Mléčná dráha

Mléčná dráha Zdroj: Profimedia

Vědci objevili vzácnou superrychlou hvězdu

Vědci oznámili objev superrychlé hvězdy, která se obrovskou rychlostí vzdaluje od Mléčné dráhy. Zatím bylo objeveno jen 20 takových hvězd.

Typická hvězda, jako je například naše Slunce, se otáčí podle předvídatelné oběžné dráhy kolem středu naší galaxie. Tak se ale superrychlé hvězdy nechovají – opouštějí galaxii velmi vysokou rychlostí. O důvodu, proč tomu tak je, se zatím jenom spekuluje. Jedna z teorií říká, že toto chování je způsobeno extrémní gravitací ve středu galaxie.

Superrychlé hvězdy se nejspíše kdysi pohybovaly v párech kolem sebe. Pak se ale přiblížily příliš blízko do centra naší galaxie, kde je obrovská černá díra. Ta má gravitaci, jejíž přitažlivost je ekvivalentní přitažlivosti čtyř milionů Sluncí, přitáhlo jednu z hvězd blízko k černé díře a tu druhou vypálilo na trajektorii, která vede daleko za naší galaxii.

Poslední superrychlá hvězda, kterou vědci nedávno objevili, se jmenuje LAMOST-HSV1 a je od Země vzdálená 42 000 světelných let. To z ní dělá nejbližší superrychlou hvězdu, kterou jsme zaznamenali. Pohybuje se rychlostí 477 kilometrů za vteřinu.