iRacer

iRacer Zdroj: evcup.com

Konec benzínových aut se blíží: Jsou tu závody elektroformulí

První závod zbrusu nového EV Cupu proběhne 6. srpna ve Velké Británii na okruhu v Silverstonu. Poté se uskuteční dalších pět závodů na různých lokacích. Sezóna se završí šestnáctého prosince v Kalifornii. Bude to vůbec první seriózní seriál závodů elektromobilů.

Tento závod má několik velikých plusů. První je, že se konečně dočkáme závodů, při kterých bude vítězit nejlepší řidič místo týmu techniků a výrobců formulí. Při formuli 1, jak známo, vítězí nejsilnější stáj, ne však řidič. V případě EV Cupu jsou všechna auta stejná, stejně výkonná a nemohou se lišit, ba ani nejmenším detailem.

 

Řidič navíc disponuje určitou zásobou paliva – elektřiny – a je pouze na něm, jak moc bude šlapat na pedály, aby je posléze vypotřeboval. Formule mají dokonce takzvaný boost buton, jenž po stisknutí vystřelí formuli raketovým tempem kupředu. Ovšem, opět je to jen na řidiči, aby nevyplýtval proud na zbrklé „boostování“ svého vozidla. Další, bezesporu největší plus je fakt, že auta jsou poháněna ekologickým způsobem. Neprodukují žádné emise, neječí na hony daleko, jako když taháte kozu za ocas (tudíž se na to dá koukat i bez špuntů v uších) a celkově jsou vozidla vyrobena tak, aby zanechávala na naší planetě co nejmenší stopu.

 

 

Třetí důvod, který ocení zejména vyznavači automobilových sportů, spočívá ve zcela nové disciplíně. Formule díky tomu, že nemají převodovku, dokáží přesunout veškerou sílu motoru hned při rozjezdu. Je to něco jako tramvaj. Dalším vzrušujícím faktorem při závodě může být i fakt, že jeden z posledních závodníků po stisknutí „boost“ tlačítka se může ocitnout v prvních řadách, což někteří fanoušci jistě ocení.


Tyto závody by mohly konečně zavést nový, nutný fenomén – elektrické motory, jež budou natolik spolehlivé a zároveň si na ně lidé zvyknou, aby se elektřina stala běžnou pohonnou jednotkou. Ropy ubývá, aut přibývá a lidí, kteří tíhnou po automobilových závodech, jakbysmet. Jeví se to tedy jako nevyhnutelné řešení dnešní, nové doby.


Každá formule stojí 1,3 miliónu korun, váží kolem 600 kg a vytvoří rychlost kolem 160 km/h.