Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie Zdroj: EPA

Kopilot havarovaného letadla odmítl pustit k řízení kapitána a záměrně zahájil klesání

Druhý pilot havarovaného letadla německých aerolinií Germanwings nepustil kapitána stroje do kokpitu, záměrně zahájil klesání a až do okamžiku nárazu byl naživu. Oznámila to dnes francouzská prokuratura, která vyšetřuje úterní letecké neštěstí na jihu Francie, jež si vyžádalo 150 obětí. Podle prokuratury ale nic nenasvědčuje tomu, že by neštěstí bylo teroristickým činem. Pasažéři až takřka do posledního okamžiku o kritické situaci nevěděli, výkřiky jsou na letovém záznamníku patrné až těsně před dopadem.

Prokuratura uvedla, že nebyly objeveny žádné záznamy o možných kontaktech druhého pilota na teroristy. Druhý pilot se jmenoval Andreas Lubitz a bylo mu 28 let, dodala prokuratura.

Informace o chování druhého pilota vyplývají z analýzy letového záznamníku hovorů v kabině, který záchranáři našli již v úterý. Druhá černá skříňka, která zaznamenává letové parametry a stav přístrojů letadla, nebyla zatím nalezena, sdělila dnes prokuratura.

Na letovém záznamníku hovorů v kabině je podle vyšetřovatelů patrné, že prvních dvacet minut oba piloti vedli běžnou konverzaci, poté kapitán připravoval podklady na přistání, následně požádal kopilota, aby převzal řízení, a odešel na toaletu.

Druhý pilot již pak kapitána do kokpitu nevpustil a zahájil záměrně klesání stroje. Na záznamníku je slyšet, že pilot v kokpitu sice neodpovídal na výzvy kapitána, ale normálně a bez patrných výkyvů dýchal.
    Francouzský prokurátor Brice Robin prohlásil, že druhý pilot zříceného letadla nemohl zahájit klesání letadla omylem, tlačítko se totiž muselo cíleně otočit.
    "Druhý pilot jednal záměrně. Nebyl to normální pád, záměrně ho (druhý pilot) umožnil," uvedla prokuratura s tím, že druhý pilot měl "evidentní vůli zničit letadlo".

Firma Lufthansa, která dceřinou společnost Germanwings vlastní, sdělila, že u nízkonákladových aerolinek byl druhý pilot stroje Lubitz od roku 2013 a že absolvoval 630 letových hodin. O kapitánovi stroje je známo, že byl označován za zkušeného, pro Lufthansu a Germanwings pracoval přes deset let a měl nalétáno více než 6000 hodin.

Vyprošťování obětí úterní havárie německého letadla na jihu Francie a jejich identifikace na základně testů DNA potrvá týdny, teprve poté si těla budou moci převzít příbuzní, řekl dále na dnešní tiskové konferenci francouzský prokurátor Robin.

Podle Robina není možné těla předávat příbuzným postupně, jak bude identifikace obětí pokračovat. Vysvětlil, že podle předpisů je nutné identifikace nejdříve zcela dokončit.