Zdroj: FINEP CZ a.s.

5 tipů, jak vybrat vhodný účetní program

Výběr programu na vedení účetnictví či daňové evidence je důležitým rozhodnutím. Nevyhovujícím programem si zaděláte na problémy a práci si zbytečně znesnadníte. Čtěte 5 rad, jak postupovat a na co si dát pozor, abyste při výběru účetního programu nešlápli vedle.  

Na trhu kromě účetních softwarů existují také fakturační online aplikace. Ty na rozdíl od účetních programů pouze vystavují faktury, dobropisy a cenové nabídky. Odtud podnikatelé své vystavené faktury přenáší do účetních systémů, jako je například Money S3.

Jinými slovy na plnohodnotné vedení účetnictví vám fakturační aplikace nestačí – je třeba využít speciální program na podvojné účetnictví.

 

Kdy je nejvyšší čas si program pořídit

Firmy vedou účetnictví od prvního dne své existence. OSVČ vedou účetnictví buď dobrovolně, nebo ze zákona při překročení limitu 25 milionů korun během 12 měsíců.

Pokud si na zpracování účetnictví nenajímáte externí účetní, ale vedete ho interně, investici do účetního softwaru se nevyhnete. Vést účetnictví v excelových tabulkách je velmi časově náročné, neefektivní a riskantní.

Účetní program za vás ohlídá spoustu údajů: 

●      dohlédne na aktuální legislativu,

●      ověří správnost výpočtu DPH,

●      dohledá informace o spolehlivosti klienta

●      nebo vám za pár sekund sestaví přehled o všech fakturách po splatnosti.

Myslete do budoucna a ujasněte si nároky

Při výběru účetního systému zvažte, kam se vaše podnikání rozroste během několika let. Pokud to při rozhodování nezohledníte a sáhnete po prvním možném řešení, možná brzy zjistíte, že:

●      software je příliš robustní a i jednoduché akce v něm trvají dlouho,

●      provoz systému se vám nevyplatí – je příliš nákladný,

●      zákaznická podpora nefunguje na 100 %

●      nebo dodavatel přestane systém dál rozvíjet a vydávat aktualizace dle změn v legislativě.

Požadavky na funkce Základ účetních programů zpravidla tvoří tyto funkce:

●      daňová evidence,

●      podvojné účetnictví,

●      fakturace,

●      adresář,

●      evidence majetku

●      a zpracování mezd.

Účetní programy tyto funkce často nabízí zvlášť – v podobě samostatných modulů k dokoupení. Jestliže váháte, zda některý potřebujete, s jeho koupí raději vyčkejte. Dodatečný modul v budoucnu přikoupíte, jakmile ho budete potřebovat.

Vyzkoušejte si verzi zdarma a spočítejte provoz systému

Jakmile seznam poskytovatelů zúžíte na 2–3, stáhněte si demoverzi programu zdarma.

Otestujte především:

●      jestli se vám v programu dobře pracuje,

●      zda je dostatečně rychlý

●      a že obsahuje vše, co potřebujete (nebo máte možnost si v budoucnu dokoupit potřebný modul).

Jakmile si program vyzkoušíte v omezené verzi (zpravidla limitované časem či počtem záznamů) a osvědčí se vám, zakupte si jeho plnohodnotnou verzi.

Money S3 si oblíbili živnostníci, malé i středně velké podniky Vyzkoušejte si Money S3 – účetní program zdarma. Ve verzi Start máte dostupné všechny funkce a umožní vám vytvořit až 500 záznamů v účetním deníku. Pokrývá vše od vedení účetnictví, přes řízení skladu a evidenci majetku, až po personalistiku.

U Money S3 máte na výběr z několika kompletů, které se přizpůsobí přesně vašim potřebám – takže platíte jen za to, co doopravdy využijete. A když se vaše podnikání časem rozroste, kdykoliv si dokoupíte další licenci nebo rozšiřující modul.