané smoothies, tedy do hebka rozmixované superpotraviny, jak už jsme zmiňovali. Vždyť dneska už nenajdete obchoďák, kde by vám za tři minuty neodšťavnili jablka, špenát a okurku s chia semínky do půllitrového „bacilobijce“, co s přehledem nahradí oběd. „Smoothies jsou vlastně odpustky, pro něž člověk chodí každé ráno do obchodu,“ vypráví šestadvacetiletý Radek Mojžíš, který smoothies pije ve velkém už skoro půl roku. Naučil se je konzumovat, když vycestoval na studijní pobyt do Německa.

Více se dočtete v novém Reflexu č. 11, který vychází 17. března 2016