Finanční gramotnost: Mladí příliš nerozumí penězům. Změnit to má nový program Skoala určený pro učitele
Třetina mladých dospívajících v ČR není připravená na svůj budoucí život po stránce financí, a polovina dokonce hodnotí své znalosti na tomto poli jako průměrné až podprůměrné. Co nejvíce chybí? Průzkum ukazuje, že jednou ze slabin je praktická výuka na školách. A právě to se chystá změnit nový program Nadace České spořitelny Skoala, připravený mimo jiné ve spolupráci s ministerstvem školství a ministerstvem financí ČR.
Své návyky mladí vždy kopírují ze svého přirozeného prostředí, tedy z rodiny. Nicméně škola by měla být tím místem, kde by se měl člověk vzdělávat, a to nejen v teoretických, ale i praktických věcech. Tedy například jak v současném světě a nelehké době hospodařit s penězi. Co si s financemi počít, jak je správně uložit, jak spořit, investovat, jak odvádět daně, jak se pojistit do budoucna, jak nenaletět nejen podvodníkům, ale i nevýhodným půjčkám atd. Pomyslných pastí je totiž spousta. A tady nám, jak se shoduje mnoho odborníků, rodičů i samotných mladých, poněkud ujel vlak.
Průzkum, který nedávno provedla společnost Ipsos pro Nadaci České spořitelny, totiž jasně ukazuje, že až třetina mladých v ČR ve věku 15 až 17 let se vůbec necítí připravena na dospělý život z hlediska hospodaření s penězi. Navíc 47 % lidí ve věku 15–20 let by svou úroveň finanční gramotnosti ohodnotilo známkou 3 a horší. Porozumění penězům přichází až s vlastním příjmem a s praxí, tedy někdy ve věku 21 až 25 let. V průzkumu téměř 80 procent respondentů v této věkové kategorii uvedlo, že už se ve financích orientuje lépe.
Co se ve školách neučí
Tři čtvrtiny mladých Čechů ze zkoumaného vzorku si myslí, že se výuce finančních témat nevěnuje dostatek pozornosti. Kritičtější jsou přitom dnešní dvacátníci, kteří se museli dovzdělat sami, a to především v oblasti investic, daní a spoření. Někteří z nich podle průzkumu třeba vůbec nevěděli, že spořicí účty se úročením liší od účtů běžných. A posouzení rizikovosti investic? I tady tápou – ovšem v tomto ohledu na tom není lépe ani zbytek populace. Této oblasti rozumí dlouhodobě pouze něco málo nad 10 procent lidí.
Finanční vzdělávání se sice na českých školách vyučuje, 39 % mladých ale tvrdí, že se poprvé s výukou kolem financí setkalo až na střední škole, a 17 % přiznává, že o hospodaření s penězi neslyšeli ve škole vůbec nic. „Problematické je, že i když je toto téma součástí školních osnov už víc než deset let, každá škola si přístup k finanční gramotnosti nastavuje po svém a někdy nedostatečně,“ říká k tématu expertka na finanční vzdělávání Anna Dvořáková z Nadace České spořitelny.
Pokud se tedy finanční gramotnost vůbec vyučuje, někde figuruje jako samostatný předmět, někde je začleněna do více předmětů. Na mnoha školách ji řeší pouze formou besedy s externími odborníky. Kvůli nejednotnému systému mají žáci a studenti rozdílnou úroveň znalostí, spíše znají teorii než praxi. Učitelé se museli spoléhat na vlastní iniciativu, protože ucelené podklady a systematická podpora chyběly. A mladí sami by podle prosincového průzkumu ocenili, kdyby se finančnímu vzdělávání ve škole věnoval větší prostor.
Co tedy s tím?
Klíč k této poněkud tristní situaci by měl do školní praxe přinést program Skoala, který letos představila Nadace České spořitelny. Jde o revoluční interaktivní vzdělávací platformu zaměřenou právě na základní a střední školy. „Skoala je odpovědí nejen na aktuální úroveň finanční gramotnosti, ale také na nejednotný způsob výuky finančních témat ve školách. Platforma je postavena v souladu s rámcovým vzdělávacím programem a záštitu udělily i ministerstvo školství či ministerstvo financí,“ říká Anna Dvořáková z Nadace České spořitelny.
Garantem obsahu je Institut ekonomických studií fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, dalšími spolupracujícími subjekty jsou Česká národní banka, Česká bankovní asociace, Masarykova univerzita, Česká školní inspekce, Národní pedagogický institut, učitelé z 30 škol napříč ČR a také samotné děti. Skoala je digitální platforma, má své webové stránky a učitelé v ní naleznou materiály k více než 100 hodinám výuky včetně videí a výukových her. „Metodiky pokrývají všechny oblasti a potřebné dovednosti – od prvních tříd až po maturitní ročníky. Veškeré materiály jsou zároveň navrženy tak, aby si děti principy opravdu osvojily a uměly je přirozeně uplatnit v běžném životě,“ doplňuje Anna Dvořáková.
Do programu Skoala je už nyní zapojeno přes 2300 českých základních a středních škol, tedy více než 42 % všech škol v Česku. „Úspěchem ale není pouhá registrace školy nebo učitele. Cílem je, aby učitelé platformu aktivně používali a aby děti díky tomu věděly, jak se orientovat ve finančním světě. Program proto začíná sledovat nejen využívání Skoaly ve výuce, ale i to, jak se mění kompetence žáků,“ uvádí Dagmar Biersaková, projektová manažerka programu Skoala.
Učitelé sobě
Skoala je výuková platforma vytvořená učiteli pro učitele. Přihlásit se do ní zcela zdarma ale může úplně každý, tedy například i rodiče dětí školou povinných.
„Skoala je ale především postavená tak, aby ji používali učitelé. Je jednoduchá, přehledná, pedagogům nabízí ucelené metodiky rozdělené podle úrovně znalostí žáků, příprava na hodinu s ní zabere jen minimum času. Pro děti je velmi atraktivní svou formou, hravostí, gamifikačními prvky a tím, že je vtahuje aktivně do výuky a ony tak naprosto nenásilně neustále interagují s vyučujícím,“ doplňuje Dagmar Biersaková.
A jak vypadá Skoala z hlediska rodiče, kterému záleží na tom, aby se jeho potomek ve světě financí orientoval? „Protože jako rodič považuji finanční gramotnost za klíčovou dovednost pro život v dnešním světě, přihlásila jsem se do Skoaly. Se svým dítětem si doma děláme různé kvizy a učíme se spolu, jak v dnešním světě fungují peníze. Zároveň velmi oceňuji, že i naše škola tuto platformu využívá – dětem prostě zábavnou a interaktivní formou pomáhá pochopit základy hospodaření, rozpočtu i hodnoty peněz. Vidím, jak se mé dítě učí přemýšlet o financích s rozvahou, a jsem ráda, že se tomu věnuje už od základní školy,“ říká Kateřina, maminka desetiletého Alberta.





















