Jeden prst vládne všem.

Jeden prst vládne všem. Zdroj: Profimedia.cz

Aplikace na nic? Ne, aplikace na všechno.
Pohltí Messenger i veselého ducha Snapchatu? Dozvíte se v příští epizodě.
"Budoucnost je mobilní, Marty."
800 mega. Kdo to má?
4
Fotogalerie

Facebook Messenger má pro rok 2016 velké plány: Tam, kam jdeme, už nebudete potřebovat telefonní čísla

Vzpomeňte si na dvě věci: 1) na telefonní čísla a 2) na padouchy ze starých bondovek. Těm číslům můžete současně hned také zamávat na rozloučenou, protože technoobchodničtí mágové z Facebooku je letos s ďábelským smíchem hodlají odsunout do muzea hned vedle telegrafu a krinolíny. A v rámci toho, „pane Bonde,“ ovládnout svět, pochopitelně.

„S potěšením oznamuji,“ napsal ve výroční zprávě 7. ledna 2016 viceprezident pro komunikační produkty Facebooku David Marcus, „že ke konci roku 2015 jsme překročili milník 800 milionů lidí, kteří každý měsíc používají Messenger. Je to dobré číslo, ale my věříme, že před sebou máme ještě mnohem více možností, a že toto jsou stále ještě POČÁTEČNÍ DNY MESSENGERU.“

Sice to neřekl v těch velkých písmenech a nepřidal k tomu ani záporácké „Muahahaha!“, záměry společnosti Facebook do budoucna jsou ale zřejmé. Tohle je jenom začátek. A pro toho, kdo by to bral na lehkou váhu, Marcus maluje vizi světa budoucnosti v kapitole své zprávy, kterou nazval ZMIZENÍ TELEFONNÍHO ČÍSLA (též ne kapitálkami, ale ten nádpis ve zprávě takřka hřmí): „Stejně jako mizí rozevírací telefon, tak mizí i staré způsoby komunikace.“

 

"Budoucnost je mobilní, Marty.""Budoucnost je mobilní, Marty."|Profimedia.cz

A proto vypadají trendy pro Facebook Messenger pro rok 2016 následovně:

1. Zmizení telefonního čísla

2. Vlákna jsou nové aplikace

3. Všichni jsme sociální bytosti

4. Na inovacích záleží

5. Všechno je to o požitku

Body tři až pět jsou takový ten běžný PR newspeek, který může, ale taky nemusí znamenat vůbec nic. Body 1 a 2 jsou ale konkrétní a ukazují na „svatý grál“ mobilních komunikačních platforem, jehož směrem Facebook upírá své elektronické oči. Za ten grál označuje magazín Wired komunikační aplikaci WeChat: všezahrnující, obdivovanou a proslulou „aplikaci na všechno“, kterou v Číně používá 500 milionů lidí tak, jak by chtěl být používán i Messenger.

 

Aplikace na nic? Ne, aplikace na všechno.Aplikace na nic? Ne, aplikace na všechno.|Profimedia.cz

Podívejte se na displej svého smartfonu. Kolik komunikačních aplikací používáte? Facebook Messenger, Viber, WhatsApp. Skype? Možná Snapchat. Čas od času se probere někdo na Google Hangouts. A pak SMSky. iMessage. Možná také přímé zprávy na Twitteru. A stejně jako „jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže“, tak se i jedna aplikace z těch všech pokusí o nadvládu všem ostatním. Jako ten čínský panovník ve filmu Hrdina. Takovým panovníkem chce být Facebook Messenger – a za vzor si podle Wiredu bere právě svůj čínský předobraz WeChat.

 

Co dělají lidé v Číně prostřednictvím aplikace WeChat? Povídají si. Ale nepovídají si jen v rámci své sociální skupiny, do které své uživatele zatím stále uzavírá Facebook. Prostřednictvím stejné aplikace se i seznamují a bez nařčení ze stalkingu komunikují s lidmi, které nikdy v životě neviděli. Prostřednictvím WeChatu si ale také třeba objednávají lístky na vlak. Sázejí v loterii. Komunikují se svou bankou. Objednávají si jídlo s donáškou do domu. Nakupují v onlinových obchoďácích. A druží se s populárními WeChattery, kteří tu samou a jedinou aplikaci používají jako svůj blog.

 

Pohltí Messenger i veselého ducha Snapchatu? Dozvíte se v příští epizodě.Pohltí Messenger i veselého ducha Snapchatu? Dozvíte se v příští epizodě.|Profimedia.cz

Směr, kterým se Messeger vydal, je zřejmý už z jeho zářezů v minulém roce, kdy představil videohovory, zdokonalení konverzačních vláken, haldu emotikonů, zjednodušil sdílení fotografií, spustil testování virtuálního asistenta (jmenuje se jako bondovský „M“, náhoda?) a závěrem roku spustil ve státech dopravní platformu s taxislužbou Uber. Rok 2016 by měl být rokem, kdy se Facebook Messenger obsahově ještě prohloubí.

 

Telefonní čísla by se měla stát irelevantními, protože na co telefonní číslo, když si veškeré hovory vyřídíte přímo z Messenegeru? Proč by měl člověk hledat nějaké taxiaplikace, když si objedná tágo z Messengeru? A Tindere – třes se.

 

800 mega. Kdo to má?800 mega. Kdo to má?|newsroom.fb.com

 

V listopadu 2014 používalo Facebook Messenger 500 milionů lidí. V březnu 2015 už nás bylo 600 milionů, v červnu 700 milionů, teď má Messenger ohrádku s 800 miliony. Ale to je jenom začátek, jak říká David Marcus. Jen prvních pár osadníků na pobřeží nového virtuálního kontinentu.

 

„S tlačítkem LIKE našla stránka svůj účel,“ píše v eseji o Facebooku Wizards of Like pro The New Inquiry Rob Horning. „To tlačítko je mechanismem, který udělal z uživatelů pracovníky.“ Bude fajn mít v roce 2016 tahle slova v operační paměti.