Zdroj: Freepik

Studií Vision 7S vstupuje Škoda do nové éry

Před pár dny naše největší automobilka ukázala zcela novou studii. Velké SUV nazvané Vision 7S je pro Škodu pionýrem hned v několika oblastech. Že jde o elektromobil, to je jen bonbónek. Koncept totiž hlavně ukázal novou identitu Škody, nový designový směr značky i to, kam až v Mladé Boleslavi mohou mířit. Jde totiž o největší škodovku vůbec.

Opravdu velký kus auta

Že Vision 7S nebude žádné tintítko, to bylo jasné ještě před jeho premiérou. Jakmile mladoboleslavská automobilka uvolnila první skici, každý hned pochopil, že má před sebou obříka. Informace přímo ze škodovky pak vše potvrdily. Nové elektrické SUV má pojmout až sedmero pasažérů a navíc jim nabídnout solidní životní prostor. To vše díky impozantní délce 4850 milimetrů. Škoda Vision 7S je tak o patnáct centimetrů delší než v současnosti největší škodovka – SUV Kodiaq. Například dodávka Volkswagen Multivan je naopak jen o deset centimetrů delší. O jaký kus auta se jedná, pochopíte, když se dozvíte, že na Vision 7S designéři obuli kola o průměru dvaadvacet palců a ta na autě nevypadají nijak přehnaně.

Freepik

Co víme o technice?

Zajímavé informace Škoda uvolnila i o technice v útrobách tohoto konceptu. Jde o elektromobil, a tak je nad slunce jasné, že stojí na koncernové (a povedené) platformě pro tyto vozy. U Volkswagenu jí říkají MEB. A když je řeč o elektromobilu, musí se zmínit také akumulátory. Ty mají kapacitu 89 kWh, což má stačit k ujetí až 600 kilometrů, než bude třeba znovu navštívit nabíjecí stojan. Z něj pak Škoda Vision 7S dokáže sosat nabíjecí výkon až 200 kW. I když o samotném pohonu automobilka mnoho informací neuvolnila, je jasné, že se díváme na předobraz dost drahého zboží. Sériová verze se má začít prodávat v roce 2026 a už teď lze s jistotou říct, že pod dva miliony se nejspíše nedostane. Vždyť to je základní cena Tesly Modelu Y, který je oproti Vision 7S menší. Když si k tomu připočtete náklady na pojištění auta, o vůz pro průměrnou rodinu určitě nepůjde.

Novátorský interiér

Samostatná kapitola se v tiskové zprávě věnovala interiéru. A není se čemu divit. Kabina pojme 7 cestujících ve třech řadách a v uspořádání 2-2-3. A když už bylo použito slovo uspořádání – ty budou hned dvě. Jedno pro jízdu a jedno pro odpočinek. Hovořit bychom navíc mohli i o osmi cestujících, neboť k sedmeru dospěláckých sedadel lze připočítat ještě dětskou autosedačku, originálně umístěnou na středovém tunelu mezi předními a prostředními sedadly. Pozice ve středu automobilu je z logiky věci ta nejbezpečnější.

Kromě bezpečí se tu však myslelo i na ekologii. Celý interiér je obklopený udržitelnými materiály. Horní část palubní desky a dveří je potažená tmavou umělou kůží, naopak palubní deska a loketní opěrky dveří jsou čalouněné světlejší umělou kůží. Střední část výplní dveří, středová část sedadel a přístrojová deska jsou potažené černou látkou, vyrobenou z recyklací polyesterových vláken. A slovo udržitelnost lze skloňovat i při výčtu materiálů, z nichž je zhotovena podlaha a čalounění zavazadlového prostoru. Ty pochází z recyklovaných pneumatik.

Přední části interiéru samozřejmě dominuje obrovský displej. Ten má úhlopříčku 14 palců a je otočný, takže v režimu Relax z něj bude jistě pěkná televize. Pozitivně lze hodnotit i to, že Škoda nesází jen na dotykové ovládání. Hlavním ovládacím prvkem totiž bude trojice otočných knoflíků. Pořádné knoflíky lze za jízdy ovládat mnohem bezpečněji, snáze a rychleji. To nakonec poznala už například řada majitelů Peugeotů, kterým se po nehodách prodražilo povinné ručení.

Freepik

A to hlavní – nový designový jazyk

Asi to hlavní, co chtěla Škoda studií Vision 7S ukázat, je nový designový jazyk. A zdaleka nejde jen o nová loga, jimiž se chce prezentovat. Stále častěji se budou objevovat nápisy ŠKODA a naopak okřídlený šíp se posune do pozadí. Nový je i font nápisu – moderní, střídmý, vzdušný. Novou identitu značky ale šéfdesignér Oliver Stefani pojal mnohem více od podlahy. Tomuto konceptu byste příslušnost k rodině Škoda asi nehádali. Není se čemu divit – tvar čelní masky a předních i koncových světel se po dlouhé době zcela změnil. Zapomeňte na světelný podpis ve tvaru písmene C. I nová verze je podobná písmenu, ovšem tentokrát ve tvaru T. 

Jestli to bude většina lidí vnímat jako změnu k lepšímu, na to je příliš brzy. Budeme si muset počkat až na vzhled sériového vozu. Vzhledem ale k tomu, jaké emoce designové novoty u značky Škoda v našich končinách přinášejí, se určitě můžeme těšit na spoustu vzrušení a porovnávání. A rozhodně nepůjde jen o porovnání pojištění vozidel.